Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Laleggia är lika dålig bakåt som han är bra framåt sägs det, nu har ju offensiven floppat rejält och hittills så jag välkomnar denne kille som förhoppningsvis kan stärka vårt PP, våra tillkortakommanden där har redan kostat flera poäng.

Nu när Andrae i motsats till vad jag trodde inte vuxit in i kostymen än behövs en ny poängmaskin på backplats, uppspel och PP är beroende av spelare som Laleggia.

Frågan är varför Timrå vill göra av sig med han om han nu är så duktigt när de själva har svag backsida

Försiktigt positiv. Känns dock inte självklart. Lite fågel eller fisk är känslan… Väldigt positivt är att det iaf händer någonting även om det måste till mer. Laget är felbalanserat och denna värvning åtgärdar inte det problemet alls.

Jag tolkar det som, behöver inte vara rätt, att de inte har råd. De tar nu in Pääjärvi, samt att de ska in två (billigare) backar också.

Du menar typ Rasmus Bengtsson? :smiley:

Jag tror och hoppas att La Leggia är en värvning som Nubben inte kunde motstå när möjligheten fanns. Passar ju inte in på den profil han tidigare pratat om. Är ingen Strålman. Vill tro att det kommer en defensivt stark back oxå. Annars är vi rökta…

Känns som en done deal nu när LaLeggias pappa börjat följa HV71 på sociala medier… :smiley:

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det finns ett byte med i kalkylen här.
Att ha för många breddspelare i mogen ålder ser väldigt negativt ut för junisar typ Sjöholm, Fransson (och fler där bakom)
Och sen är vi förvånade att de drar innan de fullt blommat ut.

Enligt Aftonblaskan fick LaLeggia sparken, och han säger att han helst velat stanna kvar i Timrå. Hoppas han har motivation att visa vad han går för även i HV. aftonbladet.se/sportbladet/ … ck-sparken

Ja på LaLeggia. Hellre en back som vill och kan spela 1-0 än 0-0. Dessutom har gubben rutin vilken behövs där bak och poäng kan han bevisligen göra fortfarande. Kan bli ytterligare ett offensivt vapen i PP också, har en bra magkänsla.

Försiktigt positiv till Laleggia. Vi har ju inte allt för många producerande backar i truppen nu. Men, vi skulle definitivt behöva en defensiv pjäs också för att väga upp. Problemen vi har är ju både i offensiv zon och defensiv zon.

Såhär ser jag på LaLeggia: 38p, 3.a av backarna föregående säsong… MEN -23 +/-…
Dock tar jag nästan vad som helst för att komma ur denna starten. Och en topp 3 poängback i shl 21/22 tar jag gärna under omständigheterna oavsett om han hade -2000 +/-… då vi redan har vår goa bredd och “hårt jobbande” eller vad det heter numera…

håller med, ineffektiviteten har ju varit brutal mot oss och får vi in en som kan se till att vi kanske får in ett gäng fler mål så tar jag det med…

Man ska inte heller kolla sig tok blind på +/- menar tik släppte in 177 mål “överlägset” sämst. Jag tycker LaLeggia kan vara rätt nu. Hv71 har inte tok problem med försvaret utan göra mål.

Hv har fem lag bakom sig i insläppta mål!!! Hv behöver offensiv kraft….

Så sant. Vi behöver göra fler mål och där tror jag LaLeggia kan hjälpa oss. Det är allt som räknas nu. Gör vi fler mål än motståndaren kommer poängen trilla in, så enkelt är det.

Jag ser en diskussion kring om HVs insläppta kontra gjorda mål.

Här måste man ha tre saker i åtanke:

  1. Du gör mer mål framåt om du spelar mer offensivt, men du släpper också in mer mål. HV som nykomlingar har haft en ganska bakåtlutad approach till matcherna. Man tar lite risker därför släpper man inte många mål. Man har helt enkelt risk minimerat.
  2. Du kan öka på målskörden trots en bakåtlutad approach ifall du kommer till fler lägen men ökar din effektivitet. Kan man bibehålla defensiva strukturen med Laleggia på isen så kan han bli värdefull i just att skapa mer och bättre lägen. Men jag skulle kanske föredra att han spelar mest vid offensiva zon starter i 5-5 och PP.
  3. Du kan öka målfabrikationen genom att vara bättre i special teams. Här kan Laleggia bli viktig.

Så vid en närmare eftertanke så är kanske inte Laleggia fel. Men då måste man spela honom i situationer där hans svagheter inte blir blottade och istället utnyttja hans styrkor vid offensiv blå.

Ditt resonemang brister då man måste använda hans skicklighet i uppspelen. Man får helt enkelt para ihop Andrae, Martinsson LaLeggia med en defensiv pjäs. Torp, Bengtsson, Westerlund Eller Glad.

Är detta ens spikat? Har vi något mer än att han lämnar timrå och känner nubben?

muntligt överrens enligt en del tidningar