Säsongen 22/23

Tänkte att det framåt våren kan vara intressant att blicka tillbaka på det som varit.
Planerar därför att några gånger under säsongen göra små avstämningar.
Efter många bra matcher (iaf resultatmässigt) under försäsongen inledes serien med en klar förlust i Delfinen för att följas upp med två poäng borta mot Malmö.
Därefter följde tre raka förluster i sudden mot lag som man hade förhoppning om att ha bakom sig i tabellen. Som om det inte var nog radade ytterligare tre förluster upp sig där vi bara fick poäng i en av dom. På dessa tre matcher lyckades vi totalt bara leverera tre mål framåt.
Efter denna usla start vågade man börja hoppas på en vändning då vi tog tre raka segrar, visserligen var två av dom i sudden men 5-2 segern hemma mot Växjö gav iaf hopp om en marsch uppåt i tabellen.
Därefter var det slut på det roliga. Fem raka förluster, visserligen mot tilltänkta topplag, trots att vi var i ledningen inför sista i några av dom landar i att vi i nuläget ligger sist i tabellen.

I en något haltande tabell gäller i nuläget följande:
Upp till plats sex - 13 poäng
Upp till plats tio - 9 poäng
Upp till säker mark (plats 12) - 7 poäng

Bra tänkt!

Då är det återigen dags för en liten avstämning.
Största skillnaden sedan förra uppehållet var att det som i stort sett bara var dalar numera blandas med en och annan topp. Det har dessutom hänt en hel del i truppen.

I en något haltande tabell gäller i nuläget följande:
Upp till plats sex - 10 poäng (13 senast)
Upp till plats tio - 5 poäng (9)
Upp till säker mark 0 poäng (7)

Konstaterar glatt att det går på rätt håll.

Dags för säsongens sista avstämning:

Upp till plats sex - 19 poäng (nov 13, dec 10)
Upp till plats tio - 11 poäng (nov 9, dec 5)
Upp till säker mark - 3 poäng (nov 7, dec 0)

Tycker vi är ett lag som borde ta brynäs plats. Även om vi har brister så är vi klart starkare lag. Tror på detta nu!!

Är rädd att Sylvegårdarna kommer käka upp oss med sin intensiva hockey i kvalet.

1 gillning

Det kommer bli en intressant avslutning nu. Efter lördag kommer man spelat lika många matcher som Brynäs och därefter följas åt både speldagar och tider. Man möts ju även lördag 4/3, i omgång 49.

HV71 har 4 matcher av 9 kvar mot topp-6-lag, Brynäs har 5 av 10 (baserat på tabellen just nu).
Dock har Brynäs 6 hemmamatcher, HV har 4.

Det känns som att det kan bli tight hela vägen in på målsnöret, även om undertecknad hoppas det är klart ganska snart.

1 gillning

För första gången på länge är man lite positiv.

Kommer bli tufft men inte alls omöjligt!!!

Ja det hjälpte onekligen att sparka tränarna, de spelar lite mer positiv hockey nu även om jag fortfarande tycker dom dumpar sarg för mycket, sen är frågan om det var försent ? sjukt tight nu och full möjligt man får hoppas på att Brynäs fortsätter dala och vår positiva trend fortsätter

Ska vi tro att CMORE kommer få en rejäl tittarboost på Leksand-Brynäs-matchen i morgon? Tänker nog själv tjuvkika lite. Någon fler?

7 gillningar

Helt givet att kolla den matchen :+1:

1 gillning

Yttersta beviset på att saker och ting faktiskt vänt är att nervositeten har kommit tillbaka. Man är inte likgiltig längre. Sen är det kanske inte som det var för tio år sedan när man skrek på tv:n och jublade högt när HV gjorde mål, nu är det mer en knuten näve i luften när Petersson dundrar in 3-1 (jag har blivit äldre…). Men ändå. Den knutna näven jag höjde under gårdagens match visade att jag verkligen känner nåt igen. Jag blev själv förvånad. Det var en fin känsla. Baksidan är ju som sagt nervositeten och så fort jag tänker på Brynäsmatchen (ja, det är långt kvar, vi kanske har blivit klara för kval då… hemska tanke) så mår jag lite illa.

