Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Jag håller helt och hållet med om spaningen kring snart FD KHL spelare. Det kan dock medföra att spelare utan kontrakt för nästa år har en betydligt sämre förhandlingsposisition än normalt och därför är villiga att hoppa på erbjudanden de normalt inte skulle anta förrän de uttömt alla andra vägar.Det är ren spekulation från min sida. Men jag både tror och hoppas att dessa spelare vi kontrakterat redan nu har fåtts till klart rabatterat pris.

Exakt så jag tänkt med, vi kommer ha ett bufé bord med KHL+ spelare, ska vi då jaga “mellan” spelare från Allsvenskan som eventueltl kan utvecklas hos oss ? Känns som den kommande säsongen kommer bli “lockout” liknande, Hv borde sikta högre än allsvenska lirare för ett ev SHL lag

Fast tar man inte mycket hellre utvecklingsbara och något billigare spelare med en SHL-framtid för sig, än något dyrare f.d. KHL:are som nöjer sig med att komma till HV i brist på annat - i nedre delarna av hierarkin? Möjliggör för att lasta tungt ekonomiskt på ledande positioner i laget. Bengtsson är en bra SHL-back i rätt ålder - tredje backpar med högre ambitioner. Tror/hoppas, även vid KHL-flykten som väntar, han är billigare än vad godtycklig KHL-back hade varit. Vigneault är topp i Allsvenskan - tredjecenter med högre ambitioner. Även han förhoppningsvis billigare än godtycklig KHL-center.

Edit: Förstnämnda utvecklingsbara och billiga spelare kan såklart vaskas fram från KHL. Men ni fattar principen.

Spännande med Bernhardt från Modo, som det ryktas om till HV. Varit en ledande back för dem hela året och tror inte alls han hade gjort bort sig i SHL (om vi går upp).

Bengtsson, Hansson och nu Bernhardt. Börjar bli nervös. En sak om vi värvar för allsvenskan
Men SHL?! Nubben verkar köra på samma koncept som i Timrå.

Kul…

Bengtsson, bernhardt, bertov, torp, bohm, ytterel, sjöholm en av tidernas sämsta backuppställningar på G Herregud vad håller HV på med? Bernhardt är en bra spelare och en man ska jaga. Stora frågan är ju va fan ska man ha Bengtsson till? Tyvärr anar jag panik i hv lägret. Visst Almqvist ryktas det om Pilut är det tyst utan han har ryktats till leksand lite löst. Om vi går upp verkar vi ha en av tidernas sämsta backuppställningar i SHL historia om man inte bryter 3-4 spelares kontrakt.

Ouf, orkar knappt oroa mig för det här just nu. Men jag blir mer och mer rädd för varje gång jag läser den här tråden om vilka spelare som ryktas till HV.

Med en medioker backsida så spelar det ju ingen roll vilka forwards HV landar. Ryktena som florerar nu gör mig smått nervös, det kommer ju finnas mängder med spelare av välja och vraka av, vi behöver ju inte gå upp med ett allsvenskt lag.

I vanlig ordning ska vi ta rykten med en nypa salt. Man kommer inte värva alla som det ryktas om, samtidigt som man inte får glömma att man jobbar fortsatt parallellt med två trupper eftersom vi skjuter oss själva i foten om vi helt siktar in oss på en av två möjliga scenarion. Kommer vi till SHL är Pilut högaktuell, annars inte.

Håller med ovan nämnda, chilla lite.

Tar vi oss upp i SHL ser jag det inte som otänkbart att man bryter kontraktet med någon av spelarna som sitter på kontrakt, men man ändå inte varit nöjd med eller inte tror räcker till i SHL.

Avancerar vi är jag lugn, jag väljer att lita på Nubben och vårt rutinerade och extremt kunniga tränarteam.

Fast nu är det ju så att Bengtsson och Hansson ska vara klara oavsett nivå vi spelar på. Dessutom har både Hult och Lindbom snackat om att man vill ha med sig många i nuvarande trupp om man går upp. Och så går man in och värvar ytterligare allsvenska spelare…

Betänk då att topplag i SHL är väldigt restriktiva när det kommer till allsvenska värvningar. Sååå bra klass håller uppenbarligen inte serien.

Av det som ryktats in ser jag än så länge ingen skillnad mellan Nubben och Hult i sättet att värva. Precis samma typ av spelare. Mest frågetecken. Och det blir ju ännu fler frågetecken om man inte väljer att bryta x antal kontrakt.

Jag tror det farligaste just nu är att inför nästa säsong så MÅSTE man tänka annorlunda. Nästa säsong i SHL kommer bli något i stil med lockout säsongen nästan, sjukt många lirare som egentligen inte skulle ha spelat i SHL kommer lira i SHL nästa säsong, kvaliten kommer bli bra mycket högre än vad den var senast vi var i SHL, Då är det sjukt farligt att gå in med en massa lirare från HA, vi behöver KHL kvalite på 25-50% av laget nästa säsong typ

Bengtsson och Hansson är redan två mediokra värvningar.
Går vi upp håller inte detta. Bredden har vi i befintliga truppen. Nu behövs den fyllas på uppifrån!
Skärpning HV för helvete!

KHL spelare utan erfarenhet av svensk hockey är heller inget givet recept för succé. Hunter är en av de sämsta forwards vi har i laget. Bättre scouting behövs.

Menar du Shinkaruk som var en av de mer framträdande i serien mot BIK? Han som verkligen fungerat utmärkt som tredjelänk bredvid Kelleher och Powell/Matson? Han som aldrig hade värvats om det inte varit så att vi haft x antal forwards som underlevererat under säsongen?

Säger inte att Shinkaruk ska med upp, om vi nu går upp. Men tycker däremot han är ett utmärkt exempel på en KHL-forward som kommer in och höjer nivån på truppen. Vågar inte tänka på var HV varit om vi inte tagit in honom, Powell och Kelleher.

Med tanke på DIF:s högprofilerade värvningar till allsvenskan så har jag funderat lite på Almqvist och Tedenby. Är det inte hög tid för dem att krita på, oavsett serie vi spelar i. Eller ska de än en gång låta plånboken tala?

Inte alltid jag håller med dig…Men här gör jag de. Är helt oförstående till kritiken mot Shinkaruk. Tycker han gjort de väldigt bra sen han kom, skapat mycketmen liksom inte fått dit pucken. Nu fick han de sist. Hoppas de lossnar lite.

är väll dags för hv fostrade spelare visa sin kärlek till klubben…

Det är jag säker på att de gjort under exakt samma förutsättningar.

Du har dock helt rätt i att de behövs:
Förlorar vi finalen måste vi än en gång harva i allsvenskan tillsammans med Modo, Bik och nu Dif.
Vinner vi är vi sämst i SHL. Vi kommer behöva all skills vi kan få.

Kommer man från KHL till Allsvenskan så borde man tokdominera. Det har han verkligen inte gjort. Gör man det inte i Sveriges andraliga så gör man det definitivt inte i SHL. Det är mer Matson som har gjort honom bra. Vill inte se honom i HV nästa säsong oavsett serie. Vad det gäller Powell och Kelleher däremot så håller jag med dig.