Omgång 50: HV71 - Södertälje SK

[size=150]HV71 - Södertälje SK[/size]

HV71 möter Södertälje på onsdagskvällen i HG.
Tre matcher kvar innan slutspelet och HV är klara
seriesegrare.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Börjar med att tacka Lord Macce för sina episka matchtrådar.

Donald Sandström JP
Det spetsar till sig i poängligan - här är spelarna som varit bäst enligt JP/Jnytt

Det återstår endast tre omgångar att spela i Hockeyallsvenskan för HV71:s del. Seriesegern är redan klar och nu handlar det om att komma så bra förberedd som möjligt inför det kommande slutspelet.

Chad Billins och Måns Lindbäck ligger etta och tvåa i JP/Jnyttligan efter 49 spelade omgångar.
En sak är dock i allra högsta grad oviss. Det är hur det kommer att sluta i JP/Jnytts poängliga där det har spetsat till sig ordentligt.
Måns Lindbäck har plockat poäng i var och varannan match efter nyår och det som såg ut att bli en kassaskåpssäker seger för Chad Billins kommer istället att bli en strid in i det sista.
Chad Billins toppar för närvarande ligan, men nu är han bara fem poäng före Måns Lindbäck. Där bakom skuggar ytterligare tre spelare som samtliga ligger inom några poängs marginal, Fredrik Forsberg, Emil Andrae och Tyler Vesel.

Det kan hända mycket framöver i poängligan. Tre grundserieomgångar ska först spelas färdigt, mot i tur och ordning Södertälje, Troja Ljungby och Mora, därefter väntar slutspel.

Notabelt är också att i den poängliga som JP/Jnytt redovisat under säsongen, har hela 34 spelare fått poäng.

Ställningen JP/Jnyttligan efter 49 omgångar till och med Karlskoga-HV 5 mars
67 poäng: Chad Billins
62 poäng: Måns Lindbäck
51 poäng: Fredrik Forsberg
49 poäng: Emil Andrae
48 poäng: Tyler Vesel
40 poäng: Nichlas Torp
38 poäng: Tommi Huhtala
37 poäng: Taylor Matson
36 poäng: Jonas Gunnarsson
34 poäng: Jonathan Davidsson
30 poäng: Marcus Davidsson
24 poäng: Christoffer Törngren
22 poäng: Daniel Bertov
21 poäng: Max Wennlund
19 poäng: Victor Sjöholm
18 poäng: Myles Powell
17 poäng: Zion Nybeck
15 poäng: Filip Larsson
13 poäng: Simon Önerud
11 poäng: Jonathan Wikström
10 poäng: Pontus Netterberg
9 poäng: Jesper Kokkonen, Jesper Thörnberg
8 poäng: Andreas Söderberg
7 poäng: Alexander Ytterell, Tyler Kelleher
6 poäng: Adam Hirsch
4 poäng: Hugo Fransson, Daniel Norbe
3 poäng: Oliver Bohm

Några namn är väl självskrivna på den där listan med JP poäng. Kul att Torp som jag tycker får lite väl mycket kritik även verkar få positiv sådan. Dvs han låg lite högre än jag väntat. Lindbäck är definitivt enöveraskning. Powel måste väl ändå leda poäng/spelad match…

Inte för att deras lista speglat upplevelsen här inne så bra alla gånger.
Men Kokkonen lika många poäng som J Thörnberg säger ju en del. På 48 matcher vs 6 dessutom.
Dessutom Wikström mer poäng än Netterberg och Kokkonen. På 38 matcher vs 42 och 48. I en klart mer undanskymd roll dessutom.

Men nu blir väl fokus för JP på att snygga till siffrorna de sista omgångarna, så det inte blir en för orimlig sluttabell från deras sida. Innan matcherna spelats skulle jag tippa på fler poäng till Foppa, Andrae och Önerud.

Det jag vill se i kvällens match är självklart 3 poäng, trots att vi inte har något att spela för och SSK har det.

Jag vill se kedjeformationerna vara desamma idag och kommande matcher så spelarna får en chans att spela ihop sig.

Gillade formationerna man spelade på gårdagens träning (enligt JP):

Gunnarsson (eller Larsson, är väl oklart i vanlig ordning)

Andrae-Billins
Bertov-Bohm
Torp-Söderberg
Norbe-Wennlund

Huhtala-Vesel-Foppa
Törngren-Davidsson-Davidsson
Shinkaruk-Powell-Kelleher
Önerud-Matson-Lindbäck
Kokkonen-Wikström-Netterberg

Norbe sjundeback, Wikström 13:e-forward och Kokkonen får göra sig redo med seger-Dirlanda tills de tre poängen är bärgade.

Ullas säsongen är nog över och kanske tillochmee hans karriär tyvärr

Näe, de där listorna speglar sällan verkligheten. Handlar väl snarare om att hålla en jämn nivå och jobba hårt för att hamna högt på de där listorna.
Exempelvis. Billins är kanske inte vår bästa spelare, men vår jämnaste och den med högst lägstanivå. Lindbäck är kanske den med bäst arbetsmoral och den som aldrig viker en tum, och således syns match efter match, även när laget spelar sämre. Minns förra året då en av våra poängbästa spelare Alexander Bergström låg anmärkningsvärt lågt i rankingen kring jul. Efter höstsummeringen började han plötsligt få betydligt fler poäng av JP :laughing:

allt annat än en säker vinst idag är inte godkänt

Ssk klart bättre inledningsvis. Hv ser ointresserade ut.

Seriesegern är säkrad. Jag kräver ingenting idag. Egentligen ingenting de avslutande omgångarna. Om HV har en plan inför slutspelet så vill jag att de följer den. Resultaten är därmed sekundärt.

Ganska mycke hål bakåt i försvaret i båda lagen

Önerud? Varför tar kokko hans plats?

lite för öppna lägen för ssk hittils, bättre lag hade säkert haft 1-0 n

Seriesegern klar, möte med bottenlag och tunnt på läktaren.
Inledningen av matchen ser ut ungefär som jag hade förväntat mig. Vi verkar inte supertaggade.

:unamused:

Powell…hur många har du slarvat bort?

Ja, herregud va dåligt…

och där kom 1-0 för ssk helt rättvist då försvaret är kvar i omklädningsrummet

På hur många sätt i sekvens kan man bjuda på ett mål? Minst 5 alltså!