Omgång 7: HV71 - Linköping HC

[size=150]HV71 - Linköping HC[/size]

HV71 möter LHC på hemmaplan på tisdagskvällen i SHLs
sjunde omgång. HV71 skulle behöva en seger för att hänga
med lagen ovanför och få lite välbehövligt självförtroende.

[size=150]FORZA HÅÅVEEBLÅÅ!![/size]

Jag har länge förfäktat idén med att sätta ihop särskilda pp-enheter, särskilt när det inte fungerat på flera år. Bättre då att köra ordinarie femmor. I lördags, i sista powerplayet, blev jag bönhörd. Då såg det riktigt bra ut.

Jag har också förordat en ändring i kedjeformationerna som jag tycker saknat kemi. Till morgondagens match blir det ändring i formationerna om man skall döma efter dagens träning. En riktigt tempofylld och bra träning för övrigt. Även om kedjorna inte blir helt som jag vill, så är det ett stort steg på rätt väg. Hela truppen var för övrigt med på träningen. Så här såg kedjorna ut, utan inbördes rangordning.

Camara, Fröberg, Sandin
Törngren, Andersson, Ikonen
Önerud, Holmström, F Sandberg
Sundh, Ch Sandberg, Thörnberg
Johnsson

Otroligt positivt att man slopar samtliga kedjor och testar nytt.

Mycket nöjd med att man splittrar på Fröberg och Önerud, som saknar allt vad kemi heter. Att det tog 13 matcher för tränarstaben att inse detta kan man ju tycka och tänka en hel del om.

Är kanske inte helt nöjd med kedjorna, jag heller. Samtidigt, det är ju problemet med dagens HV. Hur man än vrider och vänder på kedjorna får man inte till det.

Mest intressant tycker jag Önerud-kedjan ser ut. Sampa får äntligen chansen på riktigt. Och oavsett vad man tycker om Holmström, har han till skillnad från de flesta nyförvärv faktiskt levererat poäng (försäsongen inkluderad).

Lillis sa väl i princip att Holmström inte riktigt hann med i tempot? Om jag minns rätt sa han att det behövdes snabbare beslut och mer initiativ. Jag had nog gärna sett att F Sandberg fått gå bredvid en center som hade just förmågan för snabba beslut kvickt spel och egna initiativ. Det kan vara genialt att sätta Holmström i en situation när man tvingar fram lite snabbhet. Men det kan också bli pannkaka. Jag är positiv till förändring men lite trveksam till just den kedjan. Önnerud är förvisso en allt i allo som löser/bidrar i vilken konstellation som helst. Spännande…

Nog hoppas jag att vi äntligen kan vinna över Lhc, ett lag som verkar omöjligt att slå för Hv.
Nog klagat på Hult, han har gjort bra värvningar säkerligen med tränarnas hjälp. Nu gäller det för
Lilis att hitta kemin. Tror på 4-1 till Hv

Jag efterlyser toppning, låt de tänkta toppspelarna tuggar rejält med minuter för att få igång dom.

Slava inte bort Thörnberg som äntligen är frisk och dessutom gjort mål.

Dessutom kommer DG, hoppar rakt in i hetluften och nätar direkt :slight_smile:

Önerud, DG, Sandin
F.Sandberg, Fröberg, Thörnberg
Törngren, Andersson, Sundh
Camara, C.Sandberg, Ikonen
Johnsson
Holmström (sallad och löparbandet)

Ni är helt vilda i huvudet mina herrar, givetvis är det såhär vi ska ställa upp imorgon (räknar in DG som verkar vara på G tillbaka till oss):

Gunnarsson

Martinsson - Johansson
Strömberg - Kinnvall
Lauridsen - Andersson
Williamsson

Önerud - Fröberg - Sandin ---- Tycker dom varit ganska bra och snurrat på i hörnen i offensiv zon. Målen borde börja komma.
F. Sandberg - DG - Törngren ---- Sandberg ersätter I. Brännström i linen som va vår bästa i slutspelet förra året.
Ikonen - Holmström - Thörnberg ---- Förhoppningsvis kan Ikonen och Holmström lägga mackor till Thörnberg.
Sundh - J. Andersson - Camara ---- Checking-line, tycker J. Andersson varit bättre än C. Sandberg, Sundh är Sundh och Camara har hittills inte visat upp något toppspel
C. Sandberg

PP1:
Önerud - Fröberg - Sandin
Kinnvall - Ikonen
Som situationen ser ut i dagsläget får Ikonen och Fröberg bidra med kreativiteten. Önerud och Sandin kan kriga framför mål och Kinnvall, som delade förstaplatsen i antal mål i PP/5mot5 av backar i SHL, får förtroende. Man få gärna spela en 1-3-1 här med Kinnvall som point på blå, Ikonen och Fröberg till hans höger och vänster samt Sandin framför mål och Önerud bakom:
-----------Önerud-----------
Fröberg - Sandin - Ikonen
-----------Kinnvall----------
Hade hellre haft Holmström på Ikonens plats, men med tanke på hans insatser hittills får han börja i PP2. Blir Holmström bättre byter han plats med Ikonen, som då flyttar ner i PP2.

