Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Värvar man en snart 32 åring från en allsvensk konkurrent, bottenlag, som året efter blir tongivande i SHL och Tre Kronor aktuell så kan jag tycka det är en viss fingertoppskänsla i detta. Riktig SHL debut precis innan sin 33 årsdag, förutom ett kort lån, sådana värvningar imponerar på mig iaf. Troligen ingen konkurrens om den värvningen heller då jag inte tror andra var intresserade av Per Svensson 2020.

kristianstadsbladet.se/spor … -8bf7cf40/
eliteprospects.com/player/3 … an-hansson

Alltså vi siktar inte högt med potentiella spelare…….
Blir lite orolig det namn äns nämns

Har ingen aning om processen, har dock förstått att man bygger två lag.
Ett för SHL och ett om vi fortsatt spelar i allsvenskan.

Detta är kanske en eventuell värvning för det senare?

Har ej premium men stör nästa anhalt kan bli shl vilket tyder åt SHL trupp

Man vet ju inte hur mycket man ska tro på saker och ting. Men är det Lindbom som bygger denna truppen eller? Hur många KIK-spelare har vi inte varit intresserade av nu… Först Sjögren, sen läste jag deras ryss någonstans och nu Hansson.

expressen.se/sport/hockey/h … stianstad/

Herman Hansson, Bengtsson från Djurgården bägge oavsett serie?
Kommer dessutom från trovärdigt håll.
Om vi nu går upp till Shl igen så förväntar jag mig att man bygger ett lag som inte kommer åka ut med dunder och brak lgen.
Blir klart oroad över de namn som nu nämns hos seriösa aktörer.

hockeynews.se/articles/24060/
Detta är mera den ambitionsnivån som jag förväntar mig när det gäller klassen på nyförvärv om det blir Shl.

Känns som sämre variant av Lindbäck. Snart inga platser kvar för toppspelare. Otroligt svag start på silly. Luktar panik

Få in pilut och Lehtonen med ffs

Är också väldigt tveksam till denna värvningen. Men det finns platser för toppspelare kvar (iaf på forwardssidan), tänker som följande:

X(Tedenby) - X - X
X - X - X(Petersson)
Törngren - X (Vesel) - Forsberg
Lindbäck - Matson - Önerud
Hansson

Dock lär det ju verkligen inte bli så här, men platser finns

Luktar panik är väl ändå att ta i. Det jag hört, är att man kommer värva in ganska mycket jättefin spetskvalitet som dock är tämligen dyr. Då måste man balansera detta med billigare (men ändå hyfsat bra) spelare. Dessutom, alla spelare behöver inte vara målgörare eller ens poängspelare. De s k “vattenbärarna” är nog så viktiga i ett lagbygge. Som det verkar just nu, lägger man stora pengar i den övre hierarkin och lite mindre i den undre hierarkin. Till skillnad från Hult som sades lägga för mycket pengar “där nere”.

Men först skall vi ta oss upp till SHL, sen kan vi granska, värdera och eventuellt kritisera lagbygget när vi faktiskt vet hur det ser ut.

Just denna spelartyp förstår jag inte då vi har Lindbäck lite på samma plats. Att vi ska hitta guldkorn i allsvenskan absolut men denna ser jag ingen logik i tyvärr.

Känns som att Nubben vill bygga laget likt vi gjorde under storhetstiden.

Dyra storstjärnor i två första linorna och lite billigare i nedre linorna.
Likt vi värvade Andreas Falk, Daniel Grillfors osv back in the days.

Tror stenhårt på Nubben!!

Max Strömberg Melin som är en insatt KIK-supporter skriver följande om Hansson på twitter.

“Folk som kritiserar HV:s värvning har verkligen dålig koll på honom.
Om han får en ärlig chans kommer han göra succé oavsett division. Toppspelare i PK.
Kommer finnas en tydlig roll för honom, där kommer han leverera exakt det som förväntas av honom.
Bra scouting.”

Gillar denna värvningen skarpt och kommer bli perfekt i en tredje, fjärde kedja. Liknande spelartyp som Lindbäck och som kommer göra nytta och också stå för lite tuffhet.

Ser mycket hellre dessa spelartyper långt ner i laget än spelare som Törngren, Kokkonen, Davidssons och liknande. Känns så mycket bättre nu när vi har en ny SC med en plan för lagbygget.

Enligt en artikel på SvenskaFans säga Nubben visa intresse för MoDos Sam Vigneault till nästa säsong.

Vigneault hade varit en toppcenter om vi spelar Allsvenskan, inledningsvis tredjecenter om vi spelar SHL. Oavsett serietillhörighet är det väl han eller Vesel som får resp. plats - kanske rum för bägge i Allsvenskan. Spontana känslan är att Vesel passar bättre som tredjecenter än vad Vigneault gör. Än så länge ingen panik, fortfarande mycket rum för spets på FW-sidan även om Vigneault-ryktet stämmer.

Stämt av med 2 polare som kollat alla Djurgårdens matcher denna säsong kring Rasmus Bengtsson.
Bägge 2 säger att han är för vek framför egen kasse och har krånglat till det för mycket i egen zon med kladdiga passningar vilket upplevts som frustrerande då han har ett bra spelsinne.

Har ett bra spelsinne och kan slå fina mackor. Stabil längs offensiva blå.

Den ena polaren tycker inte att det är något för HV71 medans den andra polaren säger att det finns något hos Bengtsson och med rätt förutsättningar så kommer han att blomma om han vågar hålla det ännu enklare i egen zon.

Jag är försiktigt positiv, det känns som Bengtsson skulle kunna va bra komplement i 3e backpar och så men ej högre. Med tanke på denna värvning och redan kontrakt i truppen känns de som vissa ej följer med vid ev SHL avancemang särskilt. Bengtsson lär väl aldrig klassas som fysiskt monster men använda sin storlek rätt och skicklighet så känns de som bra spelare för 3e backpar typ.

Samtidigt:

I en värld som just nu skakas av kriget i Ukraina, så kommer det troligen bli en hög med icke-ryska KHL-lirare som kommer ansluta till SHL, detta kommer öka kvaliteten och konkurrensen.

Så i den SHL-gren som HV parallellt jobbar med, så känns det fattigt att jaga potentiellt 3/4e-formationslirare som utifall att, som bäst, om bra omgivning, med potential, etc. etc. kan ta en tröja… Varför fyller vi på med alla dessa personer nu? Har vi så bråttom?