Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Är Lias rätt man att leda HV då? Tycker att hans psyke verkar lite för klent för det.
Han kanske har mognat i Nordamerika å andra sidan.

Nej! Lias har bevisat att han är för skör mentalt. Ser absolut inte att han ska ha en given plats i HV. Han var bra 2017, men det är rätt längesen nu. Sen dess har han ju mest pendlat upp och ner i prestationen och ligorna. Som sagt, absolut inte självklar i min bok.

Då Samuelsson och Stillman är lite Ole school och se åretslag att de byggt runt stabil centerstomme. Tror vi kommer ha 2 stabila centrar för toppligorna och en av dem kan vara Lias helt klart. Vem den andra är oklart men jag har mina drömmar.

Lias är givetvis en toppspelare i SHL. Förra gången han var hos oss var han skadad, men också hela tiden av vetskapen att inom kort få gå till NHL förutsatt att han höll sig skadefri. Detta var inga bra förutsättningar för varken han själv, eller HV.

Lindbom har jobbat på fint med kommande säsongs truppbygge och vid uppgång så kommer vi stå med ett starkt lag på banan. Nubbens kontaktnät blir på detta en grym krydda.

Men först ska vi ta oss till SHL och även om jag tror vi till 90% klarar det, så är vi inte där än och minst 5 matcher till ska spelas.

Tycker inte det är helt orimligt att sätta frågetecken kring Lias om han ska vara den som leder laget. Men får man in en riktig veteran bredvid honom (typ Petersson) så kanske han kan växa in i det lite som Oscar Möller gjorde när han vände hem till Sverige och Skellefteå.

Men som sagt. Lias känns långt från redo att vara “stjärnan” som ska leda oss till framgång. Gick sådär ifjol.

Enlig Sanny och Svensson har Nubben varit kollat på Sam Vigneault i Modo.

podplay.com/sv-se/podcasts/ … p-89256190

Han kan ju börja med att scouta sitt eget lag. Finns ett gäng killar i Jönköping som liksom Vigneault är god för en poäng per match. Men han kanske scoutade för allsvenskan?

Tror nog “många” SHL lag vill ha honom, men de kommer finnas sanslöst mkt bra spelare så tycker man kan “spola” scouta allsvenskan typ. Men visst ha lite koll om nu HV inte går upp… Men nu kommer nog SHL bli världens näst bästa liga och det betyder även allsvenskan kommer få in riktigt bra gubbar.

Kan vi inte sno Riley Woods istället?

Vi ska väl inte vara kvar i Allsvenskan!

Har dessvärre noll koll på honom.

Spontant känner jag att det är en väldigt bra allsvenskvärvning, not so much i SHL. Men om vi går upp är det ett lyxproblem, för då är vi iaf uppe.

Varför??

Om och när vi går upp så har vi så har vi i så fall 6 backar på kontrakt, och noll spets på SHL-nivå. Vi behöver minst 3-4 stycken av typen Lawernce Pilut/Adam Almkvist nivå. Fattar ingenting :confused:

Med denna värvning så utgår jag från att man kommer riva alla andra backkontrakt man har sedan tidigare och börja om helt. Varför ska man annars värva en åttondeback? Nubben startar starkt…… :open_mouth: :confused:

Bengtsson skulle väl isf va Hult värvning? Visst de kan ha ändrats utan man berättat. Nubbens anställning skulle börja gälla 1/5 om ej minnet sviker alltför mycket dock…

Rasmus Bengtsson från Dif alltså…
Spontant så undrar jag vad sjutton vi ska med honom till?
Om vi nu går upp i Shl så behöver vi en uppsättning riktigt jäkla bra backar och bygga ramstarkt bakifrån.
Så bra är inte Bengtsson.
Riktigt besviken om detta stämmer.

Han är en bra back men lite fel spelartyp. För allsvenskan klockren. SHL känns han överflödig då jag anser vi ska ha pilut på hans position.
Skulle köpt de om han var högerfattad mer
Ingen dålig back men tror man kunde ha haft mer is i magen

Noll problem med Bengtsson. Snarare det omvända. OM hans intåg är på bekostnad av någon de backar som har kontrakt över nästa säsong - mao. kamp om tredje backpar. Bengtsson var väl aldrig tänkt som en toppback i DIF heller, snarare Högströms skada och underprestation från andra som ledde till att Bengtsson fick den roll han fick.

Bengtsson känns som en riktig Nubbenvärvning. Att Hult skulle ha något med detta eller några andra värvningar hoppas jag verkligen inte och tror inte det heller.

Exakt sådana här värvningar som vi saknat under Hult. Oväntade värvningar som slår väl ut och till en bra kostnad. Jag har ingen bra koll på Bengtsson men kan tänka mig att det slår väl ut. Back i sina bästa år som mognat med bra storlek och ett bra skott som kommer att blomma ut.

Litar på Nubben i det här fallet och tror det blir bra, mest en förhoppning dock, då Nubben stött på honom åtta gånger i vinter antar jag.

Alltid lätt att värva någon i bra ålder med bra statistik vilket alla kan se på EP men är så mycket annat som också spelar in. För mig är Karlström en riktig Hultvärvning medan Bengtsson är en Nubbendito. Titta på Per Svensson i Timrå, en spelare som ingen trodde skulle få denna utveckling och som nu är tongivande i SHL.

Sen också träffa rätt på spetsvärvningarna när dessa blir aktuella framåt och när SHLplatsen är klar.

Haha ja. Går vi upp till SHL så är ju det ju hej då med Ytterell, Bertov, Bohm, Söderberg och kanske till och med Torp och Billins. Känns nämligen lite onödigt ha 7 backar som slåss om att ens ta en ordinarie tröja…

Den här värvningen påminner väldigt mycket om Ytterell och Bertov. En spelare från ett bottenlag i ett SHL som förväntas ta kliv… Eller Karlström. En spelare som levererat i ett bottenlag i allsvenskan. Högst tvek på Nubbens första insats som sportchef. Om nu inte detta alltså är en ren breddvärvning som krattat för att man kommer bryta en massa kontrakt.

Sen. Tillåt mig att vara oödmjuk. Nubben kanske kan lyckas. Jag hoppas verkligen det. Men den här övertron på hans förmåga tyder på okunskap. För det första har man inte koll på hans historik i Timrå. Vill man hitta framgång på hög nivå så får vi alltså gå tillbaka till mitten av 00-talet. Sen dess har han mest basat över ett bottenlag de gånger de varit uppe. Och det tog tid för Nubben att nå framgång i allsvenskan. Det krävdes ungefär 100 procent flax i och med att Jonathan Dahlen kom till klubben på grund av sin pappa, och att han sen tog det ytterst ovanliga beslutet att bli kvar i Sverige, för att TIK skulle bli ett topplag i serien. Innan dess var man högst mediokra. Nubben tyckte ju exempelvis det var en god tanke att låta Roger Forsberg slarva bort ett par år i allsvenskan.

Och vad gäller Per Svensson. Han var även en av allsvenskans bästa backar när han lirade i Almtuna. Har man koll på allsvenskan tidigare år så vet man det.