Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Zion Nybeck är inte redo för SHL om vi går upp. Gör vi inte det så hade han varit nyttig. Men då det ryktades om en bytesaffär med Powell innan skadan så är han nog besviken och vill byta miljö. Nu är iofs inte Hult kvar så hade han varit smart så hade han haft lite mer is i magen. AIK är nog ingen toppklubb nästa säsong heller men det kanske är bra iofs för hans utveckling och får spela mycket i alla olika spelformer.

Almqvist hade ju varit en toppvärvning i SHL mått likt alla andra Hv71 anknytningar som är utomlands.

Plusartikel men jag antar att du menar Malte Strömwall och inte Kik:s center?

Med de förutsättningar Timrå haft så har han gjort ett kanonjobb! Att han inte lyckades i Frölunda lägger jag mer på klubbens panik med att bli störst snabbt. Tror stenhårt på Nubben då han har ett helt annat kontaktnät jämfört med Lindbom. Han är också mer aktiv när det gäller att hitta nyförvärv. Utan Nubben så hade Timrå varit ett bottenlag i Allsvenskan.

Det är Sjögren, men det står bara att HV har kollat läget, likt även Malmö o Leksand.

Om vi ska upp i SHL behöver vi bättre spelare än Sjögren……,

Malte Sjögren i SHL känns ju spontant. Näe, va?
I allsvenskan. Näe, va? Tror Malte fått det extremt svårt att ta en plats i årets lag. Kanske kunnat konkurrera med Wennlund och Wikström…

Det står som bekant att läsa om Adam Almquist i media idag. Han ska vara klar vid uppgång till SHL. Nubben har ett intressant jobb framför sig oavsett serie minst sagt. Kan intyga sanningshalten i Almquist-ryktet och utan att ha läst artikeln i JP kan jag ju krydda lite med att man vill stå med en stark center-sida till SHL. Lias Andersson är en av spelarna som är allra närmast och då handlar det om långtidskontrakt.

Spännande och tack för info. Men vill vi ha tillbaka Lias? Han var inte dålig sist, men visade samtidigt att han inte klarade av att leda ett lag… Känner mig inte trygg med en så orutinerad spelare i en ledande position.

Dessutom. Sist var det märkbart att röran kring Rangers störde. Ska han tillbaka så ska fokus ligga 100 procent på HV.

Ja, enligt mig hade vi inte degraderats om Lias hade varit kvar säsongen ut. Hade varit bättre utan att satsa på honom som 1C men det kunde ju Johan och Johan inte veta då, men kanske haft en bättre back-up än Holmström och Fröberg. Lias avvek ju tidigt och det hade varit bättre med lite mer starka kort än Stoa och Illomäki sett i backspegeln.

Men jag tror på Lias som en 1C eller 2C. Och Vesel bör få fortsätta med upp om det inträffar.

Saxat från JP
Uppgifter: Guldhjälten överens om comeback – om HV71 säkrar SHL-platsen

Han har ryktats vara på väg tillbaka till HV71 flera gånger under de senaste åren.
Nu uppger Expressen att klubben är mer eller mindre överens med tidigare guldhjälten Adam Almquist om en comeback i fall de säkrar ett SHL-kontrakt – samtidigt skriver tidningen att Zion Nybeck är muntligt överens med seriekonkurrenten.

Rysslands invasion av Ukraina har gjort att flera spelare har lämnat KHL. I en intervju med JP/Jnytt för ett par veckor sedan sa hockeyagenten Michael Rosell att han trodde att både Mattias Tedenby och Adam Almquist, som har utgående kontrakt med Dinamo Minsk, kan göra comeback redan till hösten.
– Det tror jag absolut är på tapeten, beroende på vilken serie HV spelar i nästa säsong. Det spelar så klart en stor roll om det blir SHL eller hockeyallsvenskan, sa Rosell.

Nu skriver Expressen att HV71 är mer eller mindre överens med Almquist, förutsatt att klubben först säkrar en plats i SHL till nästa säsong.
Avgående sportchefen Johan Hult har tidigare deklarerat HV71:s intresse för de spelare som finns i Europa. Till JP/Jnytt har han tidigare sagt:
– Oavsett om det är spel i SHL eller hockeyallsvenskan så har vi kontakt med ”våra spelare”, killar som har HV71 nära hjärtat. Om man ser på de här som (Mattias) Tedenby, André (Petersson), (Adam) Almquist och Ullström så är de i olika faser i livet men vi försöker hålla en kontakt med dem. Är det så att vi kan hitta någon lösning med dem, oavsett om vi är i SHL eller hockeyallsvenskan, så kommer vi självklart att titta på det.

Expressen uppger även att Zion Nybeck är muntligt överens med AIK till nästa säsong och att HV71 har visat intresse för Kristianstads forward Malte Sjögren.

Blir nästan på riktigt tårögd. Almqvist har alltid varit en personlig favorit. För mig får han skjuta på täck hur mycket han vill, bara han spelar hos oss.

Håller med om att centersidan blev urusel efter att Lias försvann. Och ja, kanske vi hållit oss kvar med Lias i laget. Men det ändrar inte min åsikt om att han inte känns som en ledande spelare. Som 2-3-center, visst. Men behöver något bättre som första.

Med dagens marknad där typ allt av värde försvinner till NHL, Schweiz och KHL (ja, här kommer det visserligen bli en förändring) så försvagas SHL-lagen avsevärt, och spelare som Lias anses liksom vara en superstjärna. När de i praktiken kan vara sämre än en allsvensk spelare. Dåliga sportchefer går ofta på namn och meriter (idag kan i stort sett vilken random SHL-spelare som helst ha några NHL-matcher på kontot) och lägger dyra pengar på spelare som inte alls klarar av en ledande roll. De stora vinnarna blir oftast de som lyckas hitta guldkornen och även förvalta dem, lite som Rögle och Skellefteå. Nu tycker jag väl Lias är på gränsen till en sådan spelare, men två klockrena exempel är Linus Fröberg och Anton Wedin. Helt dugliga hockeyspelare, men sett till prestation, lön och roll alldeles för svaga och inte kapabla till att leda ett lag.

Och apropå Wedin. Såg att han kritade på fem år med Timrå. Ska bli spännande att se om han fortsätter på det inslagna spåret och åker ur med dem redan nästa år. Tredje gången i rad i sådana fall för Wedin.

Lias flickvän kommer från JKPG (är kompis med hennes familj). Hörde för ett tag sedan att det inte blir något mer på andra sidan atlanten, men det kanske alla redan visste.

Har du fått några indikationer på om det är i Jkpg eller Gbg de vill bosätta sig? Håller tummarna för Småland :mrgreen:

Hälsa att om han inte väljer hv i SHL får han sova i garaget

Fördel HV förutsatt SHL. Långtidskontrakt förberett.

Lias Andersson till HV. Källa på detta påstående?

Ward:en, du behöver inte oroa dig för den biten. Snyggt försök dock :smiley:
Feme0701:s ”påstående” kan jag gå i god för.

skdvmodcvdmn

Lindbom har dementerat ryket om Sjögren, HV ska inte ha ngt intresse av honom.