OS 2018

Tycker svenska herrtruppen i hockeyn ser sådär ut. Det blir ju faktiskt mycket svalare intresse när inga NHL-proffs är med, men men. Lika för alla landslagen iofs.

På backsidan finns några självklara pjäser, såsom Staffan Kronwall, Hersley och Erik Gustafsson. Här finns också tränarfavoriter som Fransson och Ahnelöv med.
Men har vi inte bättre backar tillgängliga än Wikstrand, Bertilsson och superhypade Dahlin?
Visst, det är bra backar, men tänker på Tömmernes, Nygren, Junland bl.a.?
I SHL finns Djurgårdens Högström, som har blivit en personlig favorit, men också Pudas och vår egna Pilut.

På FW-sidan ser det bättre ut iofs, men lite tråkigt och förväntat kanske…?

Kul tråd! Jag tycker de känns så förbaskat avslaget… det är Ryssarnas turnering fullt ut, förstår inte hur dom ska lyckas torska ett givet guld här. Självklart saknas Pilut, han borde vara given.
Bland forwards kan man väl inte gnälla så mkt med tanke på vad som finns tillgängligt förutom att André borde vara given. Sen kan jag för mitt liv inte förstå vad Joel gör i mästerskap efter mästerskap.

[size=150]Hockeytruppen i sin helhet[/size]

Målvakter: Jonas Enroth, Viktor Fasth, Magnus Hellberg.
Backar: Staffan Kronwall, Mikael Wikstrand, Patrik Hersley, Johan Fransson, Simon Bertilsson, Rasmus Dahlin, Erik Gustafsson, Jonas Ahnelöv.
Forwards: Joakim Lindström, Fredrik Pettersson, Pär Lindholm, Dennis Everberg, Patrik Zackrisson, Joel Lundqvist, Alexander Bergström, Viktor Stålberg, Dick Axelsson, John Norman, Oscar Möller, Carl Klingberg, Anton Lander, Linus Omark.

[size=150]Tre Kronor i Sydkorea
[/size]
Tre Kronor åker till Sydkorea den 7 februari och ska möta Kanada i en träningsmatch den 12 februari. Under den olympiska turneringen ska Tre Kronor sedan möta Norge (15 feb), Tyskland (16 feb) och Finland (18 feb) i gruppspelet. Finalen spelas söndagen den 25 februari.

Bra tråd Quila. Tack!

Startas med curling och backhoppning. Spännande.
Hoppas på en ny Eddie the eagle Edwards som satte backhoppning ordentligt på kartan.
Sämst, fågelflaxning och publikens favorit i immiga brillor.
Fick ju mer respons än vinnaren Matti Nykänen, suput, fängelse för b.la mordförsök mm mm.
youtube.com/watch?v=L1aWsFpg3To

Sverige ligger i toppen på både dam- och herrsidan i curling. Niklas Edin gör sitt tredje OS och blir bättre för varje gång. Lag Hasselborg har alla förutsättningar för att lyckas.
För Jönköpingsborna blir det riktigt intressant att följa curlinglaget i Paralympics som har haft en fin säsong såhär långt med två Jönköpingskillar i truppen, bl.a. lagkaptenen Viljo Peterson Dahl. Laget har slagit de flesta landslagen under tidigare träningsturneringar.

Tack scopulus och din avatar rockar Sverige, förhoppningsvis till två OS Guld. Hoppas och följer båda lagen.

Kanske lite OT att diskutera curling i Hockeysnack-tråden… tråden passar väl bättre in under Öppet forum?
Kul att man kan bidra med något på HV-forumet. Vissa har sina källor i HV, jag har mina källor i curlingklubben :smiley:

I morgon tisdag kl 13:30 sänds OS-finalen i den nya OS-grenen mixed dubbel (MD) i curling mellan Kanada och Schweiz på Kanal 9. Jag har inte följt MD mer än några matcher, men Kanada ses alltid som favorit i curlingsammanhang.
MD är en spännande spelform som växt fram under de två senaste åren och är under utveckling i Sverige. I elitserien deltog bara fyra lag från hela landet trots att det är fri anmälan eftersom det är en ny spelform.
Sverige missade tyvärr OS-kvalet och fanns inte representerade i mixed dubbel.

Du behöver inte urskuldar dig scopolus. Överstyyvt med en Curlingexpert av rang på forumet.
Har testat en gång som slutade hockeybockey med stenarna. Permabann och iofs bra åtgärd.

Vill lyfta upp damhockeyn och nu aktuella damkronorna.
Vilken fart, vilket spel, vilket kämpande. Jösses. Oerhört imponerad.
Gillar även att medspelarna ge en push till målvakten vid mål eller finfin räddning.
Där har vi något att ta lärdom av.

Leif “kung” Boork hamrar in ett OS Guld, var så säkra.

Tycker faktiskt jag ser likheter i svenska spelet mot Finland som när Hv spelar.
Dåligt PP och extremt slarvigt i passningsspelet samt virrigt i egen zon.
SAIK kedjan imponerar inte! Sen kan man undra vad Joel Lundqvist gör i OS!

Som tur har Sverige en riktigt vass målvakt i Fasth annars är risken stor att det redan kunde varit avgjort efter andra perioden.

