Omgång 52: HV71 - Brynäs IF

[size=200]HV71 - Brynäs IF[/size]


[size=150]HV71 vill utöka avståndet till jagande lag[/size]
Publicerad: 2015-02-25 13:20 shl.se/shl-arena/39163/pregame/

HV71 tog en mycket viktig trepoängare när laget besegrade MODO Hockey i Fjällräven Center med 2-1 efter att Malte Strömwall fällt avgörandet i den tredje perioden. Även viktigt för HV71 var att snabbt hitta tillbaka till vinnarspåret efter att ha förlorat E4-derbyt mot Linköping på lördagen.

– Vi verkar vara nervösa och tveksamma i många situationer. Vi har en mycket duktig målvakt som räddar oss idag, sa HV71:s assisternade tränare Fredrik Olausson på presskonferensen efter matchen.

Malte Strömwall har under sina åtta matcher i HV71 sedan han värvades från Luleå Hockey gjort två mål. En siffra han nog gärna utökar under slutskedet på säsongen.


Två matchvinnare mot MODO: Malte Strömwall och Gustaf Wesslau.

I och med segern gick HV71 ifrån Färjestad i tabellen och ligger nu tre poäng framför karlstadlaget i SHL-tabellen när det återstår fyra matcher av SHL.

Med totalt tolv poäng kvar att spela om är varje poäng av yttersta vikt och i HV71:s fall likaså då laget har siktet på att fixa en direktplats till det kommande SM-slutspelet.

Med ett ganska tacksamt återstående schema med tre lag som ligger bakom jönköpingslaget i tabellen är man i HV71 hoppfulla om att lyckas med den bedriften. Nu väntar i tur och ordning Brynäs, Luleå och Leksand innan HV71 drabbar samman med Skellefteå AIK i sista omgången av SHL.

Tittar vi i tabellen ser vi också att HV71 fortfarande har chansen att till och med ta andraplatsen i tabellen. I skrivande stund är det sex poäng upp till trean Frölunda och tvåan Växjö Lakers, som dock har en match mindre spelad.

[size=125]Brynäs har bra utgångsläge[/size]
Brynäs kommer också från en tung seger när laget på tisdagen besegrade Örebro Hockey med 4-2 hemma i Gavlerinken Arena. I och med segern gick Brynäs förbi Djurgården i SHL-tabellen och drog även ifrån Leksand som ligger kvar under nedflyttningsstrecket.

– Det var en bra match rakt igenom och vi krigar i 60 minuter och vann välförtjänt. Alla delar i spelet var riktigt bra idag. Spelar vi så här så kommer vi att slå alla lag, sa Brynäs Niclas Andersén till BrynäsTV efter matchen.

Avståndet mellan Brynäs och Leksand är i skrivande stund sju poäng, men det ska tilläggas att Leksand har en match mindre spelad. I vilket fall som helst så har Brynäs skapat sig ett bra utgångsläge inför avslutningen av SHL.

Kapten Andersén är trots sitt mål i senaste matchen i första hand ingen poängsspelare. Dock är han en otroligt viktig spelare för sitt Brynäs och en naturlig ledare som kommer att behöva driva på sina mannar i resterande matcher.

Brynäs kommer nog även att vara rejält revanschsuget på HV71 då gävlelaget inte lyckats ta mer än en enda poäng under lagens fyra tidigare möten.

[size=150]HEJA HÅÅVEE!![/size]

Snälla vinn ikväll, jag orkar fan inte gå till jobbet annars…

Satte 1000:- på Brynäs ikväll till oddset 4.2.

Nu behöver vi inte vara nervösa längre då jag ALDRIG har lyckats tippa rätt i en HV-match.

Svår match även ikväll. BIF vann senast mot Örebro vilket är en hyfsat tung skalp. Dock så fick dom otrolig medvind av att ha 3-0 efter 8 min och 7 skott. Om HV går ut hårt och i kraft av hemmaplan ser till att förvägra BIF en liknande medvind, utan istället skaffar sig själva ett tidigt övertag så tror jag att det går vägen. Jag tror inte att BIFs bräckliga självförtroende klarar tidig motgång, även om dom spelar med kniven mot strupen. Jag tror HV vinner.

Nyckel till seger är att inte släppa in enkla och “onödiga” baklängesmål samt att snabbt få hål på Starkbaum (eller vem som nu står).

Kom igen,HV!

Denna match måste vi vinna om vi fortfarande ska ha chans på 4:e platsen, svår match naturligtvis då Brynäs nog fått lite boost i självförtroendet. Men tar vi kommando i matchen och bestämmer tempot och spelar hockey i 60 min så ska vi vinna matchen.

Vill se Pilut från start oxå

Bra facit mot Brynäs denna säsong med 11 av 12 möjliga pinnar som ikväll utökas till 14.
stats.swehockey.se/Game/GamePreview/209252

Tedenby inför kvällens match: hv71.se/artikel/64407/

Kapten skadad igen? Bakslag på sin gamla skada? Eller ren säkerhetsåtgärd inför slutspelet?
Oroväckande detta.

Malte verkar ha väldigt bra skott så kul att se han med Christensen idag. Målet mot Modo var hög klass på. En blivnade sniper till slutspelet skulle inte sitta fel :sunglasses:

hmm Williamsson som forward istället för Ahl

Fattar inte varför aj splittrar fjärdekedjan, och jw som forward . Kapten borta igen. Ja, det känns inte direkt bra.bra detta…

Varför visar cmore modos match istället?!

Verkar vara Foppas tröjhiss på alla kanaler eller?

tror de

Visst var han en grym spelare. Men svårt för honom nu när man ser talet. Så himla NÖJD.

Inget emot deras hyllning men jävligt idiotiskt att visa den på ALLA kanaler… :imp:

Nu får foten sluta jag vill se matchen!!! :imp:

MoDo-röv

Nån som hittat HVs match än ska även gå på Live 3 men där är med Foppa

Byts nog över när tröjan är klar

Tveksamt om han hade blivit hissad u Håve inte ett enda sm-guld.