Slutspelet 17/18

Jaha då var det klart att det blir åttondelsfinal (är bara i SHL som åttondelen innehåller färre lag än i kvartsfinalen…) för vårt kära HV.
Vem vill ni att vi får ta oss an?
Vi har följande statistik mot de möjliga lagen:

Luleå - tre segrar en förlust, 9 poäng
Linköping - två segrar (dock båda i sudden) två förluster, 4 poäng
Brynäs - två segrar två förluster, 6 poäng

Munkfors?

Lhc är lite av en mardrömsmotståndare, Brunsåsen vill jag inte heller ha, Luleå känns ok…

Nja, klart är de inte än. Finns ff en teoretisk chans att nå play in även ifall den är minimal.
Nej jag tror inte vi klarar det. Men chansen finns.

Av lagen på play in plats så möter jag helst Luleå.

Det är väl i praktiken klart att HV71 kommer att få möta Brynäs i en bäst av 3 omgång (7:an möter 10:an)?
Att Malmö stortorskar mot Mora hemma i nästa match och HV krossar Färjestad på bortais lär knappast hända, Färjestad slåss
ju för en 4:e plats och en framtida hemmafördel.
Så ställ in Er på första play-in nu på måndag mot Brynäs, i Kinnarps borde det väl bli då HV har hemmafördel.
Brynäs är ju inte önskemotståndare och HV måste verkligen se upp med Palushaj som verkar trivas mot HV och de har dessutom två bra keepers, kan bli en rysare :unamused:

Det är snarare så att eftersom HV har 80p samt att LHF och LHC har 78p så kan alla dessa tre lag hamna på plats 7, 8 eller 9 beroende på hur det går i sista omgången. HV har fortfarande en teoretisk chans att nå topp 6 även om den är mikroskopisk. Så det är varken klart om det blir play in (dock ytterst troligt) eller vilka som möter vilka i play in samt vilka som får hemmafördel. Det enda som är klart är att Brynäs slutar på plats 10.

Det är helt rätt, Luleå och Linköping kan ju gå förbi HV. Linköping har en tuff hemmamatch och Luleå möter ett hemmastarkt Rögle.
Men inte alls omöjligt att det blir så…

Bra och välbehövlig tråd.

Stort tack Fylke74.

Pilut - Hedberg
Brännström - Elliot
Persson - Zanetti
Styrman

Backsidan tror jag kan klara det ganska bra om Person Zanetti och Styrman alltid tar den tydliga enkla vägen så fort de är inne på isen, deras fokus är defensiven. de måste vara generaler där bak. För det är där jag ser att den svaga sidan finns, det är där puckarna bakåt ofta ramlar in. Kanske inte under Persson men de två andra.

Hedberg Pilut Brännström Elliot är de backar som klara att spela de kreativa spelet som krävs för att vi ska få det där trycket i anfallshockeyn som gör att vi slipper vara fast i egen zon och försvara oss. Det ska spela det spelet precis som man gjort mot slutet och jag tycker att de kan ta lite mer istid från Zanetti och Styrman i slutspelet för att slippa riskera att förlägga spelet i vår egen zon eller spela fast oss i onödan. Då får vi mer anfallshockey där vi har fler chanser att göra mål och motståndarna färre.

Hedberg tycker jag klarar att spela på precis samma nivå som Brännström så jag tycker gott han kan sno istid av de andra. Det har inte varit han som gjort bort sig när han har varit inne på isen. Tycker han borde ha mer istid än både Zanetti och Styrman, det syns tydligt att Hedberg har mycket lättare att hantera pucken på rätt sätt i stressade situationer än de andra nämnda.

Thörnberg - Ullström - Tedenby
Ejdsell - Gustafsson - Engwall
Sweatt - Bengtsson - Wännström
Wärn - Erik Andersson - Sundh

Tycker ändå det ser ut som ett ganska potent lag då många faktiskt börjat hitta bra form mot slutet.

Ejdsell-kedjan har producerat bra över tid

Sweatt har gjort det bra sista tiden, Bengtsson gör det alltid godkänt, Wännström kan vara på G snart.

Thörnbergs nya kedja var riktigt bra idag. Tedenby har kommit igång igen nu mot slutet.
Även Ulla har varit bra sista tiden. Thörnberg börjar vakna till liv.

Sista-linan ska stänga ner defensivt och det tror jag de klarar bra med en sugen Erik Andersson i laget som tar frigrens plats för att tajta till det mer bakåt. Samt stärka upp vårat boxplay.

Individuella misstag och oflyt kommer avgöra om vi går långt eller inte. Samt hur målvakterna står sig. Annars har vi spelet för att vinna matcher av offensiv kraft, det har vi visat sista matcherna då vi varit det bättre laget även om vi förlorat. Det vi förlorat på är just de få misstag som gjorts som vi har blivit hårt straffade för.

Bollen ligger hos oss om vi ska ta LHC, Det är vår prestation som kommer avgöra. Gör Zanetti inga tabbar med pucken i egen zon och Ejdsell inte tar några onödiga utvisningar samt att målvakten som står är i alla fall i en normal målvaktsform som en medianmålvakt i SHL.

Då är jag övertygad om att vi tar LHC ganska enkelt. Men är nån av de här sakerna jag nämnt med på kartan så är det omöjligt att sia vad som händer.

Faaan nu jävlar bara kööör vi!!! Vi har ingenting att förlora nu. Dags att slå ut LHC ur ett slutspel nu. Skulle vara första gången sen 2008?
Glöm aldrig att vi aldrig haft Söderström i mål när vi åkt ut mot LHC…
Han kommer att ge oss chansen att vinna alla matcher. Nu är de dags att ta vara på det.

Nu kör vi… Hv fans är vi allihopa!!!

Klockrena kedjor tommy.

Utan att vara insatt i statistiken har jag svårt och tror att vi under de senaste säsongerna haft en förstemålis som legat under 90 i räddningsprocent under grundserien. Krävs verkligen att den som utses till det steppar upp rejält under de närmaste dagarna/veckorna.

Söderström är skadad igen och kommer inte att vara med i första play in-matchen.

jnytt.se/article/hvs-nyckel … adad-igen/

Måste handla om bakslag. Så de känns ju onekligen som att säsongen är över för hans del. För hvs del på onsdag.

Såg ut att grimasera lite i sin comeback mot Luleå, kan tycka att man skulle ta det mer försiktigt och inte spelat honom mot djurgården direkt efter.

Då tycker jag Åhman ska följa med som reservmålvakt före PW. Har visat de få matcher han stått att han faktiskt är bättre än PW. Skulle han få stå flera matcher i följd är jag säker på att han kommer fortsätta visa att han håller högre klass än PW.

Instämmer med Tommy. Åhman ska med. Sett över de matcher han stått är han vår bästa målvakt i år.

Imorn vill jag att man startar med Felix. Går det skit får Åhman chansen i bortamatchen.

Hv har inte råd att ställa över sina bästa spelare.

Läser man artikeln får man veta mer om vilka som spelar första matchen och vilka som inte gör det. Åhman är inte aktuell:

  • Linus är skadad och kommer inte att vara med. Det blir Felix Sandström och Fredrik Pettersson-Wentzel som kommer att stå, säger HV-tränaren Johan Lindbom till Jnytt. Vem som kommer att vakta kassen avgörs inte förrän på matchdagen.

En som saknades mot Färjestad var Kevin Stenlund. Han är återigen med i laget. Däremot saknas fortfarande Topi Jaakola.

  • Jaakola har inte kommit igång med träningen på allvar än så det dröjer innan han är aktuell för spel, säger Johan Lindbom.

PW är inte bara en av seriens svagaste målvakter. Han har dessutom inte stått på de fem senaste matcherna. Ursäkta uttrycket, men det vore idioti att ens överväga att ställa honom i målet.