Q&A: Björn Oldéen - AVSLUTAD

[size=120]1. Vad föredrar du mest, vara programledare, reporter eller kommentator?[/size]
[size=110]Allra roligast är nog att kommentera. Man är mer med i själva matchen då. Men gillar väldigt mycket att varva med programledarskapet som oxå det är grymt roligt. Mixen gör att man längtar efter båda sakerna hela tiden.[/size]

[size=120]2. Vad har du för tips till de ungdomar som en dag vill ha ditt jobb?[/size]
[size=110]Tro på dig själv. Se till att få öva så mycket som möjligt och då är det oftast helt fel väg att först gå till tv. På tv finns inte chansen att träna upp dig, utan då måste nivån redan vara ganska hög. Mitt bästa tips är nog därför att vända dig till din lokala Sportradio. Dvs SR. Jag och dom allra flesta du ser i tv idag har börjat på radion. Att i grunden ha en journalistutbildning är såklart oxå väldigt bra samt att det öppnar dörrar till praktikplatser.[/size]

[size=120]3. Vad är det roligaste/mest pinsamma som har hänt dig eller en kollega under direktsändning?[/size]
[size=110]Kanske är när jag stod i Detroits omklädningsrum direkt efter att dom vunnit Stanley Cup senaste gången. Andreas Lilja såg mig på avstånd i vimlet och sick-sackade sig fram. Jag sträckte fram micken för en intervju, han svarade med att tömma en champagneflaska över mig och min kostym…[/size]

[size=120]4. Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för Björn Oldéen?[/size]
[size=110]Finns ett par olika scenarion.
a) Förberedelser. Då sitter jag oftast hemma och pluggar på som en dåre. Läser så mycket jag kan om lagen i nästa sändning, tittar kanske på nån match eller sekvens ur match, grottan ner mig i stats och renskriver sedan det hela. En hel del telefon med tex redaktör och tränare blir det oxå att räkna in. Detta är säkert 5-15h innan varje sändning.
b) Sändningsdag. Först en del sista minuten förarbete innan det är dags att resa till studion eller någon arena. Börjar matchen 19:00 så samlas vi alla kl 16:30 för käk och genomgång av körschemat. Sedan är det sminkning, snack med lite folk runt klubbarna och ca 18:10 så repar vi igenom studiodelenn som är inför matchen. Dels för vår egen skull, men oxå mycket för att teknikpersonalen så kunna gå igenom hur allt ska va.

Är ju väldigt många involverade i en sändning, och viktigt att hela laget lirar tillsammans.
Sover vi över, återstår alltid en matbit och god dricka efteråt…
Åker vi hem brukar det bli ett mackstopp på vägen och hemkomst nån gång 24-02 ungefär.[/size]

[size=120]5. Vad gör du helst en ledig dag?[/size]
[size=110]Ja att umgås med mina 2 underbara smågrabbar kommer allra högst. Men jag gillar att smaka lite på Stockholms stora resaurangutbud, men oxå jäkligt kul att få gå på sport ledig - nåt som händer lite för sällan nu mer.[/size]

[size=120]6. Vilken hockeymedarbetare/kollega på annan kanal hade du helst velat gå en boxningsrond med och varför just denne? [/size][size=110]
Ja men va faan, lets get ready to rumble Mr Blomsten!
Ska man fajtas kan man lika gärna göra det mot den störste. Tänk vad stort om man skulle få in en träff på VM-guldhjälten från 92. Och om matchen utvecklar sig som jag tror, är nog Arto en av dom jag har störst chans att springa ifrån i ringen…[/size]

