PP slutspelet 2017

Det är ju så väldigt enkelt att klaga på vårt PP.
Statistiken visar ju glasklart på underkänt. Och det är väl egentligen värre än så då vi egentligen hade bra statistik typ första 10 omgångarna. (Eller var det färre än så?)
Men vad skall man göra åt det. Jag tänkte det vore kul att fundera lite och kasta ut ideer.
Jag ser två förslag. Ett kortsiktigt som bara går ut på att öka passningstempot och lägg mycket puck och folk på mål. Det tänker jag inte utveckla mer. Men om man skall träna in något nytt lagom till slutspel. (Så måste man väl egentligen redan ha börjat…)
Thörnberg har ett för Svenska förhållanden mycket bra skott. Både slagskott och “Quick release”.
Jag anser att man skulle kunna använda honom i en spegelvänd “Ovechkin” roll. Sandberg kanske inte riktigt är mogen att spegla Bäckström. Men SHL är inte NHL så varför inte prova. Och kommer Ullström in så kan det bli extra roligt.
Sedan vill jag ha in Önnerud i en roll nära målvakten. Och han kan gärna rotera lite med Thörna för att röra om mer.
Och sedan vill jag göra något omodernt. Kör med två backar. Eller i alla fall två backpositioner. Men låt dem byta plats och rotera och inkludera gärna den “högre” positionen i slottet i rotationen. Lite osäker på vilka spelare jag vill ha där. Det behöver inte vara backar. Men bra skott och lite kyla är önskvärt.
Hur skulle ni vilja att HV spelar sitt PP? Bättre förslag önskas!

4 forwards 1 back.

Thørna + Hansson på blå. (Thørna tar avslut.)
Christensen styr spelet.
Ønerud framfør kassen+returer.
Sandberg stark på att hålla i pucken + bra blick før spelet + stark i sarg spelet.

Hær kan alla ta avslut, slå på returer, byta platser och alla kan ta en tackling och fortfarande behålla kontroll på pucken.

Tack för förslaget flaskan.
Kul att någon mer vågar komma med förslag / ideer istället för att bara klaga…
Inte för att jag tror att coachteamet tittar här men ändå.
Jag tror faktiskt inte riktigt på Thörna på blå. Visst han har en jäkla slägga men på något sätt verkar det vara för lätt för försvaret att läsa att det skall komma backskott och täcka just de skotten.

// Henrik

Ett första PP med Önerud - Christensen - Thörnberg
Sen Arlbrandt - pilut på backsidan. Låt Arlbrandt ta lite tyd Åkerman typ av stil.

Tedenby - Abbot - Brithen
Almqvist - Sandberg

Andersson - Stenlund kan man växla in med Hansson

Håller med om precis allt förutom -hansson +borgman

Borgmans skott ær bara lite missriktat. Men han ær sjælvklar i min andra pp uppstællning nog en av de viktigare pjæserna i den.

Arlbrandt - Brithen - Stenlund - Lias - Borgman

Edit:
Arlbrandt måste igång om vi ska vinna SM-Guld. Han har inte gått bort sig alls sista matcherna.

Och igen alla spelare kan hålla i puck, ta stryk, plus ta avslut. Stenlund gør ju mål på fler halvchanser æn någon annan spelare i SHL.

Teden och Almquist i all æra men i PP tillfør dom inte ett smack, finns ingen hotbild nær dom ær inne i PP, det blir alldeles før lættlæst.

Kan ju tillägga här att idag såg vi problemet med ett dåligt PP.

Vi borde ha stängt matchen tre gånger om.

Dags att hitta rätt i PP kedjorna.

Bra och intressant tråd. Tumme upp Henke67

Håller med flera ovan och ser mer än gärna Persson framför kassen.
Tung, hård, lyfter bort och en HV lirare som inte backar undan. Sen kryddas det med
för matchens hetaste forwards.

Ärligt hade vi haft ett normalt pp så hade vi varit etta nu

Kul att det är fler som funderar istället för att bara klaga!

Jag har ett önskemål/förhoppning/tipps om en lite taktisk detalj jag skulle vilja se förändring på. Vi har några duktiga tekare, och har lite koll på några tekningar / match där vi tror oss ha ganska stor chans att vinna. I det läget skulle jag vilja ha spelare med riktigt vasst handledsskott tätt inpå tekningscirkeln med avsikt att ta ett direktskott. Återigen jämför jag med Ovechkin. (Ja jag har varit på dussinet Caps matcher) Det nästan irriterar mig när jag ser Thörna backa ifrån cirkeln tom i PP.

// Henrik

Problemet ær væl att man anvænder Thørna framfør mål som var hans plats nær Jukka och Davidsson spelade.

Idag ær det han som ska ta avsluten. Stenlund hade varit den riktiga ersættaren framfør mål, ingen kan rubba han.

Japp. Stenlund tror jag skulle funka ypperligt i den rollen Thörna hade en gång i tiden. Men Önnerud borde inte vara dålig han heller.
Sedan känner jag på mig att när vi närmar oss slutspel så skall vi nog se till att åtminstone en av PP formationerna får in herr Ullström. Känns både som att han kan vara rätt men också som att ett nytt namn “vem som helst” skulle kunna få lite spänningar att släppa.

