Det har tidigare säsonger funnits trådar om special teams, och då detta är ett hett ämne i vissa andra trådar kan vi så klart ha en tråd om det på nytt
Förstår inte hur man inte kan få det uppställda att fungera. Lägg in 30 min möte varje dag och snacka om planen. Hur svårt kan det va? Skaffa en plan bara det gör man ju i vilket division 3 lag som helst
Tycker det är intressant att man tänker “hur fan kan man peta AP20” I pp.
Sen tar Brännström fram underliggande statistik som visar att PP ALDRIG fungerat med AP20 i NÅGOT av de lag han vart i. Själv har man svårt att förstå detta då AP20 är så skillad, men tydligen drar han ner tempot i PP, man kanske istället skulle använda han som man gjorde med Foppa för sitt skott från vänster istället för att han ska vara playmaker ?
Min “take” på vårt PP skrev jag lite om nyligen :
https://forum.hv71fans.se/t/taktik-och-statistik/925/18?u=matsqq
Jag tycker det är viktigt att komma hyperskärpt första sekunderna i PP.
När PP är som sämst kommer en spelare före de andra och med låg fart och man försöker så gång efter gång. Är det för o-organiserat så ta burskydd , byt in rätt spelare och en snabb & säker spelare att ta in pucken i zon och prova igen …
Sen tycker jag som jag skrev i inlägget ovan att det verkar vara så att motståndare ofta stormar puckföraren i vårt PP och då kan det vara bra att SNABBT få över pucken till motsatt sida .
Det är nog allmänt viktigt att sätta tonen direkt i PP och inte visa sig svag, det ska framgå för motståndarna att vi har koll på läget och vet vad vi gör.
Testa gärna AP i en tydligare roll som avslutare i PP.
Kanske t.o.m. i Jukka position lite då och då.
den tror jag på!
Några punkter som behöver förbättras för att få till ett anständigt PP
-
Träna/vinn eller värva in någon som vinner fler tekningar. Börja med pucken i egen ägo är viktigt för att kunna ställa upp spel och inte förlora viktiga sekunder.
-
Kontrollerade ingångar i anfallszon. Något vi bevisligen har problem med 5 vs 5 men borde vara enklare i 5 mot 4. Min känsla är dock att vi chansar/dumpar lite för mycket även i PP för att vi är för otrygga med strukturen.
-
Passningar på blad. Vissa gör det ofta lite för svårt. Söker avgörande pass som går på/till motståndare istället för att ta ett enklare alternativ.
-
Pucktempo. Av förklarliga skäl svårare att försvara sig mot. Men bygger ju på en trygg struktur och passningar med rätt adress.
-
Skott. Skjut när läge finns! Gå på returer. Vänta inte på bättre hela tiden. Ta läget!
-
Rätt spelare på rätt position. Handlar om att skapa hot på flera positioner för att bli svårlästa.
PP1
AP ska stå med klubban inåt vid vänster cirkel för att kunna ta direktskott. Borgström på höger sida för att dirigera och oxå kunna hota med skott. Lenc framför/runt mål för att skymma/styra/ta returer.
Reber djupt cirkulerande söka instick/bryta mönster.
Back på point. Här saknas just nu någon som kan och vågar skjuta direkt/slagskott. Läs Kaski. Har aldrig sett Alsing eller Day skjuta direkt eller slagge. Går självklart bra att variera med dragskott men för att öka hoten är direktskott och ibland slagskott att föredra.
PP2
Här saknar jag spets just nu. Men såhär: Träff/OSL i vänster cirkel. Tikka för att teka och sen framför/runt mål. Kero till höger för att fördela. Brännström djupt cirkulerande. Bryta mönster vinna puck. Day/Alsing på point…
Jag har lite förslag till PP:
PP1: Joey vänsterback och Kaski högerback när han är frisk.
AP-Luoto framför mål-Borgström
PP2: Ang-Lenc framför mål-Kero
OSL i vänsterbackspositionen och Alsing i högerbackspositionen
andra pp femman igår var succé med Hallqvisth, Reber, Träff, Lenc och Isac de gjorde 2 mål medan 1 PP femman gjorde ingenting men förra match gjorde de 2 mål då Borgis ordnade detta. Det är lite ojämna presentation som spelar in, vi behöver mer stabilitet tror jag så Ang kommer nog in för första pp så kero flyttar nog ner till andra eller ap 20 ner till andra. Blir spännande med vad firma Davidsson/Blomman fixar fram.
BP spelet är det något jag kan leva med med faktiskt däremot kanske försöka ha lite jämnare i presentation
PP-spelet var ju iskallt i början av säsongen och kritiserades med rätta, men de senaste 10 omgångarna har man en effektivitet på 38 procent. Endast FBK är bättre i spelformen sett till 10 senaste.
Är det Davidsson som fått ordning på grejerna till slut? Ska bli intressant att se om och hur länge den fina PP-formen kan hålla i sig.
Edit: Boxplay samtidigt på 80 procent under de senaste 10, vilket är fjärde bäst i ligan. Är det AB eller Stillman som ansvarar för BP?
Tycker PP2 sett bra ut, PP1 sådär men att pucken åtminstone förflyttas fortare även där.
Det som stör mig med PP1 är crossdumpen där vi tappar tid och fart. Den ena bumpern skjuter pucken in i sargen bakom den andra bumpern. Känns som att de kan jobba på vinklarna där och spelet tillbaka till back eller ner mot mål som alternativ till att slänga iväg pucken på det sättet.
Kul att Sjöholm spelar elva minuter per minusmål i bp. Det är jäkligt bra.