Omgång 6: HV71 - Linköping HC

[size=200]HV71 - Linköping HC[/size]


[size=150]Kan HV71 komma på fötter igen i E4-derbyt?[/size]
Publicerad: 2015-10-02 15:29 shl.se/shl-arena/39682/pregame/

Ja det blev inte riktigt som HV71 hade tänkt sig i Örnsköldsvik. Där ställdes laget mot ett skadeskjutet MODO men var helt utan chans då det stod 5-0 redan i den andra perioden.

– Vi sitter i baksätet och åker bara med, kommenterade tränaren Johan Lindbom insatsen till CMore.

Kanske var det alla HV71:s skador och avstängningar som fällde avgörandet den gången? Till lördagens match står det redan nu klart att avstängningarna på Jere Karalahti och Kristofer Berglund fortfarande gäller. Skador kommer hålla Chris Campoli, Ted Brithén, Lawrence Pilut och Simon Karlsson borta från spel.

Gällande skadan på stjärnforwarden Martin Thörnberg är det inte riktigt klarlagt ännu hur allvarlig den är. Teemu Laine däremot kan mycket väl vara tillbaka mot Linköping efter sin skada.

Positivt besked är ändå att Erik Christensen säsongsdebuterade mot MODO och med matcher i kroppen lär han bli piggare och piggare ju mer han får spela. Christensen är oerhört viktig för smålänningarna och svarade förra säsongen för 44 poäng vilket var solklart mest i laget.

Nu gäller det att hoppa fram från baksätet till förarsätet om laget ska rå på Linköping som öppnat säsongen starkt.

– Det gäller att vi spelar med en glöd och trygghet i spelet och utför det vi kommer överens om. Jag tror att det blir en match med hög fart. Linköping spelar med energi så vi måste verkligen bjuda till, säger tränren Johan Lindbom till klubbens hemsida.

HV71 firar 30 raka år i högsta serien på lördagen och kommer att spela i en kopia av de röda dräkter laget spelade i 1985/1986.


HV kommer att spela i röda dräkter mot LHC, kopior av matchdräkterna från säsongen 85/86 i och med 30 år i högsta serien.

[size=125]Linköpings transatlantkedja i högform[/size]
Östgötarna har vunnit fyra av fem matcher och har fortsatt med de fina resultaten från försäsongen då de vann allt.

Senast besegrades Brynäs, dock först efter straffar, och Rhett Rakhshani fick glädjen att ikläda sig hjälterollen.

Amerikanen värvades till Linköping inför säsongen och förväntas bidra med en hel del i offensiven. Det har han verkligen gjort i de två senaste matcherna. Han gjorde ytterligare ett mål under ordinarie tid mot Brynäs, hans första mål för säsongen, och i matchen innan noterades han för inte mindre än tre assist. Han har dessutom ett förflutet i HV71 vilket gör matchen än mer speciell för honom.

Det gäller för HV71 att hålla koll på honom och, för den skull, hela Linköpings transatlantkedja där Garrett Roe och Andrew Gordon är de andra två länkarna.

Av förra säsongens derbyn förlorade Linköping det första, men sen gick laget segrande ur de resterande fyra. De har därmed ett litet mentalt övertag redan när matchen startar.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

LHC hemma och vi firar 30-årsjubileum i finrummet. Kan bara sluta på ett sätt… Hoppas verkligen att jag har fel men mina vibbar inför matchen är inte bra.
Minns utomhusmatchen mot just LHC för ett par år sedan. Bäddat för fest men det blev bara skit av alltihop. Finns inte ord för den avsky jag känner för LHC. Snälla motbevisa mig imorgon HV och ge mig en riktig förnedringsvinst över plastcluben.

Snälla rara?

Trots en del skador&avstängningar kräver jag 3 pinnar ikväll.
Efter den sjukt dåligt genomförda matchen mot Modo så finns inget annat en att alla spelarna går “all in” i afton!
Vill även se Lindbom vara lite mer aktiv om spelet inte stämmer. Ta timeout ändra i kedjorn, gör nåt bara.

Hoppas vi får se Christensen och Thörnberg bli ett giftigt radarpar ikväll.

Törngren är inte med ikväll. Skadad igen?

*Edit: Tydligen är det sjukdom som hindrar spel ikväll.

fan då… Dom som äntligen skulle börja spela ihop igen.

[size=130]Laget mot LHC:[/size]
Mv: Pettersson-Wentzel (Ersberg)
1:a Almquist, Hansson, Thörnberg, Christensen, Önerud
2:a Johansson, O´Byrne, Tedenby, Abbott, Melin
3:e Eidstedt, Cederholm, Sundh, Bengtsson, Sandberg
4:e Andersson, Stenlund, Ahl
Strukna: Törngren, Pilut, Karlsson, Campoli, Berglund, Karalahti, Laine

Hade gärna sett att man bytte plats på Melin och Andersson.
Erik har varit felfri i inledningen av säsongen och imponerat stort. Jag tror han skulle funka bra tillsammans med Teden/Abbott.
Annars ser det väl ganska väntat ut. Spännande att se hur Thörna och Christensen kommer se ut. Erik var ju väldigt blek senast, vilket iofs inte är så konstigt då han varit borta en längre tid.

Jag håller helt med Erik.A har varit riktigt bra.

Kan bli farligt i egen zon om inte annat. E.Andersson vore nog bättre.

Helt rätt, Erik har gjort bra i från sig och sa senast i onsdags att han fått spela och kände att han kommit in i spelet. I torsdagens match var Erik den som höll upp HV bland alla övrigt dåliga insatser. Björn Melin matchar inte honom i hårt och uppoffrande arbete.

Objörne vs Rahimi Upp till bevis nu.

hmmm, svår match idag. Viktigt för världsordningen att vi spöar LHC. Jag tror aldrig att LHC kommer bli något annat än ett bonke-gäng men jag är svag i min övertygelse att HV orkar tokimponera.

varför alltid chips-arto?

Han ser ju rött.

“Oouff” skriker chips-arto när LHC gör något farligt framåt
“aaaij” när HV gör något farligt framåt.

Professionellt!

fan.

Det är så slarvigt…

diving på en LHC’are där?

hmmm, två minuter på Teden? killen snubblar ju?

Tyvärr vi förlorar det syns tydligt. Så sjukt uddlösa

Thörnberg ser ut som en 13-åring i egen zon där :astonished: :astonished: :astonished: :open_mouth: