Seriösa rykten 23/24: Diskussioner

Har läst. Förstår dock inte vad det har med seriösa rykten inför denna säsong att göra, vad som hände eller inte hände inför förra.

Men – tror att det kan bli skitbra om han kommer hit i år.

Min gissning är att i fall Strålman kommer in så får Strandell eller Fransson chansen att få speltid och att man kommer rulla på 4 backpar. Sticker Andre så kan både Strandell och Fransson spela, stannar han så blir Fransson antagligen utlånad. Nubben är ganska tydlig i intervjun med Aftonbladet att den främsta anledningen att ta in Stålman är att han kan agera mentor åt dom yngre spelarna

”Rulla på 4 backpar”

Haha… Nej!

Angående Strålman förra säsongen så skrev jag detta 22/8. Det var vad som hände. Strålman var klar, men de fick riva då hans agent inte skött papprena vilket hade lett Anton till rejäl skattesmäll. Han ville till HV, det var hans nummer 1 och det tycker jag är viktigt att poängtera, så vi inte dömer på felaktiga grunder här.

16 gillningar

Strålman har haft en fin karriär, det tror jag ingen här inne motsäger sig?
Sen spelar det ingen roll om han hade spelat 2000 matcher, frågan är ju vad hans status är hösten 2023? Han platsade ju knappt / spelade knappt i AHL förra säsongen. Några strömatcher.

Tycker Nubben (och en del här inne) har en för romantiserande bild av gamla hemvändare. Personligen håller jag ju Hjalmarsson mycket högre än Strålman och det gav ju inte mycket före skadan. Sen även om han är mentor åt Sjöholm, Fransson så kommer han ju även ta speltid från Fransson som skulle vara nyttigt för honom att få.

Svårt att ta dig seriöst med ett sådant här påstående. Antingen har du ingen aning, eller så ja… vet inte.

Strålman och Hjalmarsson är ju också två olika scenarion. Bara för att det är rutinerade gubbar med NHL-meriter är det inte same same? Hjalmarsson var en annan spelartyp och hade inte spelat (inte ens varit på is med ett lag) under mer än ett år. Strålman har inte haft ett sånt uppehåll. Om man får Strålman till en rimlig peng och han är motiverad (vilket man får anta att han är, varför skulle han annars vilja?) så tycker jag det hade varit dumt att tacka nej för att vi har Fransson i laget…

1 gillning

Nej, jag sa inte att de var same same heller. Bara för man är 2 olika spelartyper så kan man ju ändå tycka den ena är bättre än den andra. Åldern, omställningen till stor is igen/tajmingen efter så många år i NHL, lite spel i fjol… Hoppas jag har fel såklart om han kommer men tycker inte uppsidan är jättehög hos hemvändarna men Nubben verkar ju förälskad i dem, samt spelare han haft tidigare.

1 gillning

Tror inte heller uppsidan är Kebnekaise-formad direkt. Men tror absolut han kan bidra med saker denna truppen saknar. Tycker inte man ska ha förväntningar som att det är en frälsare och ligans bästa back, men han kommer garanterat kunna bidra med rutin och professionalism. Jag tycker samtidigt man ska kunna förvänta sig ett stabilt tvåvägsspel.

Han kommer ju även in i ett bättre skede än Hjalmarsson. Hammers brister synades direkt då vi inte hade en fungerande backsida eller spel. Nu kommer Strålman komma till (ett på pappret) bättre lag, och inte med samma press eller förväntningar.

3 gillningar

Det här handlar ju inte om någon romantisering utan om att få ihop ett bra och slagkraftigt lag, allt man hör och läser om Strålman är att han är ett superproffs, en ledare och en bra person, och även om inte 1000 matcher i NHL imponerar på dig så lovar jag dig att hans blotta närvaro och sätt att vara kommer att gynna utvecklingen på spelare som Sjöholm och Fransson.

2 gillningar

Tror alla är överens om att det är positivt att han delat med sig av sin rutin, framförallt till de unga backarna. Där det råder delade meningar är väl till vilket pris. Innebär det att dessa spelare får mycket mindre speltid eller inte?

2 gillningar

Det ska bli intressant att se hur bra Strålman är vid 37 års ålder. Han var riktigt bra i Rangers och Tampa. Men han blir inte snabbare på rören och i presspelet. SHL har större zoner och rinkar än NHL, så det är ett frågetecken såklart. Tyckte isen såg riktigt stor ut för Hammer.
Men löser Strålman den omställningen och kan använda sin rutin på rätt sätt så tror jag han blir väldigt värdefull. Han har grymt bra förstapass, står upp bra i BP och har bra speluppfattning. Så en väldigt komplett back i sina bästa stunder.
HV har en så pass bra backsida att man har råd att chansa lite på Strålman. Jag tror även att Strålman har så mycket integritet att han bryter kontraktet och slutar ifall det inte skulle funka. Så egentligen ser jag bara fördelar med denna värvningen.

Hershey Bears har 2 raka torsk i finalen, spelar tre matcher denna veckan. Som tidigast kan Borgström presenteras till helgen.

Alltså på riktigt? Vad ska vi med Fredrik Händemark till? Är han så bra?

1 gillning

HV har Nättinen och Tikka, de är ganska lika till spelstil med Händemark. Händemark är en jättebra spelare över hela banan, men det är knappast vad HV behöver. Det behövs en Borgström eller Lias typ, som kan bidra mer offensivt.

Möjligen att HV har fått någon indikation på att Fisken vill testa AHL/NHL redan i höst. Går han i första rundan så vill säkert draftande lag ha över honom om Fisken vill. För inte fan är Händemark tänkt som första center i HV71?

Nä de får vi väl innerligt hoppas att man siktar högre än så på vår förstecenter. Antar dock att Borgström är den. Och att vi går för en andrecenter. Men precis som du säger så krävs en betydligt mer offensiv kugge.

Höken dementerar idag på twitter att Händemark inte ska till oss :+1:

Tack. Va skönt.

Emil Andrae kommer med största sannolikhet spela i NHL/Ahl nästa år. Antar man bryter kontraktet så han kan spela i AHL

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tråden om #4 Emil Andrae

Är Borgström fortfarande aktuell?

Sämst +/- i laget i AHL grundserien och nästan även i slutspelet. Inte speciellt framträdande poängmässigt varken innan skadan eller efter. Ok, jag vet inte vad han har för roll i laget men han framställs ju här som spets-spelare och förste center i SHL. Tillåt mig att tveka på den.