Omgång 8: Luleå HF - HV71



[size=150]Luleås björnar hungrar efter seger[/size]
Publicerad: 2014-10-03 14:05 shl.se/shl-arena/38898/pregame/

– Det var en riktigt bra hockeymatch. En poäng är bra med tanke på att vi låg under med 0-2 men vi vill alltid ha mer.

Orden kommer från Lueås tränare Joakim Fagervall på presskonferensen efter onsdagens förlustmatch mot Frölunda.

HV71 avgjorde sent i sin match mot Djurgården och tog tre nya viktiga poäng på hemmaplan.

– Idag fick vi gräva djupt för att hitta poängen. Men vi hittar en väg att vinna och det är skönt, då jag visste att det här skulle bli tufft, sa tränaren Andreas Johansson till C More efter matchen.

[size=125]Zaar vs. Christensen [/size]
Historiskt sett ligger HV71 fortfarande före med 57 segrar mot Luleås 54 när vi tittar på de inbördes mötena men sett till de fyra senaste säsongerna är det Luleå som har varit det starkare laget när de stött på varandra. På de 20 matcher som spelats under den tidsperioden har Luleå vunnit 14. Man tog däribland fyra segrar på fem matcher under den förra säsongen.

Publiken kommer i lördagens möte få se en match i matchen mellan Luleås Daniel Zaar och HV71:s Erik Christensen. Båda är med i toppen av poängligan med åtta poäng vardera där Zaar leder tack vare fler gjorda mål.

Han hade emellertid en poänglös match senast då en av hans lekkamrater, Per Ledin, saknades i succékedjan där även Lucas Wallmark ingår. Huruvida Ledin är tillbaka till lördagens match är i dagsläget oklart.

Christensen å sin sida var i allra högsta grad med i avgörandet i HV71:s segermatch när han serverade Ted Brithén till det matchvinnande målet med en delikat passning.

Missa inte den duellen och många fler när matchen drar igång 16.00 i COOP Norrbotten Arena.

[size=150]KOM IGEN NU HV71, VINN BORTA!![/size]

Angående Purre och Mackan

Imorgon så är det 2 veckor sedan sen dom spelade match och det var mot Modo den 20 September.
Är någon av dem skadad eller? Så länge brukar va väldigt sällsynt att man är sjuk.

Hoppas dom är med imorgon igen, Saknar Purre på returerna. Saknar även mackan i PP vid bortre stolpen.

Mackan har nackproblem och Purre är/återhämtar sig från sjukdom

Tuff bortamatch men som AJ sa igår i cmore så gäller det att spela samma spel som man gör på hemmaplan. Jag hoppas vi inte blir för passiva och stillastående (igen) på bortaplan.
Tror det blir en ganska målsnål match med en uddamålsvinst.

Tror man går in och öser på ordentligt för att försöka spela till sig en plats innan Fiala kommer hem :slight_smile:
Hoppas Purre är med i alla fall imorgon, Kommer behöva en utpräglad målskytt. Han är den som saknas i slottet ofta.

Läste att Fiala landar redan i eftermiddag. Kan de vara så att han spelar redan ikväll?

De är nog iofs inte aktuellt med tanke på jet lag o sånt.

Inte så troligt när han landar på Landvätter, då borde han flugit till Luleå direkt kan man tycka. Men lite lurigt samtidigt att Hult är så ambitiös och åker och hämtar honom :slight_smile: Kanske ska dom till Norrland sen by car. haha. Gillar Hult som ställer upp sådär och hämtar Fiala liksom istället för att han ska åka buss eller tåg tillbaka. Men det är klart, det öppnar ju upp för en hel del samtalstid tillbaka till Jönköping.

Idag slår inte bara HV bortaspöket utan även Luleåspöket. Känns som om vi aldrig vinner mot Luleå nu för tiden och det blir nog inte enklare på bortaplan för den delen… men nu vänder det! :]

Senast vi vann mot Luleå på bortaplan var säsongen 11/12 då vi lyckas vinna med 1-2 på övertid med Louma och Ledin som målskyttar, Vi har därefter förlorat 6 raka bortamöten mot dem med en målskillnad på 7 gjorda mål och 21 insläppta.
Senast vi tog 3 poäng på bortaplan mot Luleå var guldsäsongen 09/10 (3-4 Andreas Falk gjorde mål med 30 sek kvar av den matchen)

Säger det mesta det där…hatar denna bortamatch…OCKSÅ…haha

Tror att Hv kommer spela som dom gjort hittills borta. Dvs ganska skitnödigt. Tror inte bortaspöket slås ikväll utan blir bara värre. 1 mål kommer,an mäkta med och det gör Tedenby.

Hoppas jag har fel.

Luleå är ju lite mer offensivare nu så kanske passar HV bättre ? Jag hoppas dock Ersberg får fortsätta i kassen, på nåt konstigt sätt känns hela laget stabilare med honom i kassen.

Tedenby finns inte med i laguppställningen. Skadad?

Ek på expressen skrev att han haltade efter senaste matchen. Fan.

Tror det kommer bli tufft att vinna idag. Jag bryr mig inte så mycket om det blir seger eller inte idag, det viktiga är att man lyckas spela bra på bortaplan. Skulle vi förlora för att Luleå är bättre är det en sak, men kommer bli riktigt sur om vi förlorar för att vi spelar som mot Modo eller Örebro borta.

Att hitta bortaspelet är det viktigaste just nu. Får vi poäng med oss av det så är det en bonus, tror inte vi slår Luleå borta, tyvärr… :frowning:
Men jag ska sitta hemma och heja och hoppas såklart!

Hoppas det är inget farligt utan bara en försiktighetsåtergärd. Men gött att PC är tillbaka

Teden skadad (hoppas inget allvarligt) Purre tillbax, och Ridderwall är uppflyttad till första kedjan…intresssant.

Man har varit livrädd varje gång nån smällt på Tedenby för att han ska bli skadad och nu är han det :frowning: Han fick en smäll förra matchen och grinade illa har jag för mig, men senare i båset såg han inte skadad ut. Men det kommer väl efteråt sen. En smäll på benet och lårkaka säkert. Iofs nu när jag tänker efter så var det ju i situationen när han vred till benet :frowning:
Kanske kan bli långvarigt om vi har otur. Såg inte sådär jättebra ut men eftersom han reste sig upp och åkte till båset så kändes det ganska lungt ändå men man vet ju aldrig.

Han fullföljde ju matchen sedan också utan att se jättehämmad ut. Så förhoppningsvis är det inte så allvarligt!

ÅÅÅÅÅÅÅHH NEJ INTE ARTO