PP slutspelet 2017

1: Thörnberg-ullström-önerud
Arlbrandt- lehtonen

2: Sandberg Christensen Brithen
Lias Reese

Två första formationerna jag tycker vi ska matcha in i PP… de bästa vi har i 2 enheter.

Tycker även vinska gå tillbaka till så som vi spelade var de förra säsongen eller i början av denna, nämligen att Thörnberg styrde PP från högerkanten. Kommer ihåg att han gjorde de väldigt bra.

1:a- Håller med förutom Lehtonen, som just nu har inte övertygat mig. Där vill jag se Pilut/Almquist, beroende på matchform,
där båda, framförallt Almquist höjt sig rejält på sistone.

2:a- Filip Sandberg - Lias Andersson - Ted Brithén - Dylan Reese - Pilut/Almquist.

Hade velat se Christoffer Persson framför spaden, men ett oprövat kort och vanskligt inför slutspelet.

Tycker ni verkligen att man ska börja mixtra med PP uppställning nu när vi äntligen har gjort ett par baljor efter flera veckors brist på effektivitet? Senaste matchen görs 2 mål sekunder efter PP slut plus att det görs ett i PP.

Har sagt det länge o gör det igen!

Ett PP måste bestå av spelare som är beredda att offra tänder!

Parkera Persson framför målisen som gör att det lägga mycket energi på att få bort honom därifrån.
Det skapar ytor att hitta Lehtonen på blå samt Thörnberg vid slottet! Och ger spelgeniet Christensen ytor att lägga mackor.

Jag vill dela upp PP i några olika moment och resonera därifrån.
1: Man måste få kontroll på pucken i anfallszon. Där hade vi en gång i tiden en kapten som var världsklass. Så bra kommer vi inte att ha det igen. Men jag är ganska säker på att Önnerud/Ullström/Sandberg kan bli hyfsade på detta med SHL mått mätt. Faktum är att Lehtonen också visat tendenser till att klara dylika uppdrag. Tedenby mfl kanske är bättre på att dribbla. Men här handlar det mer om avvägning kring när man gör vad. Dribbla, passa. Dumpa men det måste tränas på.
2: skapa rörelse. Det handlar inte bara om att få målvakten att förflyttas i sida. Även uteförsvarare får lite för lätt att täcka skott om man har för lite rörelse. Visst är det pucken som skall gå. Men det är rörelse utan puck som skapar ytor. Här borde det egentligen inte spela någon roll vilka spelare man ställer på banan. Alla vet detta och det är på sätt och vis inte svårt. Ändå tycker jag det är detta vi misslyckats mest med. Men samtidigt blev det bättre med ordinarie kedjeformationer.
3: rör om framför mål. Det är inte alltid man lyckas skymma eller styra. Men man drar alltid till sig försvarare. Jag tror dock att taktiken med en stor bjässe som offrar tänderna där inne är lite förlegad. Idag behöver man mer rörelse även här. Och alla måste vara beredda på att ta ett skift i skiten. Många mål från “högt i slottet” kommer just när man bytt plats. Jag gillar Thörna här. Han är både bra sniper och kan ta lite gruff framför mål. Problemet är när han blir fast på ena eller andra positionen.
4: var lagom kreativ. Alla pass behöver inte vara en potentiell målgivande passning. Men ibland vill man spela Max mindre marginaler.
5: Skjut ofta
6 returer!
7 våga stå upp på blå. Farligt , javisst. Men inte alls lika farligt som att hamna mittimellan.
Det här var lite tankar om hur som omväxling till alla droppade namn…

Jag hade velat se Abbott i PP. Han är grym tekare och är duktig framför motståndarens målvakt. Känns som de flesta mål han gör är på styrning framför målvakten.

Haha

Haha. Den var rolig. Du tänker på alla en mål som Abbott gjort den här säsongen, eller? :smiley:

För visst skojade du?

Vad gäller PP i övrigt tycker jag Lindbom redan har hittat en lösning. Rulla på samma tre kedjor som i fem mot fem. Sedan han införde det ser PP-statistiken betydligt bättre ut.

Nu har ju iofs Abbott varit skadad stor del av säsongen…
Jag skulle inte ha med honom i PP för hans “grymma” målproduktion, utan för nyttan han gör framför målvakten.
Hade varit kul att se honom i den rollen för det kan ju knappast bli sämre än hur det sett ut under senare delen av säsongen.

Tanken med Abbott i den pp rollen är inte dum alls, givet att tränarna skulle ha lyckats sätta olika pp formationer. Något de inte lyckats med alls tyvärr. Och just nu platsar han inte i en femma som spelar pp, även om han själv skulle kunna göra det med rätt roll. Därför är det mycket bättre att göra som nu och bara rulla femmorna resten av säsongen ut.

Det är bra synd att tränarna inte lyckats alls med pp formationerna alltså. För det hade, med detta spelarmaterial kunnat se riktigt bra ut. Fattar verkligen inte varför det blev så statiskt innan. Så många spelskickliga lirare, men så fort det blev pp kändes det som att det som att spelet bara låste sig.