Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Svårt att säga, beror på hur kontraktet är skrivet. Jag tror dock vi har god chans att få behålla många av våra yngre spelare, som i så fall lär få en större roll i HA än i SHL. Tror att Önerud skulle stanna också. Övriga spelare är svårare att avgöra vart de skulle hamna.

Jag tror dom drar till 90% det enda som kan få dem att stanna är om Wedin kanske känner att han gjort sitt i utlandet och att läget fortfarande är lite soso med Covid. Men Martinsson lär dra, det är jag övertygad om, de båda kommer ha en hel buffé med kontraktsförslag att välja mellan.

Du har helt rätt, Hv måste ha tydliga och klara planer för hur det ska ta sig tillbaka till toppen igen. Risken finns att Eric och Anton redan är förlorade till andra ligor, vilket vore extremt synd, men inte det minsta förvånande.

Tror Strömberg, Bertov, Williamsson och Andrae skulle kunna bilda stomme på backsidan vid eventuell degradering. Bland Fw är det svårare, men kanske Forsberg, Önerud, Kokkonen, Wennlund, Zion, Olausson, Grönhagen är att räkna med. Tror även Emil J skulle må bra av en säsong i allsvenskan och givetvis också Törngren. Långskott kanske, men något säger mig att Bergström vill fullfölja sitt ”kontrakt”.

Enligt Sanny och Madhawk så är Tommy Samuelsson ett av huvudnamnen som Hv jagar som tränare inför 21 / 22.

Det enda jag kan tänka på är att Hult fortfarande sitter och arbetar för nästa års säsong…

expressen.se/sport/hockey/s … a-tranare/

Det är klart Hult jobbar för nästa säsong. Det är hans jobb då han fortfarande sitter på den positionen.
Måste vara en otroligt svår sits då man inte vet vart man kommer spela.

Leta division 1/Allsvenska spelare eller SHL/AHL/KHL spelare?
Känns som man måste jobba otroligt brett i år och hur man löser det vetifan!

Har faktiskt fått en annan bild av Hult och Davidsson som styrs med järnhand av Agne och Sten-Åke vilket är för jävligt!

Kan ju inte säga att Samulesson är ett drömnamn på något vis i mitt tycke men med det sagt så kan det vara bra iaf då det är en meriterad och erfaren HC.

Samuelsson är en bra tränare. Fick ZAIK att bli ett topplag igen. Vet ej varför han ej fick fortsätta. Men går ju iofs rätt bra ändå.

Tror han är bra för Hv. En lugn tränare men som ändå inte är rädd att ställa krav.

Tycker Samuelsson hade varit ett bra namn att få in.
Har varit i två av de största klubbarna i Sverige. Har erfarenhet från utlandet och har en bred kunskap om hur hockey ska spelas.

Vi har skrikit efter en coach utifrån och här har vi just det vi söker. Men vill han vara HC i ett eventuellt Allsvenskt lag?

Tror inte vem som blir tränare i Hv spelar så stor roll om han får skit så fort han kravställer spelarna, det är ju det som är och har varit vårt problem väldigt länge just sätt ur “tränar” perspektivet, vi kan inte hitta en jämnhet över 3 perioder och flera matcher i rad eftersom spelarna har någon form av mentalt problem att de ska bara ta i exakt så mycket som de själva tror kommer krävas på förhand, dvs man underskattar motståndare och överskattar sig själv HELA tiden

jag tror inte en sekund på den analysen. Den är extremt grund och insiktslös. Det vore ju extremt ovanligt om all framgång kan kokas ner till en enda parameter “kravställning från tränare”. Det finns inget system i universum som har en sådan enkel uppsättning parametrar som styr.

Sen vet jag inte var hela denna diskussion kommer ifrån att det skulle saknas kravställning hos alla tränare, förutom AJ som, om man skall tro hans fans, är världsmästare i OS i den grenen, något så ordentligt fenomenal att han fått medalj av påven för precis just den saken och som han bevisligen lyckats så framgångsrikt med i alla föreningar, till alla spelare och fans stora lycka och dessutom alla statyer som uppförts till hans storhet i hela världen, senast nu rapporterar från Al-Jazira där inte mindre än tre förgyllda statyer nu står i Kabuls centrala delar, till en total av 394 stycken, bara i mellanöstern, för att inte nämna hur han dessutom letat sig in i den buddistiska religionen och numera omnämns som fader till mer än 400 gudar, mest då inom gebitet fruktbarhet, men framförallt är han kravställningens gud. …

så. menjorå… såatte… kravställning. :bulb:

sorry för rant… :wink:

Näe jag menar inte att DET ÄR hv71s problem idag.
Men jag anser att det är ett av problemen, och det största problemet rent “tränar mässigt”
Jag ser det ganska osannorlikt att flera tränare i rad får samma problem utan att tro att det är något annat underliggande i Hv71 som ansvarar för detta problemet, och “det sitter i väggarna” det köper jag inte.

Men vi har ju historiskt de senaste åren haft stora problem med en ojämnhet, landslagsuppehåll drabbar ALLTID Hv71 hårdast osv.

