3 poäng Lättad
Som alltid svårt för HV att slå på tänningen mot ett bottenlag så skönt ändå att vi vinner en sådan här match som kunnat sluta hur som helst.
Wesslua bäst på plan, Karalahti drog ett tungt last och Malte Strömwall! gör GWG, tack vare Pilut´s fina uppåkning och framspelning.
Mycket viktigt med 3 pinnar där Wesslau var suverän och Strömwall fortsätter att imponera.
Brynäs gjorde sitt jobb och Färjestad tappade 2 pinnar. Bra resultat helt enkelt.
Riktigt skönt med 3 poäng även om spelet var dåligt.
Malte har fått order om att skjuta själv mycket så det är nog därför han uppfattas som ego.
Heja Wesslan!
Riktigt sömnigt spel i första och vi har ju verkligen tokflyt som inte får några mål i baken här efter högst mediokra försvarsinsatser.
Wesslan är verkligen störst ikväll, tunga räddningar när det såg som värst ut…
Delar av andra och tredje glimrar det till stundtals och vi skall verligen vara nöjda att få med oss 3 pinnar härifrån .
Även om vårt PP hade mycket att önska hade Modos desto mer…
En veckomatch i Dövik måste vara den mest tysta och folktomma arenan i elitserien, ingen boost för ett lag med kniven på strupen…
Nu är det bara hem och tokladda inför Brynäsmatchen, som säkert är laddade efter segern hemma mot Örebro, otroligt viktiga poäng står på spel för at ha en given plats till kvarten…
5+ Gustaf Wesslau. HV-målvakten svarade för mängder av svettiga räddningar.
4+ Erik Christensen. Kanadensaren kommer alltmer efter sin ögonskada och gjorde en klart godkänd insats.
3+ Mattias Karlsson. Spelade lugnt och stabilt under hela matchen.
2+ Riley Holzapfel. Gjorde comeback efter sex matcher och framförallt gör han ett starkt defensivt jobb.
1+ Mattias Tedenby. Målskytt och jobbade bra både bakåt och framåt.
Tycker det är fel att inte Malte Strömwall är med på listan. Har spelat mycket bra dom senaste matcherna.
Betygsätt hela laget är min lösning och så jäkla lång tid tar det inte.
Ska ta Göran i örat när jag träffar en näste gång
Jag satt å såg på matchen på min gamla sunkiga iphone som la av precis innan modos 1-1. Således missade jag all spänning. Men det lilla man ser på en iphone gjorde ju en aningen nervös. Jag ser dock detta som ett fall framåt då jag är mkt mer orolig för lag som modo å brynäs än jag är för de bättre lagen. Det verkar som om det låser sig för hv när man skall “hämta hem” 3p mot soplag som modo.
Att Malte gör mål är bra, många anfallare skjuter själv i det läget så jag tycker inte man skall peka finger på Malte i det läget å bara ge honom godkänt för att det blev mål (annars hade han väl blivit manglad här). Jag vill minnas att en sån som bengtsson skjuter själv han med i många lägen för att ta ett exempel på en person jag inte tror fått värst mycket skit om han inte passat där.
Ingen supermatch direkt. Kändes som en försäsongsmatch. Hur matchen var spelar dock ingen roll utan det viktigaste var att HV71 plockade tre viktiga pinnar och det var precis vad dom gjorde. Inget mer.
Kvällens stora höjdpunkt, förutom tre poäng, var Wesslau och framförallt Holzapfel. Gustaf var väldigt bra idag och den stora orsaken till att HV71 gick segrande ur striden. Riley såg även han otroligt bra ut.
Riley har ju haft det ganska tungt hittills denna säsongen men stod idag för en otroligt stabil insats. Självfallet så var hans tajming inte helt hundra i alla situationer men det är fullt normalt med tanke på att han varit borta/skadad ett bra tag. Ett spelmoment som Riley dock inte hade några problem med utan dominerade var BP. Om inte jag minns helt fel så vann han alla tekningar, klockrent, i BP vilket gjorde att man/backarna enkelt kunde få ut pucken i zon. Såg även helt okej ut offensivt. Håller nu tummarna för att AJ väljer att fortsatt ge Riley förtroende. Ser gärna att han snittar 14-16 minuter varje match.
Nej jag håller med, förstår inte heller resonemanget. Och sen är väl alltid det viktigaste att det blir mål. Hur är ju skitsamma. Och ponera istället att han hade passat och den inte gått fram så chansen hade runnit ut i sanden. Då hade folk förmodligen skällt halsen av sig för det. Med tanke på hur passningsspelet såg ut i den här matchen är jag istället glad att han sköt själv. Hade han passat hade det förmodligen skitit sig.
I detta fall finns det väl inget rätt/fel. Man kan inte klaga på att en anfallare som kommer relativt ren med mv skjuter. Speciellt då Malte är rightare och på så vis får många bra vinklar jämfört med om en leftare kommit i samma läge.
Vad händer? En kille väljer att ta eget avslut, som dessutom resulterar i mål, och blir direkt anklagad av att vara “ego”. Inte konstigt att svenska spelare alltid uppfattas skjuta för lite när de åker över pölen.
Helt sjukt att han ska hängas ut som EGO bara för han tar skott! Pinsamt att läsa det från flera här… SKÄRP ER! Det är fan sjukt vad folk letar fel och anledningar till att klaga.
Efter att funderat lite angående matchen igår så lutar känslan lite år att våra backar sabbade matchen för oss, alltså för att det skulle kunna bli en bättre match där vi kunnat fortsatt att hålla den nivå vi hade spelat upp oss till på sistone.
Kolan, Berglund, Campoli och stundtals även Emil Johansson sjabblade väldigt mycket och stod mest still hela matchen. Så det blir väldigt svårt att skylla på våra forwards denna match. Sen har vi Jere K den segaste på banan som vanligtvis gör det bra ändå. Men inte den här matchen, mest besviken på honom hur han uppträder i större delen av matchen. Spelar man segt och inte skapar något samtidigt som Modo har dragit upp tempot så ska man RUSA på byte inte glida långsammast VARJE gång. Vi behöver en back snabbt när Modo vänder spelet inte efter att Modo gör mål.
Williamsson kanske var bra, inget ja såg som var sämre iaf, men man hinner inte se allt. Pilut höjde hela HV71 när han väl fick spela. Står valet mellan Emil och Pilut så tar jag Pilut alla dagar i veckan. Känns lite som det är upplagt så.
Sen kanske backparen inte var optimala. Campoli och Jere brukar ju spela ihop men det kanske ser ändå värre ut då?
Men Pilut måste spela om han är fullt frisk det är det klaraste av det klaraste. Han är och har varit vår bästa back i år.
Håller med om att backarna spelade trögt i den här matchen. Som många redan sagt så stod Wesslan på huvudet och räddade matchen till HV. Jag tror det var första gången jag sett Wesslau ryta till på sina utspelare. Det hände minst två gånger under matchen.