Omgång 7: HV71 - Linköping

[size=150]HV71 - LINKÖPING HC[/size]

“Ansvaret med pucken måste bli bättre” var beskedet inför förra matchen. Vi kan väl lugnt säga att det var “fail” på den punkten och det svider fortfarande i skinkorna hos oss fans efter Örebro-matchen. Enligt Tommy har man snackat igenom detta och dragit upp en riktning inför nästa match. Analysen är att “överambition ger utdraget lag” skapade problemet. Vi skall bli mer kompakta och “inte forcerande”, är beskedet. Samtliga som var tillgängliga i Örebro är tillgängliga imorgon. Själv hoppas jag få se Herman Träff på isen. Det kanske kan vara en katalysator för laget, då allt annat verkar gått i stå?

[size=150]Tommys tankar[/size]

[size=150]FORZA HV71!![/size]

(Diabolics - proxy för Macce)

Köpte extra många ölbärs med tanke på firandet efter 3 pinnar :smiley:

Såja, äntligen lite framåtanda :smiley:
Själv blir det noll ölbärs då jag kör hem efter match… :frowning:

Finns det kvalitet och smartness att vinna en match i SHL i det här laget? Jag börjar tvivla.

Spela som en jumbo och kriga för varje poäng är det enda som gäller. Silverköping har börjat bra denna säsongen så blir återigen en svår match i en svår liga. Hoppas alla spelare fattar det och är ödmjuka som fan.

Jag ska gå på matchen. Kommer behöva bäras ut på bår om de torskar igen.

Kom å hälsa på bland forumplatserna!

Bara om ni bär ut mig på bår :wink:

Det löser vi!

Blir nog en jobbig kväll på familjeläktaren…
Jag ligger till stor del kvar i min initiala analys. Vet man inte var motspelare, medspelare eller ens var man själv är i försvaret tar det för lång tid innan man kan göra något vettigt med pucken när man väl får tag på den.
Att bara stöta den ur en 50-50 situation blir då ”alltid” till en motståndare.
I anfallet vågar inte osäkra backar delta vilket hämmar offensiven där forwards har lite för mycket alibi tänkande.
Sällan fel att skjuta men vissa skott är verkligen ur hopplösa lägen. Några sådana är ok. Framförallt mot bortre benskyddet… Men det måste bli högre andel skott ur bättre lägen.

HV behöver nog spela efter sina resurser - utan Elvenes & Tedenby är man underdog i nästan varje match och kan inte byta chanser hejvilt och tro att det ska sluta väl, speciellt Andrae och någon spelar ibland som om det vore mot sämre juniorer …

Skjuta oskymda skott är knappt lönt - senaste målskörden kom när Vigneault skymde och Foppa sköt .

En försvarare skall vara mellan motspelarna och målvakten om de ska kunna göra sitt jobb … inte ute vid sarghörnen för att försöka starta en offensiv genom att vinna pucken där …

Man behöver förstås också värva in ersättning för Tedenby och Levenes samt gärna en klassback !

Men Hugo Fransson borde sakta spelas in, i försäsongen var han en av de bästa backarna men han får 0(!) speltid …

Måste säga att jag är rätt missnöjd med Tommy Samuelsson hittills. Tveksam till att han är rätt tränare att leda laget så man klarar kontraktet. När man ser laguppställningarna inför matcherna, är det väldigt ofta “hela havet stormar”. Inte minst inför kvällens match. Om det blir som på gårdagens träning och dagens värmning, lär man starta så här:

Ortio eller Gunnarsson

Westerlund, Andrae
Torp, Martinsson
Billins, Bengtsson
Sjöholm eller Glad som sjunde back

Miele, Vesel, Petersson
Boedker, Vigneault, Forsberg
Hansson, Matson, Nättinen
Lindbäck, Davidsson, Davidsson
Någon junior (J-20 spelar just nu)

Man kan ju hoppas det blir bra, men jag är tveksam. Å andra sidan…två offensiva kedjor och två gnuggarkedjor kanske är bra. Samuelsson pratar om att man måste tro på det man gör. Snart dags att sätta ihop backpar och kedjor som HAN TROR PÅ. Detta hattandet kan inte va bra för tron inom laget.

Tack för detta Zico!

Vore fint att sätta några kedjor och backpar nu och detta ser väl ändå ganska lovande ut sett till förutsättningarna av de avbräck vi har. Gillar tänket med två producerande kedjor och sedan två kedjor som ska göra det jobbigt för Silverköping. Frågetecken för farten i andrakedjan månne?

Hur som, hög tid för 3 poäng och tror vi kämpar hem de ikväll!

På nåt sett känns det bra att man spelar Westerlund och Bengtsson och låter dom få chansen ordentligt. Vi behöver verkligen att dom kommer upp i god SHL klass om det här ska vända. Ge dom 2-3 matcher att visa nåt på.

Kan Vesel som center mellan Miele och Petersson betyda att en ny center är klar och ska in där senare?

Just nu spelar HV med 4 allsvenska centrar :smiley: vem kunde anat det inför säsongen

Idag vill jag se:

  • Backarna spela enkelt ur egen zon, hellre enkel sarg-ut än att gröta till det och ge Silverköping chans till lång anfall.
  • Spel på forwards blad I FART från egen zon. Är det möjligt? Det hoppas jag.
  • Fler skott på mål.
  • Minst en spelare direkt in på mål så fort vi tar oss in i anfallszon.
  • Minst tre poäng.

Helt sjukt att det redan är samma känsla som 20/21. Och man tänkte då som nu att nästa match skiter jag i detta men sen har man ändå inte gett upp hoppet utan på det igen som en bakfylla där man tänkte att jag ska fan inte festa igen :wink:
Men allt kan hända…

Jag håller med om Tommy. Och resten av ledarstaben, ska jag väl tillägga. Känns som man får ut max 65% av truppen. Det finns sämre trupper på pappret, vars ledare får ut mycket mer av den samlade effekten. Och så var det förra året också.

Detta håller jag ledarstaben som ansvarig för. S jag blir inte förvånad om den omsätts inom 10 omgångar om resultaten inte kommer.

Det är sån skillnad på Hv tempo jämfört med alla andra lag. När man kollar dagens matcher så är det ju en helt annan nivå. Man ger inte bort puckar och man åker skridskor över hela banan. Man dumpar aldrig puckar!

Hur kan HV71 vilja stå för den ishockey man spelar? Bedrövligt

Spår i kaffesumpen inför matchen och HV gör första målet. 100% säkerhet :sunglasses:

Hansson i förstakedjan…

Om du tittar på spelarna namn för namn, tycker du att Hanssons kedja är förstakedja bara för att de står först? Det gör inte jag. Ser det som en tredje kedja.