Jag tycker det börjar bli dags att åtminstone sätta ihop en PP uppställning som kan flyttta puck och hålla sig kvar i anfallszon ett tag och skapa chanser även om det kanske inte blir mål direkt. Lösningen på det är Sandberg, Tedenby, Törngren, Pilut och en forward till.

Pilut står som ensam fördelande back på mitten av blå, 2 forwards står ganska när blålinjen ut med sargen för snabbt understöd till Pilut på varsin sida. 2 forwards står vid varsin sida om målet lite närmare sargen.

Nu har man så pass bra uppställning att motståndarna tvingas krympa box likt HV ALLTID får göra. Så länge man flyttar pucken tills de tröttnat på att jaga, sen är det bara ha tålamod tills det öppnar upp sig.

Den här uppställningen kör var och varannan klubb med känns det som, Bara HV som har 2 backar på blålinjen och där får man inte samma tid som HV verkar behöva att flytta puck i lugn och ro. får man bara lite tryck i anfallszon ett tag med detta så kommer självförtroendet tillbaka och den kreativa sidan öppnar sig och pucken går snabbare passningarna sitter bättre.

Håller med dig tommy, att snabbt flytta puck är ju en fördel för att kunna få utrymme till att skjuta utan att nån jävel står ivägen, har varit för mycket att en spelare ska åka med pucken i anfallzon istället för att passa. Man kör fast sig själv hela tiden och drar ner på tempo.

Såg även igår mot Frölunda att HV försökte köra varianten igen med pass ner bakom mål för att sedan man kan ska kunna hitta Thörnberg i mitten, den funkande på förssäsongen men har inte funkat sen dess, dels för att man nu kör utan nån rörelse och dels för att pucktempot är för lågt och sen är den säkert redan sönderläst av alla motståndare.

Som sagt bättre att köra paraply uppställning i pp, vilket är det säkraste kortet om man vill slippa kontringar emot sig och istället utnyttja skott från blå.

paraply uppställningen

HVs (överbelastning i PP)

Håller med om första PP men hade nog tagit Borgman hellre men Pilut är ett bra val me.

Andra PP håller jag inte med om alls, i andra pp skulle jag vilja se
Lias Kevin thörngren
Sandberg back Pilut/borgman back

PP är det enda som gör att vi kan förlora en kvartsfinal. FBK (troligtvis) kan slå oss när vi inte skapar några chanser alls i överlägen.

Just nu blir man fast längs sargerna och total sönderstressade av alla motståndare. Tedenby är väl den enda som kan lyckas ta in pucken i zon på ren jävla vilja. Man undrar överhuvudtaget om det finns en plan för jag ser bara dump i hörnen och pass längs sargerna.

Lös det Lindbom! Tror inte på guld som det ser ut just nu.

twitter.com/UffeBodin/status/840137469781671936

Anmärkningsvärt att Tedenby inte lyckats göra en enda poäng i PP, trots att han spelat powerplay i princip hela säsongen.

Tedenby spelade i snitt 2min och 10sekunder powerplay per match, och under alla 49 matcher han medverkade i under säsongen så lyckades vi totalt göra 4mål i powerplay när han var inne på isen. Detta tycker jag är ett bevis på att han inte riktigt är en powerplay-spelare, hans spelstil passar liksom inte in där.

Vill inte på något sätt förminska Tedenby, för han har nog förutom Önerud varit vår bästa forward den här säsongen. Tänkte mer bara få igång en diskussion om hur vi ska mönstra vårat powerplay i slutspelet!

Mer powerplay-statistik hittar ni här: shl.se/statistik/spelare/pow … vert=false

Ja det är lite konstigt att han har fått förtroende hela säsongen i PP den gode Tedenby. Han spelstil passar bättre i 5v5

Tycker man ska köra in två riktiga PP femmor igen och tog ut två femmor där jag tagit spelarna som har varit bäst i statistiken Istid i powerplay per plusmål i powerplay.

1:a
Arlbrandt - Ullström - Thörnberg
Reese - Borgman

2:a
Sandberg - Brithén - Önerud
Berglund - Lethonen

Finns spelare med bättre statistik än Sandberg men han är rightare vilket är plus.

Bortser man från statistiken i PP så tycker jag man skapat mest chanser när Tedenby är på isen då han verkligen öppnar upp ytor och hela tiden är rörlig. Lite dålig utdelning bara. Tittar man dock på 5 vs 5 så är Tedenby överlägsen i den spelare som är inne på flest mål framåt så jag tycker gott man kan fortsätta spela Teden i PP för då händer det alltid något iaf.

Tycker annars PP varit ganska okej sista tiden när man väl tar sig in i zon. Största problemet är just det att man slarvar med passningar och dump när man ska ta sig in i zon vilket dödar PP:t. Väl där inne så skapar man en hel del från och till.

Jag är normalt sett för speciella PP formationer. Men här tycker jag att Thörna Ullström och Önnerud skall få så mycket speltid som möjligt tillsammans. Finns hur mycket potential som helst. Sedan vill jag ha in Lehtonen. Han kan stötta även med uppåkningarna och att ta in pucken i zon. Femte spelaren är svår. En back till eller en Sandberg? Vi har inte riktigt lyckats med rörelse utan puck när vi spelat med point. Så där skulle jag vilja testa lite olika.