Jag tror det är precis så. Våra ungdomar kan inte (och ska inte kunna) vara ledande spelare. De ska en bra match kunna spela 0-0. Och tyvärr har vi fel spelare borta just nu. Både Brithén och Laine behövs för att vi ska kunna mönstra hyggligt starka formationer som tål att spelare som Thörna och Christensen inte har sina bästa dagar. Jag tror att det gäller att stoppa blödningen nu i två veckor så vi får tillbaka lite viktiga spelae och ger de chansen att komma igång. Frågan är om Lindbom har ett taktiskt alternativ för det.
Vi får vara glada att det bara blev 1-2. HV spelar alldeles för dåligt. För dåligt passningsspel, för dåligt positionsspel och för dålig koncentration med pucken. Man skapar inte mycket i 5-5 vilket är oroande. Ingen går på kassen. Osv, osv.
Fortsätter det så här är vi jumbo om 2 omgångar. Inte bra. Inte bra alls!
Just nu är vi för dåliga, iallfall baserat på de senaste 6 perioderna, från vilka vi lyckats med en halvbra period och 5 urusla.
Som det ser ut nu är vi ett lag med kvaliteer för att ligga på en 11-13-position i serien. Jag har svårt att se att hv tar poäng mot något annat lag i serien just nu, förutom om vi har flyt med att laget vi möter har en pissdag.
Varför inte köra en uppställning som i de första 4 matcherna där vi gjorde det bra?
Då var vi ett lag för övre halvan. Nu skall man ju inte börja gapa efter bara 6 matcher, men jag undrar över den otroliga scenförändring mellan match 4 och 5.
Jag har dem inte i huvudet, men förutom de två backar som försvunnit pga avstängningar och inte finns att tillgå så skulle man kanske inte dunkat in alla 5 som kom tillbaka inför match 5. Då jag uppfattade jag det som om att man i stort körde hela havet stormar med linorna. Men jag kanske har fel?
De är synd att HV blir så extremt passiva inledningsvis och behöver en hel period på sig innan de vågar stå upp mot LHC och våga anfalla.
Sen ställer jag mig lite frågande till Lindboms coachning, en helvetes förstaperiod där han inte tar en timeout och en tredjeperiod som rullade väldigt fort utan att vi lyckades skapa något vidare, borde tagits något timeout tycker jag.
OK, jag förstår. Fasat in de som kom tillbaka. En god tanke för defekto såg det ju ändå ok ut innan. Tror att när Thörnberg och Laine försvann och också Berglund så rasade korthuset.
Christensen är säkert 5 matcher ifrån att gå att känna igen och först då har vi en 1-line som kan bidra.
Thörnberg är också ur matchform, tyckte redan på försäsongen han såg äldre ut eller hur man ska säga.
Är dessutom beroende av en Christensen i bra form för att kunna få skjuta i bra lägen.
Tedenby skapar inte alls lika mycket utan Laine,
Abbot hade jag förväntat mig mer av, känns som en brunkare just nu, han var ändå Luleås bäste spelare förra året.
så våra 2 producerande linor fungerar inte ännu.
Därtill det värsta att 4 ledande backar är borta.
Näe när alla är hela och tillbaka blir vi svårslagna, frågan är bara hur långt vi hamnar efter innan vi får ställa vårt bästa lag på banan.
och hur slitna Sandberg och de som spelat röven av sig i början kommer vara. kan rwntav bli skit av denna säsong p.g.a att det börjat som det gjort.
Hade vi haft fullt lag från start hade vi legat i toppen med grym målskillnad o troligtvis tagit guld. Så surt när allt ska bli förstört av dessa jävla skador och skit i början.
Du har rätt, men jag tror inte det är Lindboms melodi. Han tror nog inte på det greppet alls. Och ska man tro på statistik så är det inte en uppenbart framgångsrik aproach, så för att testa något annat så kanske man bara ska köra på? Antar att det handlar om personliga preferenser i slutändan.
Är jag den enda som inte fattar varför alla vill värva en back eller? Vi har både Berglund och Karalahti avstängd, Pilut och Campoli skadade. Dessutom förlorar vi inte idag pga backarna, utan för att vi inte kan skapa ett skit framåt.
Och vadå värva en till back? Vilken annan trupp har 10 backar under kontrakt? Vad tror ni vi har för lönebudget?
