Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Nu är det ju ryssland som attackerar och inte spelarna. Bara för att man spelar i en liga med rutten regim så skall inte spelaren behöva ta skit för det och attackeras för att stödja regimen. Spelaren är där för att spela hockey. Hockey är inte politik, och i slutändan är vi människor, respektera de individernas val istället för att blanda ihop krig med hockey.

Du gör det för lätt för dig med den logiken.

3 gillningar

Att spela i KHL är ett val man gör, gör man det valet så är man en lort i mina ögon, och jag skulle aldrig vilja se en sådan spelar i HV, aldrig.

4 gillningar

Precis. Ett riktigt alibiresonemang. Allt är politik.

4 gillningar

KHL är utformat via oligarkin där stora delar är närmsta vänner med Vladimir Putin. Eller vänner och vänner. Alla är det inte, men Putin har snärjt dem kring sitt lillfinger. Ni får tjäna miljardbelopp, bara ni låter mig bara. De har tjänat ihop sina pengar med hjälp av Putin via smutsiga affärer, mycket via naturresurser efter Sovjets fall. Dessa pengar har sedan pumpats in i KHL som ett stort “maffigt” projekt, där man försökt expandera utanför ryska gränsen så som Lettland, Slovakien, Tjeckien, Kazakhstan, Kina, Kroatien och så vidare. Detta för att bli slagkraftigt i likhet med NHL. Den ryska (och den sovjetiska staten) ser och har sett idrotten som något basalt i statens intresse under många års tid och försökt att influera med hjälp av idrott, för de ser vad det gör och att man får en typ av mjukt makt och “influence”. Ungefär vad sportswashing är.

Därav är också KHL en högst politisk liga med smutsiga pengar, jämfört med rätt många andra ligor i flertalet sporter runt om i världen och många spelare tjänar, de facto, blodspengar i KHL.

Ofta får man höra att “hur kan då spelare spela i USA, USA som har under många år varit aggressiva i sin utrikespolitik”. Ja, det kan man tycka att de ha varit och det har de också varit. Men amerikanska ligor styrs inte heller från det politiska toppskiktet överhuvudtaget. Och bara för man tycker det, försvarar inte det någonting av vad som just nu pågår med folkmordet i Ukraina.

4 gillningar

Nu blev det OT, men vi låter detta stå här för referens (det enda man kan tillägga till ovan är att ingen lag i KHL går med vinst eller tjänar in några pengar att tala om, allt finansieras av makten, så som det propaganda-verktyg det är) och sedan diskuterar vi detta vidare i denna tråd:

3 gillningar

Jag ber om ursäkt för jag sladdade i tråden, men jag tycker det är viktigt att påvisa om och om igen att politik och sport är i symbios, konstant. Oavsett vad folk tycker i frågan!

1 gillning

Känner väl till hur khl är utformat.

Men pterigen, bara för att en spelare väljer spel där så betyder det inte att denne stödjer putin eller hans regim, man är där för att spela hockey, inte delta i krig eller stödja putin.
Det är min åsikt @Diabolics då vi har olika åsikt om det, och jag tycker inte jag gör det lätt. Det är också ett val att se politik i allt även där det inte är nödvändigt,m.
Edit- såg inte ditt inlägg @Diabolics , skall inte posta mer ang khl i denna tråd

Om jag nu skall lufta mina ”10 Cents” så gör Putin vad han kan för att politisera idrottsliga framgångar. Det gör det lite mer problematiskt att påstå att politik är politik och idrott är idrott.
Och dessutom. Är det någon som sett några ryska idrottare eller idrottare i Ryssland ”take a knee” eller liknande?

återigen: vi diskuterar KHL här:

Gott nytt år. Jag har reviderat min åsikt och håller med dig totalt. Almen ska ses som “persona non grata” rakt av. Det tillsammans med alla de som valt samma resa.

1 gillning

Inget stort fan av Grönborg. Men skönt att HV försöker göra något. HV är inte i ett läge att bara köra vidare. Nytt blod måste in. Hoppas dock att Grönborg får helhetsansvar. Tror inte det räcker med att byta ut en ass mot en ass. Vi såg ju hur det gick när vi tog in Lillis som extraresurs. Om Grönborg kommer in måste han få göra sin grej fullt ut, vad det nu än är.

Edit. Jaha. Det slog Nubben ner fort. Stänger dock inte dörren till förändringar. Bara sett till här och nu. Och definitivt Grönborg. “Han passar inte in”.

Haha komiskt… Skulle nog välja att vända på det. Hv lär inte passa in hos Grönborg. De är nog närmre sanningen.

Skulle tippa på att Hv ställt frågan, men säkert fått nej. Han vill nog till en klubb som har chans att vinna något.

Min gissning.

Ja det var ju en kraftig dementi av Nubben som jag tror på i detta fall, såvida man inte går bakom Nubbens rygg och kickar honom oxå men det låter högst osannolikt.

Dock lär någon form av förändring ske om det inte blir bättre de närmsta matcherna…

Ja verkligen, men tror vi inte att det ligger något i det? Fan va random dom där uppgifterna dök upp 23.30 en onsdagskväll.

Hoppas att något är i görningen iaf.

Jag tror ju inte SVT går ut en onsdagskväll och killgissar. HVs säsong luktar fiasko lång väg och i det fiaskot är Nubben högst involverad. Jag är inne på Nicks spår, HV har ställt frågan men Grönborg ser det hela som ett mission impossible och har tackat nej.

1 gillning

Varför skulle SVT komma ut med en sådan lögn från ingenstans. Dessutom uppgifter att Åkerman är den som får flytta på sig. Ingen rök utan eld. Nåt är på ggn till 100%.

Ingen halvmesyr bara, antingen byta ut högsta ledare eller inte alls.
Någon på konsultbasis låter inte bra alltså…

Men halvmesyrer är väl numera vår (Hv:s) melodi känns det som.

1 gillning

Troligtvis går Grönborg in som HC, och den prestigelöse TS går ner som Ass tillsammans med FS. Åkerman ut.

Doc,

Hört någonting?