Seriösa rykten 17/18: Diskussioner

Gött

Så, efter önskemål, en tråd att diskutera seriösa rykten i.

För och nackdelar med respektive rykte avhandlas med glädje här.

Ytterell. Kan någon förklara vad ser ni i honom?
Ett bra skott helt klart men i övrigt medioker defensivt och sådär i närkampsspelet. Jag förstår att han säkert är relativt billig i sammanhanget men i min värld en ordentlig chansning.
Jag fattar alla andra rykten och Hv:s tänk men just Ytterell tycker jag inte att ett bra skott väger upp för övrigt utförande på planen.
Jag inser att jag låter otroligt anti men vem ska han peta? Jag har såklart gärna fel och äter gärna upp detta i april nästa år :wink:

Både Ytterell och Figren tror jag handlar om spelare som har en viss kompetens, självklart. Men också om att de har brister som J&J sett som möjliga att åtgärda. DVS klyschan om att spelaren har möjlighet att ta ytterligare kliv i sin utveckling är inte taget ur luften. De har en tanke.

Att tappa Önerud känns riktigt tungt. Men jag detta måste ju sportcheferna haft i bakhuvudet, det är nog inget som kommer helt som en blixt från klar himmel. Men det är en spelare man inte ersätter hur som helst, med både ledaregenskaper och sin förmåga att vara grym tvåvägsspelare.

Mest besviken över att Lias Andersson lämnar. Jag förstår helt att Önerud vill över till KHL och garantera sin pension genom att spela där ett par år och är dessutom helt övertygad om att kommer han tillbaka till SHL blir det HV71.

Tråkigare med Lias,men har man inget hjärta för klubben utan föredrar en annan klubb är det bra att man lämnar. Han är en stor talang och lär troligen inte bli långvarig i SHL trots allt.

Önerud är en riktigt tung förlust.
Lias är en förlust (han har i princip potential att leda ett lag nästa år).
Almquist är en förlust map HV-hjärtat men inte till spelet.

Abbott, Laine, Christensen, Arlbrandt har dragits med skador och har sina bästa år bakom sig och det ska gå att hitta ersättare som är bättre (och dessutom billigare).
Hansson är ingen större förlust.
Törngren har potential men har inte fått ut den i HV så det gör inget att han drar iväg (några år).

Sammantaget har Johan och Johan gjort en bra gallring bland spelarna.

Tråkigt med de flesta förlusterna på spelarsidan. Är väl flera som inte är så jobbiga eller oväntade. Men förstår inte heller varför Lias Andersson lämnar för Frölunda, om han nu inte åker direkt över till NHL/AHL. Har ju varit perfekt i femman med Tedenby och Sandberg… Jaja, lycka till vart du än tar vägen.

Kul för Önerud, jävligt tråkigt för HV.

Någon med insikt om hur det går till när man köper loss en spelare? Önerud skrev ju på för 3 år hur mycket pengar kan detta röra sig om?

Att Lias lämnar för FHC är väl tyvärr ganska självklart. Har svårt att se annat än att det är klubben i hans hjärta, den han växt upp med att kolla på, den han sett sin pappa vinna i. Inte jätte konstigt.

@Danken. Det undrar jag med. fbk har ju sålde väl Salak och Lee för några år sedan. Vill minnas att de fick runt 5 milj. för Salak i alla fall. Men jag vet inte om man utgår ifrån spelarens lön och längden kvar på kontraktet på något sätt.

Skulle precis ta upp Salak affären som jag minns och då sades 5-6 miljoner MEN då hade han kortare kontrakt än Önerud.

Tungt med önerud förstås men Lias tror jag Ejdsell kan ersätta på ett bra sätt.
Kollar man lite grovt på vilka vi tappar kontra de som uppges som klara så behöver vi inte vara speciellt oroliga.

Lias ut - Ejdsell in
Arlbrandt ut - Wännström in
Hansson ut - Ytterell in
Christensen ut - Ullström in
Laine ut - Figren in
Almqvist ut - Brännström in

Önerud ut - vem vet kanske Petersson? :smiley:

Mjo, men Salak har också ett högre marknadsvärde. Men jag tror nog att det kanske blir runt 5 miljoner, hoppas allt läggs in i spelarbudgeten av den summan.

Tunga tapp och väldigt oväntat med Önerud. Har dock full förståelse för att han vill prova lyckan utomlands. Hoppas Hult krämade ur mycket stålar för affären.

Lias känns också oerhört tungt att tappa. Hade så gärna sett honom ett år till i Hv åtminstone. Lämnar han för Frölunda, kommer det svida extra mycket.

I övrigt är det ganska väntade tapp och kommer sakna samtliga.

Det intressanta är att varken Brithén, Lehtonen eller Reese står med här så kan ju vara så att diskussioner förs med dessa!?
Ser framförallt de två förstnämnda som prio, medan Reese har en hög högstanivå, men också lite djupar dalar än TB och ML.

Jag håller med. Och jag tror faktiskt vi underskattar hur bra Wännström och Ejdsell kommer att vara i HV!
Bägge kommer spela i Tre Kronor i vinter och har väldigt hög potential.
För lite Wännström-mål; youtube.com/watch?v=ztgb38yX9XI
Kan bli lika bra som Arla när Arla var som bäst!

Antagligen ville han spela för Frölunda hela tiden men de tyckte inte att han dög så han fick välja hv istället. Känns helt ärligt jävligt otacksamt att vi ger honom chansen och att han får fostras i vår organisation, sedan när han väl presterar går han över till Frölunda direkt trots att de sket i honom från första början. Det går inte att förklara med att Frölundas organisation är bättre heller, då vi uppenbarligen vann i år. Hade det varit för tre år sedan och ursäkten varit att Frölunda var en bättre klubb hade jag köpt det, men nu handlar det ju enbart om att han föredrar Frölunda som tidigare ratat honom.

Ja, jag är uppenbart irriterad över detta. Som hv-supporter känner jag mig bortgjord.

Fast det där stämmer ju inte. Det var Lias som valde bort Frölunda inte tvärtom.

Jaha, då får jag ta tillbaka det jag sa. Då undrar jag varför han valde bort Frölunda då det uppenbarligen var hans favoritlag hela tiden? Det känns ju svårförklarligt att byta klubb nu efter allt som hänt.

Lias valde bort Frölunda eftersom han ville utvecklas utan att behöva jämföras med pappa Niklas. Helt förståeligt och helt ok om han väljer Frölunda nu. Vi kan knappast klandra honom för det.

Hockeysverige.se 18 januari, 2016 - Valde bort Frölunda för att slippa jämförelserna med pappa: ”Kunde inte alltid leva upp till det”