Omgång 8: Luleå HF - HV71

[size=200]Luleå HF - HV71[/size]


[size=150]Formsvaga lag drabbar samman i Luleå[/size]

Publicerad: 2015-10-09 16:10 shl.se/shl-arena/39690/pregame/

Luleå kommer till spel med ännu en förlust i ryffen efter att man förlängningsförlorat mot Brynäs i torsdags med 3-4. Den femte förlusten för Luleå Hockey på deras sex senaste SHL-matcher. Ett tungt facit naturligtvis men Luleå har fått igång ett bättre spel på sistone och förlusten till trots, så var insatsen mot Brynäs ett steg i rätt riktning.

  • Det finns många bra saker idag som vi kommer jobba vidare på, sa Joakim Fagervall till C More efter matchen.

Luleå har också en del spelare som börjar komma igång med poängproduktionen. Mot Brynäs så hittade lagkaptenen Johan Harju rätt igen, hans fjärde mål för säsongen, detta återigen efter fint förarbete av kedjekamraten Toni Rajala. Dessutom fick återkommande Lucas Wallmark sprätta in sin första puck för säsongen. Ett mål som dessutom visade sig bli poängräddande för norrbottningarna.

Nu gäller det dock att hitta det vinnande spåret för Luleå. Det är tre poäng man siktar mot när HV71 gästar Coop Norrbotten Arena. Ett mostånd som brukar bjuda på heta och underhållande matcher.

[size=125]En speciell återkomst[/size]

HV71 kommer precis som Luleå till spel med ett skralt facit från den senaste tiden. I torsdags hemmaföll man mot Rögle med 4-2 vilket i ordningen var HV71:s fjärde raka förlust. Så precis som Luleå letar HV71 efter att hitta rätt igen på den vinnande stigen.

En som ska leda laget i lagkaptenen Ted Brithéns frånvaro är den nuvarande kaptenen Chris Abbott, och för den som följt SHL den senaste tiden är det lätt att räkna ut att det lär vara en del känslor på isen imorgon för Abbotts del.

Kanadensaren har just nu bokstaven “C” broderad på sin HV-tröja men de senaste tre åren har han varit kapten i Luleå Hockey, och med sex år i Luleå Hockey så är det lätt att förstå att det kommer vara strålkastarljus riktat mot Abbott.


Luleås förre lagkapten Chris Abbott är nu HVs kapten när Ted Brithén är skadad.

En som vet hur det är att möta sitt gamla lag är HV:s back Niklas Hansson. Han tillhörde Rögle förra säsongen och erkände efter torsdagens möte att det var speciellt att möta sitt forna lag.

  • Det var speciellt att möta mitt gamla lag, och jag ville självklart åka hem med en vinst härifrån, men det gick inte idag, sa han och fortsatte;

  • Nu är det back to basics som gäller och Luleå borta på lördag är ett perfekt läge för att ta revansch. Det gäller bara att vara bestämd där och inte tveka på vad vi gör.

[size=125]Robin Jonsson hyllas innan match[/size]

Innan nedsläpp så kommer en liten ceremoni hållas. Luleås back Robin Jonsson tvingades ifjol att lägga av med ishockeyn i förtid på grund av en ryggskada och kommer för sina insatser i Luleå Hockey att tackas av imorgon.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

I eftermiddag/kväll kommer det bli en komfortabel seger för HV71. Statistiken talar för oss, samt att det finns många vinnarskallar i laget. Nu startar vändningen. Spelare tillbaka också. Resultat i siffror vågar jag inte uttala mig om, men om jag säger så här, jag kommer satsa 1000:- på vinst för HV71. Detta är uppladdningen inför tabell 1:an Frölunda som vi möter nästa vecka. Sanna mina ord.

Domarn, släpp pucken.

Jag gillar ditt första inlägg (välkommen till forumet!) och håller med till 100%. Tråklule har inte en chans!

Gillar Abbotts inställning =)

I fotboll firar inte alla målskyttar som gör mål mot sin förra klubb. Kommer du att fira?
– Jaså? Inte en chans. Den regeln kommer jag inte att följa. Jag kommer att fira, säger Abbott.

(från Sportbladet)

Vet någon om Christensen och/eller Törngren kommer lira idag?

Törngren kommer till spel och Christensens medverkan avgjordes på förmiddagens värmning. Hur det gick vet jag inte. Troligt lag:

40 (53)

33 5
44. 17
49. 12

    1. 11
    1. 21
    1. 16
    1. 9
      19

Kan inte 24 spela går väl Melin upp i första och Andersson in i fjärde. Med Christensens obefintliga form är väl detta nästan ett bättre alternativ. Ahl och Moverare spelar just nu i J-20 laget. Sen får man väl se om det dyker upp nån joker men det tror jag inte.

Idag krävs ett noggrannare passningsspel och ett bättre första pass i uppspelsfasen. Inget större fel på motivation och vilja däremot saknas tydliga linjer i spelet. Hoppas man jobbat på det.

Luleå har likt HV börjat dåligt och får bara HV en bra start så tror jag att detta kan vara matchen som får pendeln att svänga. Det vore kul rätt gubbar kunde få göra mål (läs Abbott, Thörnberg, Christensen).

Gillar att Sandberg spelar med Thörnberg och Christensen

Jag gillar sandberg starkt! Han ser alltid arg ut (mycket bra), kämpar som en kung, är teknisk och läser spelet bra, samt vinner sargkamperna så som Uffe D gjorde i sina glansdagar. Sen var det målskyttet… men det kommer förhoppningsvis. Det kan vara en självförtroende-grej. Vem var det som fick rådet att jubla som galning när han gjorde mål på träning och sedan sköt iväg i målprotokollet även på match? Nån nuvarande NHL-spelare tror jag… tillbaka till dagens match: jag gillar att han spelar med folk som kan använda hans finurlighet och skapa något ur allt hans kämpande.

Feelingen är att vi blir totalt överkörda idag. Hoppas inte :open_mouth:

Öl på kylning :sunglasses:

Att vi kommer vinna dagens match ser jag som en riktig högoddsare.
Det som dock tycker är väldigt intressant är matchen i matchen mellan Ryan O’Byrne och Ilari Melart.
Återstår dock att se om Ryan steppar upp eller om han fortsätter att vara lite svajig.

jag hoppas på väldigt lite tid i BP och inga jävla 5+20 å sån skit. Låt oss sakta spela oss till ett eget spel genom att konsekvent köra samma femmor och hitta kemin.
Sen tror jag inte som många andra att det skall bli så svårt, om ni nu med “svårt” inte menar “tråkig” som man gör med Norén-pjäser.

Stabil start! Vi har ett ruggigt bra försvar just nu!

Helvete vilket jävla dåligt försvarsspel. Vet inte riktigt om det fungerar med två tränarrookies i SHL om man har höga målsättningar för att vara helt ärlig.

Sjukt att alla bara står och tittar när motståndarna är i anfallszonen…

Herregud vilket försvar.

Men för helvete! Jävla duttande de sysslar med!!

Pinsamt…

Stabil målvakt

Den “fantastiskt defensiva kuggen” O’byrne inne igen och är lika borta denna gången också :slight_smile:

Ersberg du är sämst