Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Nu sa jag inte att Shinkaruk ska med upp. Tvärtom. Däremot håller jag inte med dig om att han är en av våra sämsta forwards. Som jag skrev. Att vi ens värvar Shinkaruk är väl ett tecken på att vi har ett gäng som är betydligt sämre.

Sen kanske vi har olika syn på BIK-serien. Tycker Shinkaruk som sagt var en av våra bättre forwards.

Hoppas Hunter bevisar mig fel ikväll. Lövens chans är att dom vinner någon av de två första matcherna. Gör dom inte det tror jag det är klart.

Har han motbevisat tillräckligt nu? :wink:

Missade de två första perioderna. Såg den tredje där det var jämnt, tufft och sönderhackat pga mycket utvisningar. Men att Hunter gör mål igen är bara positivt. Fortsätter han så i tre matcher till så är jag beredd att omvärdera honom. :laughing:

Han var inblandad i mycket bra grejer i första perioden (och resten av matchen också). Överlägset hans bästa match i HV- tröjan.

Lugn i båten nu. De tunga namnen kommer bara vilja spela i HV om de är i SHL. Därför är inget klart. De vi hör om nu är antagligen de som spelar i HV oavsett serie.

Jag tror inte du fattar vad jag menar. Varför värva två spelare som knappt hade platsat i dagens trupp och som absolut inte tillför mer än någon vi redan har??? Dessutom är vi redan tjocka med mediokra backar på kontrakt till kommande säsong. Hansson hade inte tagit plats i dagens trupp och ska alltså göra det om det blir SHL! Helt otroligt korkade värvningar!

Det handlar inte om att de tunga namnen kommer, det handlar om att dessa två värvningar är helt onödiga och på alla sätt överflödiga. Ska vi hamna där igen alltså, när vi kastar pengar i sjön och bygger laget helt fel?!

Jag har lite svårt att förstå kritiken mot värvningarna av Hansson och Bengtsson. De är troligen inte så dyra och kan ju visa sig vara prisvärda och fylla roller som vi behöver. Känns som vi tvärtom inte kastar bort pengar då jag tror de är ganska billiga.

Självklart om vi får in ex Bengtsson, Bernhardt och Almqvist samt behåller sex av dagens backar att det vore fullständigt galet men det tror jag inte kommer att ske. Slår Bengtsson väl ut, där får vi lita på Nubbens omdöme, så är det en spelartyp vi behöver. PP back med storlek som kan blomma ut. Utan att kunna honom fullt ut på något sätt men kan nog tänka mig honom före alla andra backar vi har i truppen idag.

Bernhardt känns som en liknande spelartyp som Bengtsson på många sätt och det vore intressant om HV tar in båda två. Har en känsla av att det kan komma in fyra eller fem nya backar om vi går upp i SHL.

Hansson känns som en Lindbäcktyp och har en tuffhet som vi kan behöva samt bra i BP, rollspelare. Tror han passar bättre i SHL än ex bröderna Davidsson samt tyvärr även Önerud som det inte händer mycket omkring längre.

Tror inte vi kan dra några större slutsatser innan vi har hela bilden och truppen på plats men jag är ganska positiv till dessa värvningar. Skulle det inte slå väl ut så är det ingen större kostnad för oss och går att hitta lösningar och jag räknar med att Nubben inte är handlingsförlamad om det behöver göras förändringar under säsongen så ingen stor risk.

Jag har stort förtroende för vår ledning, från Wilander, Lindbom, Nubben till Tommy och Stille. Enorm skillnad mot tidigare års ledning som såg till att vi är där vi är.

Tex Bengtsson är ju på tok för dålig för topp 4 i shl och att värva honom till ett tredje backpar känns helt onödigt när vi redan har spelare där. Vi borde sparat dom pengarna och lagt på spelare högre upp i back-hirarkin. Därav bortkastade pengar som leder till en alldeles för svag backsida. Hur många kontrakt tror du att vi bryter egentligen?

Bertov
Torp
Bohm
Sjöholm
Ytterell
Bengtsson
Almqvist

Samtliga de har kontrakt om vi går upp. Bengtsson borde varit en tex Pilut om detta skulle blivit riktigt bra. Så en otroligt märklig värvning oavsett hur pusslet läggs!

Jag gillar också nuvarande ledning och Nubben med det, men han har vid ett par tillfällen med Timrå (när de gått upp) behållit en alldeles för stor del av den allsvenska truppen. De misstagen får inte ske en gång till!

Ser tex att otroligt många vill behålla Powell och Vesel, skickliga spelare, men kom igen, ska dem vara ledande för oss om vi går upp? Enorm skillnad på SHL och Allsvenskan, och den kommer bli ännu större kommande säsong. Så nej tack till båda två om vi går upp! Eftersom vi redan har bredden och rollerna långt ner så är det uppifrån det måste fyllas på.

Powell är jag tveksam till. Vesel är självklar för mig. Poängtopp genom hela grundserien och leder poängligan i slutspelet. Han är också delaktig över hela banan, jag tycker han ganska ofta tar ett defensivt ansvar. Jag tycker han definitivt bör kunna axla en ganska bra tredjecenters roll i SHL, kanske till och med växa in i en större roll än så.