[size=120]7. Hur ser du på KHL:s storsatsning i Europa? Är det framtiden för svenska lag? [/size]
[size=110]Oj vilken svår fråga. Dom gör ju en rejäl satsning, och gränserna suddas ju ut lite hela tiden. Det vi trodde var otänkbart för 5 år sedan är vardagen idag. Ekonomiskt är KHL säkert lockande för klubbarna, men rent sportsligt och publikmässigt tror och hoppas jag att Vi kommer ha en svensk liga. Ganska säker på att den inom bara nåt år innehåller 14-16 lag dock.
Klart vi ska sträva efter att vara en så stark liga som möjligt, men profiler, härlig inramning, underhållande jämna matcher räcker väldigt långt i min bok. Då spelar det inte så stor roll om ligan rankas som 1, 3, 5, 7 i världen. Titta på Hockeyallsvenskan eller Allsvenskan i fotboll som ju håller långt ifrån världsklass sportsligt men som engagerar och lockar intresse ändå. Men visst, urvattnas SHL för mycket på profiler och skickliga spelare kanske nåt tvingas fram.[/size]

[size=120]8. Vem ser du som SHL:s bästa tränare?[/size]
[size=110]Finns många aspiranter, och jag tror att olika tränare passar olika bra i olika lag. Men man måste ju ge kred till Luleå och Skellefteå tex som ju fått sina lag att agera så samspelta. Roger Melin brukar ju kunna ha en häftig utveckling på sina lag när vi närmar oss slutspel oxå.Jag brukar annars säga att det spelar inte så stor roll vilket spelsystem du lirar - det viktigaste är att alla lirar ert spelsystem på samma sätt. Svårt att slå lag som agerar konsekvent och gemensamt.[/size]

[size=120]9. Om du hade återupptagit din spelarkarriär och fritt fått välja dina två kedjekamrater, vilka hade du då valt? [/size]
[size=110]Hmm.
a) Sedinarna - för ärligt talat det spelar ju inte så stor roll vem som är tredjelänk där va… Tror den kedjan hade producerat rätt bra ändå. :slight_smile:
b) Men hade oxå varit kul att kliva in mellan Milan Lucic och Per Ledin. Hade aldrig varit ett lugnt byte utan alltid nåt att bita i…[/size]

[size=120]10. Vad tror du om Tre Kronors chanser i Sotji?[/size]
[size=110]Allt sämre än Semi känns underkänt. Väl så långt fram är det dagsform och skadeläge som avgör tror jag. Vi har absolut ett lag som kan nå hela vägen, men vi har lite tunnare trupp än tex Kan, Ryss och kanske tom USA. Men får vi vara någorlunda skadefria har vi ett riktigt spännande lag.[/size]

  1. Var spelar du och Thomas Johansson in era podcast?

  2. Vad föredrar du mest, vara programledare, reporter eller kommentator?

  3. Vilket är ditt bästa hockeyminne?

  4. Vad tror du om Tre Kronors chanser i Sotji?

  5. Vem på C-More är roligast att jobba med?

  1. Är Tommy Åström lika skitnödigt pekoral när han är avmyggad?
  1. Favorit resmål i världen (antingen uppnått eller som du önskar du hade besökt)
  2. Hur ställer du dig till ett självständigt Skåne?
  3. När du tar en öl, vilken musik har du helst i bakgrunden?
  4. Hur ser du att man kan utveckla SHL? 14?16? lag, rinkar? you name it
  5. Vilken hockeymedarbetare/kollega på annan kanal hade du helst velat gå en boxningsrond med och varför just denne?

Leif Boork klagar på före detta hockeyspelare som utan erfarenhet blir sportchefer. Själv är han numera skjutjärnsjournalist åt Cmore och dessutom krönikör på Expressen. Kan det vara ett problem att före detta hockeytränare leker journalister?

Edit. Och naturligtvis en fråga 2 och 3. Ulf Dahlén har sett till spelarmaterial inte lyckats i någon svensk klubb (som bäst semifinal med Frölunda). Vad tycker du själv om hans tränarkarriär?

  1. Stänga ligan eller inte? Varför. Hur skulle det påverka HA i längden.
  2. Hur ser du på KHLs storsatsning i Europa? Är det framtiden för svenska lag?
  3. Bästa spelaren i världen just nu?
  4. Det finns en hel del Svenska topp backar i NHL just nu. Några intressanta teorier om varför de går så bra för de svenska backarna just nu?