Jag satt faktiskt och tänkte på PRECIS samma sak! Samt att Sverige spelar som lagen i SHL gör, alltså långsamt passningsspel och ute i sarghörnorna. Tar lång tid att komma till avslut om man överhuvudtaget gör det.

En hård jävel med rutin. Tacklar hårt vid varje situation, grym i BP och en jobbig jävel på isen.
Därav C på tröjan. Han är enligt mig mycket viktig i Tre Kronor.

Leif “kung” Boork hamrar in ett OS Guld, var så säkra.
[/quote]
Haha ja inte blev det nåt guld inte, snacka om fiasko

Syntes redan vid Japan matchen att allt inte stod rätt till.
Oerhört besviken just nu.

Som tröst så blev Fanny Rask bästa svenska poängplockare med 6 P (2 mål, 4 assist).
Bästa finska Riikka Välilä 5 P (4 mål 1 assist) med en match kvar att spela.

Ishockey herrarna ville inte va sämre och gjorde fiasko dom med. :frowning:
Och hur många poäng gjorde den “hypervassa” Skellefteå kedjan?

expressen.se/sport/os-2018/ … re-kronor/

Vi åkte ju inte ut mot Vitryssland iaf :laughing:

Den stora skillnaden mellan idag och 2002 är att då hade vi ett lag fullt med stjärnor och det var total underskattning som låg bakom. Idag var läget att vi hade ett jämnkass, grått lag som inte är bättre än de visade upp. De gjorde sitt absolut yttersta, men manövrerades enkelt ut av ett taktiskt storspelande Tyskland.

Det här är ett tecken på hur långt ner svensk hockey har sjunkit internationellt om man inte får tillgång till alla spelare i NA. Detta är ett otroligt stort problem och jag hoppas att detta blir den tydliga väckarklocka för förbundet så att de tvingas inse och åtgärda de problem som många oav oss andra sett i många år. Sveriges internationella anseende räddas alltid upp av att NHL-spelare kommer och förstärker vid VM m.m.

Se bara på SAIK-kedjan. Jag är först med att skriva under på att t ex Lindström är en av svensk hockeys mest överskattade spelare, tillsammans med J Lundqvist och Möller. Ändå hamnar han i topp år efter år i poängligan i SHL. Men internationellt kan de spelare som kommer från SHL knappt ens spela bättre än t ex tyska spelare från DEL. Så var det ju absolut inte för några år sen.

Och Sverige spelade ju som ett SHL-lag i stora stycken i detta OS. Ute i sarghörnen, obefintligt fysiskt, dåligt passningsspel med få vassa chanser och lågt tempo som följd. Man saknar helt naturliga målskyttar. Sverige har väldigt svårt för att spela rappt, rakt och med precision för att snabbt komma in på kassen. Och det är inte konstigt, för det är ju sån svensk hockey ser ut för tillfället. Sen hjälper det ju inte med en målvakt som viker ner sig fullständigt. Fasth var grymt ihålig idag.

Jag är jävligt besviken och tycker att man ska sparka både Grönborg och Boustedt så långt bort det bara går, men inser att de i bästa-bror-anda kommer att sitta lika säkert som en böld i röven under en cykelsemester i Danmark. Däremot är jag inte förvånad. Det första jag tänkte när truppen offentliggjordes var: Vem ska göra målen? Vilka ska kliva fram och leda laget när det skorpar till sig? Vilka är stjärnorna? Svaren blev tyvärr som jag trodde: Ingen, inga och inga…

Svenska herrinsatsen, alla grenar inräknade, är med ytterst få undantag ett enda stort praktfiasko! Nästa OS kan alla herrar stanna hemma, för det är bara damerna som levererar och levererar fantastiskt.

Kvartsfinalen mot Tyskland är under all kritik. Började med total dominans med typ 12-0 i skott efter 10 minuter.
Sen får dom 0-1 liksom 0-2 från inget. Vägrar använda ordet tur inom hockey men vilket otäckt flyt. “Tur är mål med ögonbindel.”

Flugan och framförallt Hersley bombade stenhårt från blå. Patrik Hersley har en bomb från klubban, det vet vi från
tiden i Leksand men missade ju målet gång på gång. Påminde om Kennholt stundtals. Vallade snudd till sig själv.
Sen att han blev bortfintad från en stekhet tysk som sen avgjorde kvartsfinalen var så jävla orättvist - matchen sett.

Är fortfarande mållös och var just Tre Kronor som var det primära och planerats sedan senaste OS.
Därmed avslutas OS för mig.

FY FAN VAD JAG ÄR BESVIKEN.

Exakt lika många som de gjort mot HV 17/18. :laughing: :laughing: :laughing:

Låg i soffan, fortfarande arg efter uttåget och såg en ny sport.
Short tracking. Finalen.
Alltså - Fyra lag kör runt rödcirkeln, knuffar på inhemska dudes i 45 varv och detta är en Olympisk gren.
Sen vann UNGERN, med stort beröm. Olympiska Spelens klart mest värdelösa “sport”. AVGÅ!

Steven Bradbury klappade ju till med OS-GULD 2002 :laughing:
youtube.com/watch?v=gJRKgy0iMqk