Som sagt så tror jag att vi kommer att ta in fyra eller fem nya backar om vi går upp. Jag vet inte hur kontrakten ser ut med dem som har kontrakt även nästa säsong. Kanske går att bryta innan ett visst datum eller liknande. Andrae räknar jag också med då jag har svårt att se honom åka över redan nästa säsong. Så totalt kanske fyra backar blir kvar tippar jag på om vi startar med åtta i truppen.

Att Bohm blir kvar känns konstigt då han dumpades till oss av Timrå som var jumbo i SHL och vi nu har deras sportchef som troligen tog in honom till Timrå där han inte fick spela. Kanske var en tränarfråga i Timrå men har svårt att se honom bli kvar då vi siktar högre än Timrå gjorde denna säsongen.

Vi måste också ha i åtanke när vi pratar om nästa säsong i SHL om vi går upp, vad är målsättningen? Har vi som målsättning topp sex så krävs det en enorm satsning och något jag nog inte skulle satsa på nästa säsong. Har vi som målsättning topp tio så är det en lite mjukare satsning som jag nog skulle föredra och tufft i sig. Vi får ju inte full ersättning från CMore nästa säsong samtidigt som konkurrensen nu är ännu tuffare allmänt och troligen ännu tuffare nästa säsong då KHL förhoppningsvis faller samman.

Skulle enligt mig vara att gapa över för mycket att satsa mot topp sex första säsongen i ett sådant läge. Nu är det ju fler lag som satsar jämfört med bara för ex tre år sedan. Rögle, Malmö, Timrå, Örebro, Leksand är ju exempel på klubbar som kraftigt ökat sina spelarbudgetar samtidigt som övriga har ganska lika mot tidigare. Vi kommer behöva få ut mycket mer av vår trupp i förhållande till kostnaden än vad som varit fallet tidigare i SHL för vår del.

Powell var en kanonvärvning när han först kom till oss. En av våra bästa forwards. Men jag har sett mindre och mindre av honom sen dess. Hade du frågat för en månad sen så hade det varit en självklarhet att behålla honom om vi går upp i SHL. Men nu är jag mer tveksam. Tycker vi ska dumpa honom faktiskt.

Skulle HV nu gå upp så skulle jag säga att vi både har förutsättningarna, ekonomin och organisationen att tävla om SM-guld direkt. Det säger väl lite om hur illa det är att vi spelar i allsvenskan. Jag förväntar mig därför en riktig satsning. Den där satsningen som uteblivit de senaste 8-9 åren.

Saxat från JP
Uppgifter timmar innan nedsläpp – Daniel Norbe lämnar HV71 för ”förmånligt avtal”
25 april 2022 12:02
Han har fått allt mindre speltid och fanns inte med i truppen under den första matchen mot Björklöven i lördags.
Nu uppger Expressen att Daniel Norbe har kommit överens med Södertälje SK om ett nytt kontrakt.

HV71 är mitt uppe i SM-finalen och under måndagen väntar den andra matchen mot Björklöven. Samtidigt ser både HV71 och deras seriekonkurrenter över sina trupper inför kommande säsong.
Enligt Expressen ser det nu ut som att HV-backen Daniel Norbe kommer att lämna klubben för spel i Södertälje SK till nästa säsong.

26-åringen hämtades tillbaka till HV71 inför den här säsongen efter att ha spelat en säsong för Björklöven.
Han står noterad för 14 poäng, sex mål och åtta assist, på 45 grundseriematcher och under slutspelet har han varit på isen i tre matcher och då levererat ett mål.
Enligt tidningen var SSK:s löfte om en stor roll och ett förmånligt avtal avgörande för valet.

Lejacques, om du med satsning menar att ha en spelarbudget topp tre, fyra i SHL så har vi satsat varje säsong. Problemet har ju varit att vi satt pengarna i händerna på en sportchef som tyvärr tidigt visade sig vara inkompetent. Så satsat har vi gjort gällande pengar vi lagt på spelartruppen.

Tror inte det är realistiskt att satsa mot toppen första säsongen i SHL då det nog krävs väldigt många och dyra spelare isf… Ekonomiskt också väldigt riskabelt. Så jag tycker det vore fel väg att gå utan låta det gå ett par år innan vi går för guldet igen och öka budgeten efterhand.

Känns inte realistiskt heller att vi skulle lyckas som nykomling. En budget runt mittenskiktet och en plats i tabellen däromkring är jag nöjd med första säsongen. Play In helt OK.

Helt med på att vi slängt pengar i Vättern. Med satsning i det här fallet menar jag en satsning där man faktiskt värvar bra spelare. Inte överbetalar halvbra SHL-spelare som har en okej säsong under bältet. Långt från 100 på att Nubben är den sportchefen.

Satsa alltså som tidigare säsonger i SHL helt enkelt fast låta någon mer kompetent spendera pengarna.

Jag tror Nubben är bättre än Hult på att bygga lag, iofs inte så svårt.