Omgång 51: MODO - HV71

[size=200]MODO Hockey - HV71[/size]


[size=150]Tar MODO Hockey sista chansen för överlevnad?[/size]
Publicerad: 2015-02-23 15:35 shl.se/shl-arena/39156/pregame/

Det var en tuff helg för MODO som hade match både under fredagen och lördagen. Två matcher på två dagar, där siktet var på att plocka sex poäng för att på så vis ha bra häng på lagen ovanför inför slutspurten i SHL som startar nu när vi går in i den näst sista veckan.

Men de två matcherna sluyade istället med två förluster, noll poäng, 3-10 i målskillnad och greppet om lagen ovanför ser allt svårare ut att fatta. Men chansen till överlevnad finns fortsatt, även om det då krävs att MODO i stort sett segrar i alla kvarvarande möten.

Men en sak i taget. Först är siktet inställt på tre poäng i tisdagens hemmamöte med HV71. Ett lag som har passat MODO bra denna säsong då man tagit poäng i samtliga fyra tidigare möten.

Dessutom har MODO äntligen fått igång sitt spel i powerplay. I alla fall kanske, då man i matchen mot Luleå äntligen fick göra mål i numerärt överläge igen. Det var faktiskt det första powerplaymålet för MODO under ledning av Per-Erik Johnsson.

  • Det är helt klart något vi får ta med oss, sa tränaren efter matchen.

[size=125]Streckdramatik även för HV71[/size]
Även hos HV71 är siktet inställt på tre poäng eftersom Jönköpingslaget också är inblandat i en streckstrid. Dock högre upp i tabellen. HV71 finns just nu på sjätteplatsen i tabellen, en plats som leder direkt till kvartsfinal. Men det är tätt och tufft och vill sig resultaten i de kvarvarande matcherna illa för HV71, så kan man tvingas till spel i Play-In.

Närmast kommer HV71 till spel från en tung förlust då man tappade sin till synes klara 2-0 ledning hemma mot rivalen Linköping till förlust 4-2.

  • Alla mål vi släpper in är misstag, det ska inte ske då det här är en match vi ska vinna stort med 5-1 eller 6-1, sa en besviken tränare i Andreas Johansson efter matchen.


Två poängkungar, en ny och en gammal HV spelare: Erik Christensen
och Per-Åge Skröder.

[size=125]Poängmakarnas duell[/size]
Matchen i matchen går utan tvekan mellan två riktiga poängmaskiner i respektive lag. Per-Åge Skröder i MODO och Erik Christensen i HV71. Skröder är poängbäst i MODO med 25 poäng och han möter under tisdagen HV71:s poängbäste spelare då Christensen noterats för 39 poäng under säsongens gång.

Som en extra krydda till mötet kan vi också nämna att det just är Skröder och Christensen som är poängbäst i respektive lag i just detta inbördes möte. Skröder har stått för fyra poäng varav tre mål på de tidigare mötena medans Christensen gjort tre poäng, varav två mål.

[size=150]FORZA HÅÅVEE BLÅÅ!![/size]

Skröder och Önerud gör garanterat varsitt mål ikväll. Funderar t o m på att betta på det för att få till en omvänd jinxning till HV’s favör.

Glöm inte målsprutarn torp

Jättesvår match som vanligt. Förra matchen där vände vid till straffvinst så det kanske man kan bygga på men tror inte på vinst, hv är för ojämna för att vara ett riktig topplag.

Nyckeln till direktplats till slutspel blir de tre kommande matcherna mot bottenlagen. Om man kan ta åtminstone 10p så går det nog vägen. Problemet är bara att HV brukar spela som sämst i de matcher man “räknar” med att dom ska vinna. HV har även haft lite problem under säsongen att ta vara på de tillfällen man haft att på riktigt dra ifrån bakomliggande lag och ta sig upp på fast och säker mark.

Trots det så tror jag ändå HV klarar det. Ser man till förra matchen så tycker jag att man visat att man rent spelmässigt har vänt klart uppåt igen. Det var ju drömhockey i en period och helt ok i ytterligare en period. Nu gäller det bara att få till det i hela matcherna. Då kan det bli ett riktigt roligt slutspel. Jag tror inte att något lag ovanför HV egentligen vill möta HV i kvarten för om man får till det så kan man slå ut vilket lag som helst, inklusive SAIK.

Men för att komma dit behövs det fler poäng. Och det ska vi ta idag!

Kom igen, HV!

Jäklig svår match ikväll, Modo gör nog allt ikväll för att inte bli kvalklara och kommer nog spela lite desperat hockey och HV har alltid lite svårt för bottenlagen, men kan vi spela som vi gjorde i matchen borta mot FBK och även i första perioden mot LHC så har vi iallefall chans på att ta viktiga poäng ikväll.

mardrömsveckor och världsrekord i formsvacka etc blaha-blahej.
Jag är fortfarande helt okapabel att tro att hv skall förlora en enda match. Jag tror i vanlig ordning på storvinst. 6 mål till hv, noll för de andra.

Gå ut som mot Linköping ibörjan och pressa tillbaka Modo direkt!
Låt dom inte ta tag i taktpinnen. Klarar vi det ibörjan så blir det seger om alla gör sitt och att vi spelar i 60min och inte 20!

Statistik inför matchen:
stats.swehockey.se/Game/GamePreview/209245

35-28 i PP-mål, vs insläppta i BP för HV… hur ligger det till historiskt sett?

Vi har alltså tagit 7 av 15p mot jumbon hittills. Illa.

4 av 12 får jag det till. Ingen trepoängare. Måste ju för tusan va dags nu.

Lyckas vi plocka 10 poäng på 3 matcher är det inte illa :wink:

Korrekt. Räknade en för mycket.
Even worse.

Varför har AJ tappat allt förtroende för Pilut?

:laughing: :laughing: Haha, ja här blev det helt fel! Det jag menade var de 4 kommande matcherna och jag tänkte 10p av 15 möjliga på de återstående 5 matcherna! Hehe, tack för att du gjorde mig uppmärksam på det. Då är det åtminstone en som läser mina inlägg… :wink:

Hoppas frölunda vinner ikväll

Nja 4 av 12 men märkligt är det när HV tagit 10 av 12 mot ZAIK :exclamation: :question:

HV har sjukt svårt att ta sig ur egen zon. Forwards gör sig inte spelbara i uppspelsfasen så backarna hamnar ju i sarghörnen eller bakom eget mål utan att ha några passningsalternativ.

Holzapfel ser riktigt het ut! :slight_smile: