Omgång 51: HV71 - IF Troja-Ljungby

dåligt, hafsigt, klent, tråkigt… gäsp.

När är HA-mardrömmen över?

Vinst utan att förta sig det minsta. Inga nya skador, vilket är mest positivt av allt.

Gunnarsson matchens lirare. Flera sylvassa räddningar och två assist på det. Vilken poängspruta!

Önerud matchades inte mer försiktigt än någon annan förra matchen. Ikväll var han på isen när Troja jagade kvittering. Så ni kan nog lägga ner misstankarna om skada där.

Och vad gäller formen? Säger som inför förra matchen. De här matcherna betyder inget mer än att HV följer sin plan. Deras plan, om jag fattat Tommy och spelarna rätt, är att få med sig samma goa känsla in i slutspelet. Och ja, det verkar ju onekligen så. Därför kanske inte helt korrekt att börja snacka om formsvackor när det gäller ett lag som redan är klara seriesegrare, och således inte har något att spela om, och som dessutom vunnit fyra matcher i rad…

Skönt att Önerud tydligen spelade i slutet. Men troligen skadad. Hoppas på bättring.
Men som vi sett idag.
Bottenlaget Troja pressar bitvis Hv. Frågan är om vi kan tända facklan, det lär
Inte räcka framgent att bara spela en period

Ja, det var nog det enda glädjeämnet :slight_smile:

2 perioden är väll den period som är godkänd idag. 1 och framför allt 3 är väldigt loj

Gillar din entusiasm och HV-patriotism. Vackert och framförallt glädjande att se.

[size=150]Forza Quila[/size]

Carl Ljungquist JP
Han visade rena rama Gretzky-takter när HV71 slog Troja

HV71 har redan vunnit serien och rent tekniskt sett hade tabellettan ingenting att spela för i fredagens Smålandsmöte med Troja-Ljungby.
Och det var väl där någonstans HV71:s stora utmaning låg inför den näst sista hockeyallsvenska omgången. Att hitta den där rätta skärpan och motivationen som krävs för att ändå hitta en väg till tre poäng, framför allt som i fredagsmatchen då man mötte ett Troja som inte heller har någonting att spela för i slutomgångarna.
Å andra sidan tycker jag att HV ändå har någonting att spela för i serieavslutningen. Det har Troja, som framöver ska spela för sin hockeyallsvenska existens, också för den delen.

Jag tror nämligen att det är väldigt viktigt för HV att kliva in i det stundande slutspelet med rätt energi och känsla.
Klyschigt, absolut. Men jag tror inte att man ska underskatta den idrottspsykologiska faktorn i det här sammanhanget.

Hade HV slagit av på takten fullständigt, gjort dåliga prestationer, åkt runt på ”en skridsko” och spelat oinspirerat i det sista man gör innan säsongens absolut viktigaste matcher, slutspelsmatcherna, tror jag att det hade funnits en risk att truppen hade kunnat utveckla någon form av onödig osäkerhet och dålig energi inför det som stundar.
När slutspelet väl drar igång gäller det att allting stämmer till punkt och pricka – redan från start. En bra eller dålig start i en glödhet kvartsfinalserie kan så klart vara direkt avgörande och skillnaden mellan succé och fiasko i en matchserie som avgörs över sju matcher.

Hemma mot Troja kom i alla fall HV71 ut med hyfsad energi från start och visade att man inte hade tänkt göra det lätt för sitt motstånd. Succévärvningen Myles Powell var piggast av alla i inledningen och satte snyggt dit 1–0 efter lite mindre än två minuters spel. Troja kvitterade till 1–1 innan den första perioden var över, men i den andra kopplade hemmalaget grepp via mål av Taylor Matson och Jonathan Davidsson.
Bortalaget skapade spänning med ett reduceringsmål i powerplay i upptakten av den tredje perioden, men ytterligare något mål kom aldrig och HV71 tog tre nya poäng efter en 3–2-seger.
En sak som bör noteras från HV:s segermatch är att målvakten Jonas Gunnarsson bjöd på rena rama ”Wayne Gretzky-takter” den här kvällen. Målvakten lämnade isen med inte mindre än två (!) assistpoäng – och dessutom bjöd han på några högklassiga räddningar.

Kommande onsdag avslutar HV71 den hockeyallsvenska grundserien genom att spela hemma mot Mora. Jag räknar kallt med att tabellettan då vill se till att avsluta snyggt, inte minst för att plocka med en riktigt god känsla in till slutspelet.

HV71–Troja-Ljungby 3–2 (1–1, 2–0, 0–1)
Första perioden: 1–0 (1.46) Myles Powell (Hunter Shinkaruk, Jonas Gunnarsson), 1–1 (5.57) Victor Stjernborg (Victor Öhman, Carl Ernstig).
Andra perioden: 2–1 (4.37) Taylor Matson (Andreas Söderberg, Jonas Gunnarsson), 3–1 (10.18) Jonathan Davidsson (Oliver Bohm, Marcus Davidsson),
Tredje perioden: 3–2 (1.57) Dennis Fröland (Victor Öhman, Oscar Öhman), spel fem mot fyra.
Utvisningsminuter, HV: 3x2 min, Troja: 3x2 min.
Skott: 31–19 (9–6, 12–8, 10–5).
Domare: Filip Eriksson och Mattias Enroth.
Publik: 6 140.

JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Taylor Matson
4 poäng: Jonathan Davidsson
3 poäng: Marcus Davidsson
2 poäng: Jonas Gunnarsson
1 poäng: Oliver Bohm

Härligt Ward:en! Hv-patriot hell yeaaaa!! Var du inte på plats? Såg dig inte i baren? :smiley:

Inte ikväll, schleten som det även heter på rikstyska :wink:

Kommer däremot i slutspelet med tung och hård kraft. 300m alt fyra vinkast till Husqvarna Arena.
Väl mött!

Andreas Söderberg var en gigant i försvaret idag.
Riktigt riktigt bra.