Omgång 50: HV71 - Södertälje SK

tänkte precis fan också men sen var de hög klubba

Sååå dålig match. Tusen misstag. Ändå vinner vi.

vinst men dålig o trött insats av hv, gjorde vad so krävdes knappt en svättdroppe mer

Enkel seger till slut i en sömnig match.

Donald Sandström JP
Vad det än var som Tommy Samuelsson sa - hans ord fick HV71 att vakna

Ett par minuter in i den andra perioden fick HV-tränaren Tommy Samuelsson nog. Sökte ögonkontakt med domaren och tog därefter timeout.
Då hade han tröttnat.

Förmodligen sa han något i den här stilen till spelarna:
”Vad i helvete håller ni på med? Jag gav ju er chansen att visa andra takter efter den första perioden. Och så gör ni så här…”
Det kanske inte var precis så som Tommy Samuelsson uttryckte sig, men andemeningen var nog densamma.
För de första 20 minuterna, och ett par minuter av den andra, var ett lågvattenmärke av sällan skådat slag. Dåligt, blekt, höglåst och bedrövligt är bara förnamnet.
Det blev bättre. Efter timeouten började HV71 att flytta fram spelet, gå in lite hårdare i närkamperna utan att för den skulle sätta en våldsam press, men nog blev det bättre alltid.
Det räckte för att vinna mot Södertälje med 3-1 och man kan väl säga att HV71 gjorde precis vad man kan begära av dem i en sådan här match. Varken mer eller mindre.

Okej, jag vet att det inte gällde ett smack för HV. Att motivation slår klass och att Södertälje hade allt att spela för medans HV71 bara ”spelade av” den första av tre hemmamatcher som återstår av grundserien innan det drar ihop sig till slutspel.
Kanske var Samuelsson argare på rösten än vad han brukar vara. Eller också insåg HV-spelarna själva att så här kan vi ju inte hålla på. För faktum är att efter timeouten flyttade HV upp spelet, började åka skridskor och vara mindre bekväma, och det gav också utdelning rent spelmässigt.
Någonstans kan jag förstå insatsen och jag kan till och med köpa den. Alla som har hållit på med idrott på någorlunda hög nivå (jag har aldrig gjort det) vet att det är svårt att motivera sig när det inte gäller något.
Men det är också då som det kan bli problem. Skador kan komma när man inte är fokuserad, det behövs inte mycket för att en smäll ska ta fel.
Däremot tror jag inte att den här insatsen betyder ett dugg för fortsättningen. Det blir så här ibland och man får heller inte glömma bort att det fanns ett motståndarlag.
Pelle Hånberg är känd för att vara en klok tränare med en defensiv filosofi vilket passade alldeles utmärkt mot HV. Täpp till, ställ upp i mittzon, gå på kontringar, håll motståndaren på utsidan och ta inga risker.

Ungefär så…

Det är alltså en ny match redan på fredag då Troja Ljungby kommer på besök. Och inte för att måla fan på väggen på något sätt, men ni som hade tänkt att gå dit med tanken på att få uppleva fart och fläkt får nog tänka om för jag tror att det kommer att se precis likadant ut då.
Troja har heller inget att spela för utan väntar bara in de sista omgångarna, allt för att komma så bra förberett som möjligt inför de avgörande matcherna då man ska försöka hålla sig kvar i Hockeyallsvenskan.

Sedan återstår bara en match och det är mot Mora, en match som heller inte känns så jätteintressant.
Nej, då är det betydligt mer spännande att se vad som händer efter det, när HV ska välja motståndare i kvartsfinal.
Här finns det många möjliga alternativ och ärligt talat vet jag inte vilket lag HV vill möta. Däremot vet jag att det finns några som man helst undviker.
Men det kan vi ta längre fram…

HV71-Södertälje 3-1
(0-1, 1-0, 2-0)
Första perioden: 0-1 (10.12) Matt Marcinew (Nikola Pasic).
Andra perioden: 1-1 (9.45) Tyler Kelleher (Myles Powell/Jesper Kokkonen).
Tredje perioden: 2-1 (7.30) Jonathan Davidsson (Emil Andrae/Chad Billins). 3-1 (13.58) (Tommi Huhtala/Hunter Shinkaruk) spel fem mot fyra.
Skott: 41-30 (11-14, 15-5, 15-11).
Utvisningar, HV71: Andreas Söderberg 2.
Utvisningar, Södertälje: Alexander Anderberg 2, Jonathan Harju 2.
Domare: Daniel Wessner, och Johan Wedin.
Publik: 4.425 i Husqvarna Garden.

JP/Jnyttfemman
5 poäng: Emil Andrae
4 poäng: Tyler Kelleher
3 poäng: Filip Larsson
2 poäng: Myles Powell
1 poäng: Chad Billins

Det mest intressanta den här matchen var väl att HV skickade SSK ett steg närmare kval. De har kvar att möta slutspelsjagande Tingsryd och Vita hästen, samt avsågade Troja. De måste ta gissningsvis 6 poäng. Jag vettefan om de lyckas.

Annars. Kul att Shinkaruk noterades för ytterligare en pinne. Utöver det tydligt att HV spelade av den här matchen. Kokkonen användes mycket som avlastning, vilket hintar om att man inte ville gå all in. Förhoppningsvis kommer vi se ett betydligt mer taggat och energifyllt HV när slutspelet drar igång.

Man sparade Önerud ganska mycket vilket tyder på han kanske inte är helt 100 men man behöver han spelredo inför slutspelet.

Shinkan får inte ut så mycket av sitt spel, även om han är mer delaktig numera…

Känns som Shinkaruk är en slutspelslirare. Kommer nog tills in rätt när matcherna blir tätare och det gäller mer.