PP2:
Sandberg - DG - Törngren
Martinsson - Holmström
Samma princip som förra, kan möjligtvis byta ut Törngren och hans rörlighet mot Thörnberg och hans skott. Börjar N. Andersson varva upp ännu mer (och slutar slarva) kan även han ta Törngrens plats, han byter då plats med Holmström. Kan lira 1-3-1 här också:
----------Sandberg------------
Törngren - DG - Holmström
---------Martinsson-----------

Intressant med Camara in i “förstakedjan” istället för Önerud, ett försök att verkligen få igång Camara känns det som.

Var får ni att DG verkar vara på väg tillbaka ifrån?
Han har precis fått en tröja i jets o lät spela sina nio matcher innan dom skickar tillbaka honom. Om dom nu gör de.

Jag tror att Fröberg är rätt center för amara och jag tror Fröberg gynnas av Camara. Sandin kompletterar den kedjan väl. Tycker denna är klockren. Ska bli intressant att se.

Ok, den här gången är det jag som ser glaset som halvtomt istället för halvfullt. Jag tycker nästan aldrig att det lönar sig att kasta om i flera formationer samtidigt. I de senaste matcherna har HV fört matcherna och därmed haft oddsen på sin sida men förlorat poäng beroende på ineffektivitet, dåligt PP och tillfälligheter. Jag tycker man borde fortsätta bygga på detta med mindre förändringar. När de nu kastar om flera formationer tror jag vi kommer att få se HV förlora skotten och därmed istället ha oddsen mot sig. Hoppas jag har fel och att hockeygudarna står på vår sida denna gång.

Super viktig match och redan nu en sex poängs match,nu vill jag se ett vilt kämpande Hv likt Frölunda matchen,intressant med nya kedjor!

Camara hänger sin första balja och Hv tar 3 poäng,nu e jag riktigt positiv!!!

Inläggen skrevs innan cutten till 23 man. Väldigt oväntat att DG tog plats där. Nu får vi vänta några veckor till som du skriver.

Vi vinner ikväll. Inte övertygande, men vi gör mer än tre mål och laget får lite arbetsro till nästa match då man är lika ineffektiva igen.

Oavsett nya kedjor eller inte så tror jag också på seger ikväll. Av den enkla anledningen att trepoängare förr eller senare kommer in på kontot.

Därför kommer jag ikväll vara mer nyfiken på effektiviteten och PP, och huruvida det finns något att bygga vidare på.

Fler än tre gjorda mål ikväll skulle vara en seger i sig, då det aldrig tidigare hänt under säsongen (försäsong inkluderad).

Finns en liten ologik i detta dock som jag inte riktigt förstår. Om nu kedjorna ändras tämligen ordentligt, är det då rimligt att spela 5-5-femmor i PP? De nya kedjorna är ju rimligen osamspelta. Tänker jag fel här?

Precis så jag tänkte också? Började ju likna nånting i allafall med de ordinarie kedjorna.

Imo: lägg ner PP-spelet helt och hållet. Det funkar ju inte. Kör de vanliga formationerna som om inget hänt. Om man inte får ordning på PP-uppställningar på 4 år så får man inte ordning på det. PP-ansvarig ledare är uppenbarligen helt inkompetent.

Om man som nu byter alla formationer så fortsätt med dessa nya formationer även i PP så de får ytterligare tid och yta att spela in sig på.

Nya PP-hittepå-formationer i det här läget är bara att glömma. Det kan INTE bli sämre än det är.

Tror HV gör 1 mål och förlorar trots spelmässigt övertag i största delen av matchen. LHC får 6 kontringar/chanser och gör mål på minst 3 av dom. Tyvärr.

Ställ Hugo i mål!!

Tack för grym input (som alltid, Zico).

Intressanta femmor. Extremt viktigt att sära på Sandbergs femma, då både Filip och Camara borde vara produktivare.
C Sandberg lär se till att Sundh o Thörna inte åker och lallar heller. Tycker de sett lite bekväma ut och smyger in i många dueller. Tacklas, smäll på.
Holmström får fart omkring sig, så dags att vakna ur dvalan nu, annars blir nog kontraktet inte särskilt långvarigt där.
Våra bästa FW:s såhär långt är i min mening Sandin o Andersson. Fler måste upp i deras nivå och framförallt, snabba pass och distinkta vid mål.

Grymt stor potential på backsidan. Nisse klart bättre nu och Lauridsen grym, precis som Strömberg. Williamsson mycket stabil! Nu är det Kinnvall, Emil o Martinsson som behöver komma igång. De två förstnämnda var ju magnifika under försäsongen. Martinsson, den med högst potential på förhand har helt klart underpresterat, men kommer att öka, var så säkra!

Vinst idag, det är känslan.