Vad beror det på ? Kan ju inte vara att vi värvar tränare efter tränare som alla har problem att motivera spelarna att ge sitt allt oavsett?

Nu hamnar vi kanske lite off-topic här men är det verkligen så att det är brist på inställning och kämparanda som är problemet? Det är ju en sån typisk grej som vi som fans alltid klagar på när det går knackigt men det är ju jävligt svårt att mäta hur mycket varje spelare faktiskt ville i förhållande till va de fick uträttat.

När ett lag inte har stämmet så reagerar man på vad som ska hända istället för att agera instinktivt och då ser allt långsammare och lojt ut. När man är samspelta så taggar man i varandra och kan hålla högre fart och bättre frenesi. Det blir som ett självspelande piano nästan.

Att det bara rör sig om att spelare är lata och inte motiverade nog har jag väldigt svårt att tro. De skulle aldrig ens kommit förbi knattestadiet om det var så.

Svårt att veta vem som har rätt här, Men Hv har ju en historik med att vara jävligt otippade pågrund av detta.
Man kan glida in på isen och krossa seriens bästa lag för att nästa match loosa med 5 mål emot Mora.

Växjö är mer jämna, börjar säsongen ibland dåligt, Evertsson hittar några spetsspelare att krydda med och sen går dom som tåget.

Medans Hv åker upp och ner fram och tillbaka vänster och höger, fyfan för att sätta oddsen på en Hv match hos typ Betsson alltså.

Men ja offtopic kanske, sorry. Men lite relaterat till tränarfrågan ändå tycker jag.

Att de är hela sanningen att de har dålig moral så är inte fallet. Men de är ju ett problem HV har haft sen Hult kom in i bilden, man kan knappt fullföllja en match. Om det är inställning, dåligt tränade, dålig spelidée? Jag tror de håller ihop. Är rätt säker på hv har en helt annan kravbild än andra klubbar i korridoren och kan säker vara lite för bekvämt i mellan åt. HV har byggt på en social kravbild under en lång tid när vi hade en kärntrupp och bra kärnledare i Davidsson, Petrasek etc etc som inte tålde nån slacka efter. Nu har vi ingen direkt ledare att föllja i truppen på samma sätt som innan och då har den som kan uppfattas som slapp pga man är van att spelartruppen tar hand om kravställningen inte alls fungerat och där har de brustit. Sen är de ju den väldigt konstiga spelideen man har valt, i flera matcher under en lång tid har man saknat ett grundspel att falla tillbaka på. Man är lätt stressade, slår bort pucken i egen zon, problem att komma in samlat i anfallszon utan dumpar den i sargen och hoppas på det bästa hockey. Vi har haft samma, under lindbom, rahm, och lillis. Deras spelidee som man verkar vägra gå bort ifrån oavsätt vilket resultat man gör visar att alla som har denna spelide skall bort från föreningen, den funkar inte i dagens hockey och den lär inte funka i allsvenskan heller. Sen har man värvat spelskickliga spelare att göra grovarbetet (wännström typ exempel), och sen 3 - 4 formationsspelare som vart grovjobbare och sen helt plötsligt bli spelgenier. Nä för att starta på ny kula är att göra sig av med hela sportsliga ledningen så inte denna fastinnaglade spelidee försvinner. Tyvärr skadade den oss högst troligen en SHL plats, låt den inte skada oss en tappad allsvensk plats också. För de kommer säkerligen hända om man åker ut och låter tränarstaben med SC och styrelse vara kvar

Vi kan väl inte koka ner det till att vi på forumet önskar en ny huvudtränare. En tränare som kan ställa krav och väcka laget om så krävs, men som inte ställer för höga krav och som inte försöker väcka laget för mycket. Han ska vara lugn och sansad, gärna taktiskt geni som kan ändra hela spelsättet, men som inte ändrar för mycket.

Han ska kunna matcha ihop helt nya femmor, men han ska skriva på för HV71 med en nästintill tom trupp, för Hult och Davidsson får inte värva hit några spelare och vi kan inte använda egna spelare, då vi behöver lasta in kraftigt med spets. Fyra toppbackar, en toppmålvakt, två nya leading lines och så måste Thörnberg och Sundh komma tillbaka och leverera bättre än dom gjort sista åren.

Och tränaren får inte misslyckas, för vi får inte sparka en till tränare. Han måste lyckas, direkt.

Han får inte värvas av Hult och Davidsson heller. Och får inte komma från egna ledet, familjen. Plus då att en helt ny styrelse ska in, och tillsätta en ny sportchef.

Det är det minsta vi kan kräva. En ordentlig uppsida på samtliga poster är att önska, också.

Har vi några namn?

Det är ändå en rätt sansad analys!!!

I approve!

Lägger nyheten här då det ändå är Rosen som går ut med det.

Bagenda från Örebro ska vara klar. Tycker alltid han varit bra när vi mött Örebro men det stora problemet i detta är att Johan Hult fortsätter bygga vårt lag.

Nu är det fanimig nog!!!

Muzito Bagenda, är detta ett skämt?

Slutsats: HV bygger för allsvenskan. Misslyckas man att hamna i allsvenskan redan denna säsongen så ska det senast ske nästa säsong.