Och jag är fruktansvärt jävla less på det här gnället på Arto, vem fan bryr sig om han hatar HV? Slå av ljudet då isf, jag tänker inte ens på det. Fokusera på matchen istället, herregud.
Jag fattar inte det här eviga tjatet om timeout jämt och ständigt. Man har ju ett powerbreak, som brukar bli upp till 45 SEK, varje period. Då samlar Lindbom sina spelare och ger instruktioner väldigt aktivt många gånger. Dessa powerbreak är ju lika bra som en timeout. Dagens “sparade” timeout brann nu inne på grund av domarens patetiska utvisning på Tedenby i slutet.
Såg matchen på plats och tänkte tangentbordsexperta lite.
Med fyra ordinarie backar borta så får resterande dra ett tungt lass. Almqvist har inte fått någon ordentlig försäsongsträning med laget och har en bit kvar till toppform. Hansson är en positiv överraskning hittills men får också dra ett tungt lass.
O’Björn gör en bättre match ikväll men jag tycker fortfarande att han håller alldeles för låg standard överlag. Långsam, oföljsam och dålig med puck. 106kg back med hål i klubban.
Emil J gör ett bra jobb i det tysta. Eidstedt också.
Cederholm får bara spela fem minuter, så i regel spelade vi bara med fem backar ikväll. Inte konstigt att det blev som det blev. LHC kunde stressa på trötta HV-backar som slog bort puck efter puck.
Framåt hände det inte mycket. Vår farligaste kedja var den med Sanberg - Bengtsson - Sundh. Roligt för dem men det är ju inte de som ska vara drivande här. Passningspelet var inte bra och vi blev fast i mittzon gång på gång. Var är det enkla spelet?
Christensen är tillbaka efter skada och naturligtvis matchotränad. Ändå förväntar sig alla mirakel och massa poäng. Inte realistiskt.
Thörnberg har mycket kvar att bevisa. Han var klart omringad av bättre spelare i KHL, nu är det upp till bevis om han klarar av att leda en kedja. Kommer kemin med Christensen och Brithén att stämma? Många frågetecken ännu kring vår tilltänkta förstakedja.
Chris Abbott tycker jag har en del kvar till toppformen, alldeles för osynlig. Tedenby försöker ikväll men får inte ut så mycket, Önerud likaså.
Även med alla spelare tillbaka från skador och avstängningar så tror jag att det kommer bli en mellansäsong för HV. Vi har varken tillräcklig spets eller bredd för att kunna vara med och slåss i toppen i år. Allt utöver kvartsfinal blir en ren bonus.
Jag bryr mig.
Lyssna på hockey utan ljud, really?
Jag tänker på det.
Jag fokuserar på matchen, men kan ändå störas av en dålig produktion, störig kommentator etc.
Sen är det en del “tongue in cheek” oxå, dvs inte helt seriöst gnäll. Det finns nyanser.
Allt börjar från egen zon, vi förlorar mest på backarna skulle jag säga då man inte får igång bra uppspel så man kan ta sig in i anfallszon. Svårt som forward att behöva stanna upp för att passningen är för lös eller felriktad. Det blir jävla problem då att börja ta fart från stillastående och hitta en annan passning till stillastående bredvid blålinjen. fart och tajming det mesta i hockey skulle jag säga. Även sämre spelare kan bli bra då om hela laget lyckas spela så. Jag kan nästan lova att om och när vi har fullt lag så kommer man kunna se HV-hockey igen där alla kan kliva fram och göra mål. Det börjar med att 1-2 linorna spelar en synkad hockey och producerar, sen tar resten av spelarna efter och även de med sämre skott börjar näta lite då och då för att man med rätt sorts hockey får ut det bästa ur varje spelare. En riktig lagmaskin, längtar redan tills vi är fullt lag så alla får se vad HV71 kan göra med detta lag.
Ja exakt, när vi får tillbaka våra 4 frånvarande backar kommer det garanterat fungera mycket bättre. Bara för man har 4 borta kan man inte värva in nya under tiden, vad gör man när alla är tillbaka då? Rullar på 5 backpar eller? Funkar inte.
Därför jag är så less på allt orealistiskt tjat om att värva en ny back hela tiden, vakna liksom. Och detta är inte riktigt mot dig fö.