Säsongen 23/24

Vi inleder alltså med tre raka hemmamatcher. Hellre det än tre raka borta natuligtvis, dock märkligt det kan bli så.
Senaste säsongerna har man insett vikten av en bra start, förhoppningsvis kan hemmamatcher bidra till det.
Dessutom lite konstigt att man har ett Skånederby redan i första omgången.
Borde vara perfekt att spara till en tråkig omgång i november.

Shl.se gick ut med att vi har Modo borta den 16e och inte 26e som HV gått ut med. Verkar ju lite märkligt att HV skulle ha ledigt en hel vecka efter premiären. Någon har fel i alla fall.

Nu har shl.se ändrat. Märkligt att börja med tre hemma och en vecka ledigt efter premiären. Men antar att Modomatchen var planerad till den 16e men att det behövde ändras.

var ser du detta?

Tror allt handlar om ekonomi, vi möter Modo tis, Luleå tor och sen Skellefteå på lördag, tre dyra och långa flygresor blir istället en.

2 gillningar

Gött få fyra raka hemma i feb. Kan vara sjukt viktiga matcher då med all sannolikhet! Sen på tiden Hv71 får börja hemma lite i SHL. Det va länge sedan.

Utan att vara jätteinsatt i övriga trupper är det väl egentligen bara Modo och Malmö som känns svagare än oss? I september vill jag gärna ha ytterligare några lag på den listan.

Efter deras tapp så vill jag påstå att IKO kan nog räknas in bakom HV tex. Samtidigt sjukt omöjligt att säga mitt i sommaren då lagen kommit olika långt med trupperna och så.

2 gillningar

Vi kan vara lugna i att Silverköping i vanlig ordning inte kommer få ihop det denna säsongen heller.

1 gillning

Bara vi inte blir för kaxiga och jinxar det nu :joy:

Förresten @Fylke74 , är det inte en förutsättning att ha koll på övriga trupper för att säga att bara två lag har sämre trupper? Jag har inte heller koll på övriga lag men har svårt att se att vi är 12e bäst på papret med värvningarna vi gjort (förutsätt att Borgström är klar).

1 gillning

Förstår din tanke. Tänkte mer att vi var sämst av övriga lagen som är kvar i SHL och mig veterligen är det inget lag som försämrats avsevärt.
Men hoppas verkligen att jag har fel. :slight_smile:

Malmö, Modo, Osharshamn, LHC och Luleå kommer ligga bakom HV. Troligtvis Leksand och Rögle med.

Vänd på det i stället. Många lag är rätt lika som de var senaste säsongen och HV var trots det bara 3p från slutspel. Hv71 är det laget som gjort flest bra förändringar och kommer nu mkt närmre alla andra.

Håller med om att vi känns närmre merparten av de andra lagen än vad vi gjorde för ett år sedan. Anser dock inte att det finns en uppsjö av andra lag som ser markant sämre ut än oss förutom de jag nämnde.

Nej men Hv71 har ju närmat sig de bästa lagen enormt genom bara ha de backarna de har nu. Allt ser bättre ut fast de flesta totalt har hakat upp sig på 2a center platsen och är helt säkra på att just den delen är de som skiljer från vara topp 8 och kval. Ett stort fall frammåt som det ser ut nu i alla fall.

Tror bara det faktumet att alla som är kvar nu har ett års mer erfarenhet av vad SHL innebär är en positiv faktor.

Känns som det var ett av problemen 22/23. Nästan alla kom från spel i andra ligor. Vi var nykomlingen och vi fick lära oss den hårda vägen vad som är ett vägvinnande spel i ligan.

1 gillning

Tänkte ge er utmaningen att dela in lagen i tre kategorier, chans till final/guld, mittenlag, indragna i bottenstriden.

Vet det är långt kvar innan pucken släpps och ännu längre till trupperna är spikade därav ett tips som även utgår från förväntningar och tradition. Här kommer iaf mitt Wennerholminspirerade tips.

Final/guld
Skellefteå
Färjestad
Växjö
Rögle
Örebro
Frölunda

Mittenlag
Timrå
Luleå
Leksand
HV
Oskarshamn

Bottenstriden
Linköping
Malmö
Modo

Varsågoda!

1 gillning

Alla förutom LHC har väl chans på guld? :wink:

4 gillningar

Dela med er av era tankar.

Vinnare interna poängligan:
Flest mål:
Flest ass:
Flest utvisningsminuter:
Ortios räddningsprocent:

Vinnare interna poängligan: André Petersson
Flest mål: Oskar Stål Lyrenäs
Flest ass: Henrik Borgström
Flest utvisningsminuter: Tommi Tikka
Ortios räddningsprocent: 92,3%

3 gillningar

Interna poängligan: AP
Mål: Foppa
Ass: Borgström
Utvisningminuter: Hoppas på Tikkamasala
Ortios räddningsprocent: 0.918

3 gillningar