Men hellre såna känslor än ingenting alls. Med det sagt. Det här kommer bli en pärs.

Det enda som ger mig något lugn är att oavsett spelschema och vilket lag som på pappret har det fördelaktigaste schemat så är serien så pass jämn att alla lag har något att spela för. Varken Brynäs eller HV kan förlita sig på att det andra laget går dåligt. Man måste vinna sina egna matcher. Därför också väldigt skönt när man läser intervjuer med HV-spelare och tränare som resonerar precis så. Vi skiter i Brynäs och fokuserar på oss själva.

10 gillningar

Följande matcher återstår. Baserat på HVs form för sju omgångar sedan hade jag gissat på idel förluster. Sett till glädjen efter matchen mot träsko så tror jag på idel vinster. Var är verkligheten?
Eftersom lagens form, inför en match mot HV, baserat på de sista fem matcherna inte finns tillgänglig för någon match ännu (de har inte spelats ännu) så får man uppdatera allteftersom.

2023-02-23
—vs—

Kan vi rida på vågen? Växjö går som tåget… typ.
Sista fem: Förlust, Vinst, Vinst, ÖverstidsFörlust, Förlust
Ett av F’n kom från 2-7 mot Malmö, samt ett till F nu senast. (uppdaterad 20/2)
Jag tror vi tar denna på ÖT.


2023-02-23
—vs—

Örebro är en konstig motståndare. Inte ett SHL-lag på riktigt, för hur kan man med den loggan? men de har som org gjort det bra. Tveksam inför denna. Dock på hemmaplan, jag tror det avgör. Dessutom, inte så bra form.
Sista fem: F, F, V, ÖF, -
Jag tror vi tar denna under ordinarie tid.


2023-02-25
—vs—

Lhc. Skitlag. jag tror på baksmälla här
Sista fem: V, F, ÖF, -, -
förlust och ångest.


2023-02-28
—vs—

Bra form just nu.
Sista fem: V, ÖF, -, -, -
Känns vinnbar…


2023-03-02
—vs—

Sista fem: -, -, -, -, -
LTJD (leksand til jou die). blir svåra känns det just nu.


2023-03-04
—vs—

Sista fem: , -, -, -, -, -
Ojoj. Vågar inte. Men vi måste.


2023-03-07
—vs—

Sista fem:
Förlust.


2023-03-09
—vs—

Sista fem:
Vi vinner denna om vi måste.

6 gillningar

Malmö låg pyrt till i tabellen förra ggn vi spelade i SHL.
De gjorde ett jävla ryck med 15 omgångar kvar och drog på en jävla vinst-streak med 8 raka vinster, varav två efter full tid, för 22 raka poäng. Efter dessa åtta vinster (6 av 8 hemmamatcher) tog man bara en vinst till, samt en övertidsförlust (4p).
Men, av 15 matcher:
3p: 7
2p: 2
1p: 1
0p: 5

26p på 15 matcher (av totalt 45p) är en jävla radda poäng med tanke på hur illa det såg ut för dem.

Vi har de senaste sju matcherna (av de sista 15):
3p: 2
2p: 2
1p: 1
0p: 2

Just sayin’

tillägg: med min Saida-förhoppning ovan, så skulle vi totalt få ihop 25p på de sista 15 omgångarna, som jämförelse. Oavsett, vi har saken i egna händer. Oavsett hur det går för brynäs idag. Vinner vi allt kan brynäs inte komma ikapp. Det är fakta. Sen är det inte så troligt, men ålarens om jag bryr mig om det. Vi har vänt om, vi har fördelen nu. Hoppas spelarna tar det på rätt sätt.

2 gillningar

Jag tänkte kolla en del. Förlorar Brynäs idag så kommer de inte sova mycket framöver

1 gillning

Kaos på målvaktssidan. Ingen gör mål, 2 av 15 poäng

Darrig start av Brynäs mot Leksand. Inget övertygande PP i alla fall.

Fan vad Brynäs trycker på. Leksand ska va jävligt glada för 0-0.

1 gillning

Mycket desperation där. Går på rus verkligen. Leksand har skillsen, tror de tar över i andra.

såjaa