[size=130]Såg nu att jag hade skrivit fel i informationen.
Frågelådan är öppen till 02:00 inatt, inte 21:00
.[/size]

lejacques, du håller ett helt nätforum på helspänn - NÄR kommer fråga tre?!

  1. Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för Björn Oldéen?

  2. Vad har du för tips till de ungdomar som en dag vill ha ditt jobb?

  3. Vad är det roligaste/mest pinsamma som har hänt dig eller en kollega under direktsändning?

  4. Jag ska bli pappa för första gången om två månader. Vad är ditt bästa pappa-råd till mig?

  5. Var tippar du HV71 hamnar när säsongen är slut och varför?

frederic. Just ja. Eh. Hmm.

Föryngringsprocess och generationsväxling är något vi HV-supportrar har hört till leda inför och under säsongen. Hur tycker du att HV:s så kallade föryngringsprocess fungerat hittills?

Edit. Fråga till jompii. Hur slumpar ni fram frågorna? Blunda och peka?

Vi kommer använda oss utav en så kallad “Random Number Generator” för att slumpa fram frågorna.
Det första vi kommer göra är att gå igenom alla frågor och sålla ut eventuella frågor som inte är “godkända”.
Därefter så kommer vi att lista alla frågor och ge dom ett unikt nummer. Låt oss säga att det är 20 stycken frågor.
Sedan så öppnar vi RNG:n och skriver in 1-20 för att sedan be generatorn slumpa fram ett nummer. Detta görs tio gånger tills vi har slumpat fram tio stycken nummer/frågor.

Jag har faktiskt ingen fråga, men snälla be honom förmedla till bildproducenterna att tveksamma offside situationer är intressant att köra repriser på! Sen att zooma in en spelare efter avblåsning när det pågår ett kurr eller microslagsmål är oerhört irriterande. Man vill ju se alla känsloyttringar som det bjuds på.

För övrigt gillar jag Björn som både ankare i studion och kommentator på match.

Det här skriver jag under på! Otroligt irriterande båda sakerna :stuck_out_tongue:

Jag tycker definitivt att föregående poster går att omvandla till en adekvat frågeställning till Björn.

1. Varför väljer ni (cmore) mer eller mindre konsekvent bort att visa tittarna högst intressanta situationer, tänker på reprisbilder av tveksamma offsides alt. gruff efter avblåsning etc?

Oldéen uttalade sig dessutom ganska tydligt då han kommenterade Kapstad-Jämtin-situationen då han i direktsändnig menade att Kapstad filmade.

2. Såhär nu i efterhand, vidhåller du fortfarande att Kapstad filmade när Jämtin påstods tackla honom i huvudet?

För övrigt intressant att höra huruvida det finns sympatier för något särskilt lag.

3. Vilket är ditt favoritlag i SHL?

  1. Hur ser din drömfemma ut om du fick sätta ihop en femma av dagens SHL-spelare?

  2. Vilket är ditt största hockeyminne?

  3. Hur långt tror du Färjestad går i år?

  4. Vem ser du som SHL:s bästa tränare?

  5. Vad gör du helst en ledig dag?

Spot on!

1. Vilken är din favoritarena i Sverige?
2. Om du hade återupptagit din spelarkarriär och fritt fått välja dina två kedjekamrater, vilka hade du då valt?
3. Vilket land tror du kniper guldmedaljen i OS i februari?
4. Kostym eller T-shirt och shorts?
5. Vilka tv-serier följer du för tillfället?

1- Vilka 2 lag lirar final respektive åker ur?
2- Sanny Lindström - lägg ner disciplinnämnden. Rätt eller fel?
3- Vilket SHL lag har starkast ekonomi?
4- #47 Lance Ward, är det den hårdaste spelaren nånsin i ES?
5- Vem tar du med dig till en öde ö, Niklas Wikegård eller Leif Boork?

[size=170]Frågorna respektive svaren är nu upplagda/finns i trådstarten.[/size]

Snyggt jobbat Jompi och andra inblandade och tack Björn.

Kul med för Cyruz som hade med tre frågor :slight_smile: