Spelarbetyg 22/23 – omröstning och egna tankar

Brukar ju sätta betyg på spelarna efter säsongen, och så även i år. Nu när vi dessutom har omröstningsfunktionen så blir det ju ännu roligare att se om forumet delar ens uppfattning. Vi vet ju också sedan gammalt att Forumet vet bättre än experter och andra hockeytyckare så intressant att se vår samlade bedömning. Nedan hittar ni mina spelaromdömen och betyg (baserade på HELA säsongen), samt omröstningar för varje spelare. Dela gärna med er av era egna åsikter :smiley:

5 = Världsklass, för bra för SHL
4 = Hög SHL-nivå
3 = Bra SHL-nivå
2 = Godkänd
1 = Underkänd

Joni Ortio 4
Svag inledning, men avslutningen på säsongen är absolut högsta toppklass. Jag vidhåller. HV har inte haft en bättre målvakt sedan Stefan Livs dagar.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Jonas Gunnarsson 2
Gjorde väl nästan allt vad man kunde förvänta sig, förutom att utmana Ortio. En helt okej andrekeeper, men tyvärr kanske inte något att satsa vidare på.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Eric Martinsson 1
Nej, Martinsson var inte alls den toppback Nubben värvade honom för att vara – på tre år dessutom. Inne på ohyggligt många baklängesmål, oavsett spelform. HV och Martinsson är ingen bra kombo, så enkelt är det.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Filip Westerlund 1
Fick väl egentligen inte chansen om man ska vara ärlig. Men i de få matcher han spelade visade han inga anledningar till varför han skulle ha en tröja. Tvärtom tydligt varför han från och till var sjundeback i förra årets SHL-jumbo Timrå.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Rasmus Bengtsson 1
Precis som Westerlund fick han inte chansen. Men visade inte heller några tendenser till att han skulle vara värd att satsa vidare på.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Chad Billins 2
På gränsen till underkänd. Lyfte trots allt sitt spel när Lindbom och Pelle G kom in och laget började spela enklare. Det passade Billins.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Niklas Hjalmarsson 2
Inte alls den fältherre många trodde han skulle vara. Bildade ett av seriens sämsta BP-par tillsammans med Martinsson. Däremot en känsla av att han bidrog med sin rutin och stora HV-hjärta. Det behövdes!

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Oliwer Kaski 3
En bra midseason-värvning. Precis som hela laget upp och ner, men man ser att det finns potential. Kan utvecklas ytterligare till nästa säsong.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Joey LaLeggia 5
Slår man Pettans målrekord så är det givet att man ska få en femma. Otroligt viktig för lagets offensiv. Visst finns det brister i det defensiva, men på det stora hela en värdslig sak med tanke på vad han bidrog med i poäng. För bra för den här serien.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Emil Andrae 3
Visst, misstagen var många. Men är man en av seriens poängbäst backar så har man också gjort många rätt. Tycker Andrae har fått oförtjänt med kritik. En säsong till i Sverige skulle nog göra honom gott.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Victor Sjöholm 4
Säsongens stora utropstecken! Plus/minus är ett mått många rackar ner på. Men har man överlägsen plusstatistik i ett lag som släpper in så många mål. Ja, då gör man något rätt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Nichlas Torp 2
Så här tänkte jag inför sista omgången: Man älskar Torpet för sitt hjärta. Men det var uppenbart att han inte höll på den här nivån. Fick inte riktigt chansen när de nya tränarna tog över så fick inte heller möjlighet att spela upp sitt betyg.
Så här tänker jag efter sista omgången: Med den inställningen och hjärtat Torp visat så måste man ju ge honom godkänt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Kalle Maalahti 3
Det här är precis vad jag förväntar mig av en SHL-back i tredje backpar. Stabil bakåt, men kan hota framåt när det behövs. En klockren midseasonvärvning som man hoppas att Nubben värvar tillbaks till nästa säsong.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Daniel Glad 1
Nej, det höll inte den här gången heller. Dock en av de som när det gick som sämst visade mest hjärta och fysik. Något som inledningsvis var en bristvara i HV.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Mikael Boedker 1
Inget fel på inställningen och visst såg man att dansken har hockey i sig. Men när allt kom omkring var det nog rätt att peta honom. En felrekrytering från första början.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Lucas Elvenes 1
Här blev det tokfel från start. Lovad en större roll som tränarna uppenbarligen inte var beredda att ge honom.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Fredrik Forsberg 2
Första delen av säsongen är Foppa uppe och snuddar på 4 i betyg. Andra delen av säsongen är han underkänd. Smärtsamt tydligt att han inte klarar av 5-mot-5-spelet och SHL-hockeyn. Ett bra skott, men när han inte träffar rätt, ja, då bidrar han knappt alls.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Herman Hansson 2
Hyllades som mest när laget gick dåligt. Tycker det sa mer om lagets prestation än Hermans. Gav alltid allt, inställningen är det inget fel på, men tycker kanske inte det här är typen av spelare vi ska bygga vidare på.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Radan Lenc 3
Visst kan man förstå att Frölunda släppte honom. Ingen ledande spelare. Men i och med tränarbytet såg man de kvaliteter han besitter. Lite av en gubben i lådan som när han har stäm kan producera.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Måns Lindbäck 2
Lite samma kategori spelare som Herman Hansson. Ger alltid allt, men har fortfarande en bit kvar till att bli en SHL-spelare. Här finns dock gott om utvecklingspotential!

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Taylor Matson 2
Älskar hjärtat, älskar moralen. Men Matson har nog gjort sitt i SHL. Tyvärr. Verkar vara en extremt bra person, som liksom Hjalmarsson verkar ha satt exempel för hur man ska uppträda som HV-spelare.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Andy Miele 3
Fyllde inte alls rollen som förstacenter. Där är han underkänd. Men när han togs ut på en kant och fick Shore och Petersson som kedjekamrater höjde han sig enormt. En av våra bästa poängsspelare när allt skulle avgöras. Här tycker jag man ska fundera på om det kan vara värt en förlängning, fast då i en andrakedja.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Oscar Fiskar Mölgaard 2
Ingen Fiala eller David Gustafsson, men väldigt kul att se en gallerkille ta en tröja. Det känns som att det var längesen det skedde. Syntes att han verkade ”lite sliten” i slutet av grundserien. Ändå väl värd A-lagskontrakt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Jonas Nättinen 1
Nättinen bidrog med sitt i slutet av säsongen. Men med tanke på skadorna och att han inte kunde ta en ledande roll så blir tyvärr betyget underkänt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

André Petersson 5
André är rysligt nära att skriva in sig i historieböckerna som en av HV:s bästa genom tiderna. För så bra var han i år. Inte bara en lirare, utan även en spelare som ledde laget på isen. Utan Petersson, inget nytt SHL-kontrakt.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Nick Shore 3
Kanske inte den tydliga förstacenter vi suktade efter under säsong, men helt klart höjde sig våra toppspelare när Shore kom in. Klok och smart center.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Mattias Tedenby 1
Förväntningarna var orimligt höga. Vi visste att han inte skulle vara så bra som han målades upp som. Men kom igen. Mer än detta hade vi förväntat oss. Skriver helst inte ner hemvändare, men det här blev inte bra.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Marcus Davidsson 1
Inget fel på skridskoåkningen, men det krävs mer i SHL. Borde aldrig ha fått förlängt, för HV behövde uppenbarligen bättre spelare.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Jonathan Davidsson 1
Samma motivering som ovan.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Tyler Vesel 1
Spelade upp sig precis som många andra i slutet av säsongen. Men allt som allt klarade Vesel inte riktigt av omställningen från allsvenskan till SHL.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Sam Vigneault 2
Katastrof de första 40 omgångarna. Sedan hände något. Kanske för att man slutade använda honom i en ledande roll? Kanske för att han inte placerades med våra bästa spelare? Vigneault växte hur som helst och plötsligt blev kanske vår största flopp en spelare man kan tänka sig att HV förlänger med.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Simon Önerud 1
Spelade egentligen för lite för att man ska kunna ge ett rättvist betyg. Men visst känns det som att det här var sista säsongen för Simon?

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Kent ”Nubben” Norberg 1
Svårt att sätta betyg här. Nubben misslyckades med sig 90 procent av de värvningar han gjorde inför säsong. Problemet är att det var viktiga värvningar som skulle vara bärande spelare. Samtidigt räddade han upp mycket med att pricka rätt på varje midseasonvärvning han tog in. Samtidigt missade vi vår målsättning. Det som i min värld gör att han till sist får underkänt är att han som sportchef inte var delaktig i det viktigaste beslutet av alla. Att sparka tränartrion. Ett beslut från styrelsen som skulle visa sig vara helt avgörande. Om Nubben fått bestämma hade vi alltså suttit kvar med Tommy och Co. Hemska tanke.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Johan Lindbom/Pelle Gustafsson/Challe Berglund 5
Den nya tränartrion låg bakom en riktig bragd. Det kommer nog dröja innan vi får se en liknande upphämtning i SHL. För det HV gjorde var ju omöjligt. Visst, spelet såg inte särskilt vackert ut, men när man gör det omöjliga kan man inte annat än att belönas med högsta betyg.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

Tommy Samuelsson/Fredrik Stillman/Johan Åkerman 1
De hade inte de bästa förutsättningar med tanke på grundtruppen de hade till sitt förfogande. Men trion hade förtvivlat svårt att anpassa spelet efter spelarmaterialet. De körde på som i allsvenskan och det funkar inte i SHL.

  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

0 röster

6 gillningar

Mycket bra genomgång, kul att få tycka till!!!

3 gillningar

Hade satt betyget IG, G, VG, MVG istället. för bra för shl blir lite konstigt. Finns typ 2-3 spelare i SHL som är för bra för serien. Menar världklass då snackar vi topp i världen enligt mig. Finns ingen i HV som ligger på en femma då.

Haha. Blev lite betygsdebatt a la skolan (siffror kontra bokstäver kontra g-mvg). Tror du förstår vad jag menar. För bra för SHL är att man kanske borde spela i KHL, Schweiz, NHL, där man kan tjäna de stora pengarna, man är helt enkelt för bra för ligan. Och det finns nog ett gäng sådana i ligan. Kanske inte jättemånga. Frågan är då hur många HV har? Jag skulle säga att vi har två sådana spelare i år; LaLeggia och Petersson.

2 gillningar

Jätteroligt initiativ. Roligt att se hur ni andra röstar med :+1:
Helt klart 5 HV71 av 5 för denna tråd :wink::ok_hand:

3 gillningar

Kollar man SHL hur de utvecklats och vad de presterat så ger jag

MVG
Till Ortio, Petersson, Joey och Sjöholm.

VG
Oscar-Fisker
Andrae
Miele
Shore
Kaski
Kalle

G
Foppa , Lenc, Nättinen, Sam, Vesel, Lindbäck, Matson, Billins, Hansson, Hammer

IG
Tedenby, Martinsson, Bödker

Petersson kan jag tycka är för bra SHL. Ska bli kul se han nästa år med en grym center.

Men kul initiativ lejacques med lite rösting ^^

2 gillningar

Roligt och mycket bra initaitiv,

Kanske att du inte skulle gett egna kommentarer som kan var lite ledande (för att se vad andra tycker “ograverat”)

Sen kanske godkänd skulle vara samma som snittnivå i SHL eller liknande, tyckte 2 och 3 luktade lite samma sak

Men kanonbra initiativ :slight_smile:

Kan vi få ut snitten sen kanske på nåt sätt när alla röstat ?

1 gillning

Kul, men svårt.

Svårt för mig att inte rösta med hjärtat och historiska betydelser. Att dessutom försöka hitta en parameter för vad som är godkänt utifrån grundförutsättningar för respektive spelare.

Några få blev underkända, men med tanke på hur säsongen sett ut borde det nog varit fler? Lätt att färgas av de sista 15 matcherna. Jag är nog för snäll.

2 gillningar

Tänker att jag gör det när vi nått 50 röster.

Absolut. Visst kan det vara lite ledande. Men tänkte att det är kul att haka upp det kring något. Och ni vet ju hur jag är. Kan inte hålla mig från att säga mitt. Och ni får gärna säga ert i tråden.

3 gillningar

Skulle säga att det där pluset i kanten du ger också ger en femgradig skala. Lite så jag tänker. Har man varit godkänd eller har man varit mer än godkänd, alltså bra.

1 gillning

Ändrade Kalle dock till VG :wink:

2 gillningar

Jättekul initiativ. Spännande att se resultaten. Vissa spelare tycker alla lika och vissa helt olika, kul!

1 gillning

Nu har varje spelare fått runt 70 röster var och det är dags för en delavstämning. Vad är forumets samlande omdöme om årets spelare?

André Petersson 4,94
Joey LaLeggia 4,67
Joni Ortio 4,08
Victor Sjöholm 4,05

Oliwer Kaski 3,71
Nick Shore 3,62
Kalle Maalathi 3,37
Oscar Fisker Möölgard 3,19
Andy Miele 3,18
Radan Lenc 3,11

Emil Andrae 2,99
Sam Vigneault 2,79
Herman Hansson 2,57
Niklas Hjalmarsson 2,55
Fredrik Forsberg 2,49
Måns Lindbäck 2,47
Jonas Gunnarsson 2,43
Nichlas Torp 2,28
Chad Billins 2,24
Joonas Nättinen 2,20
Taylor Matson 2,11
Tyler Vesel 2,02

Mattias Tedenby 1,80
Marcus Davidsson 1,71
Jonathan Davidsson 1,66
Daniel Glad 1,64
Rasmus Bengtsson 1,49
Simon Önerud 1,37
Mikkel Boedker 1,36
Filip Westerlund 1,35
Eric Martinsson 1,08
Lucas Elvenes 1,07

Ledarstaben
Lindbom/Gustafsson/Berglund 4,59
Kent ”Nubben” Norberg 2,16
Samuelsson/Stillman/Åkerman 1,37

Några reflektioner:

Kollar man toppen är Petersson överlägsen etta, följd av Laleggia. Ortio och Sjöholm får också höga betyg. Kollar man i botten är det en drös spelare som lämnat under säsong. Av de som var med in i slutet är det Tedenby, Önerud, Boedker och Martinsson som inte når upp till godkänt. Att Elevenes är den med lägst betyg är kanske inte så konstigt med tanke på att han försvann så tidigt. Däremot lite anmärkningsvärt att Martinsson är där och hugger på att ha lägst betyg av alla. Säger rätt mycket om vad vi tycker om hans säsong.

Jag tycker överlag forumets spelarbetyg ger en rätt bra beskrivning av årets HV:s upplaga och varför det gick som det gick. Lite för många underkända spelare (allsvenska spelare och felrekryteringar) för att det ska hålla över en hel säsong. Vi saknar en, två spelare av hög SHL-klass och vi har lite för många spelare som är godkända men inte mer. Precis som det också snackades om här på forumet inför säsongen.

Och så var det det här med Nubben. Forumet ger honom godkänt. Jag köper det.

10 gillningar

Blev lite var tycker forumet inte som lejacques haha. Stark att forumet stod emot och röstade Nubben till en 2:a.

Folk fattar att han inte kan klandras för hur laget såg ut när han kom in i maj. Och det var ju inte hans fel att laget innan höjdes till skyarna. På en begränsad marknad lyckades han tillslut ta hit lirare som gjorde skillnad och där är han en 3:a eller 4:a trots ett underkänt resultat på säsongen.

Däremot stort minus för att han inte visade mer ledarskap vad gällde tränarfrågan som drar ner honom till en 2:a.

4 gillningar

Beror lite på om man skulle rösta efter vad man trodde spelarna skulle prestera eller gå efter betygssystem du skev att varje siffra betydde.
Gå efter sistnämnda så känns det som alla har 1,0 för högt.
10 spelare hög shl-klass eller bättre. Borde vi vunnit SHL eller minst fightats i toppen.

Får man efter vad man trodde spelarna skulle prestera känns det mer rätt.

Såklart kul med omröstningar, bra initiativ.

Nja, det var väll bara 4 spelare som nådde upp till “hög-SHL” nivå status, alltså över en 4:a. Hade man gjort samma med saik t.ex så hade man haft halva laget där minst.

Tycker det var en bra poll förresten!

1 gillning

Förlåt mig. Hade otur när jag tänkte där…
tänkte mer över tre så är det 4…

Intressant också att minst 3 spelare som forumet ger bottenbetyg sitter med dyra kontrakt. Skulle man omvandla dessa till den kvalitet som deras löner bör ge så har vi en rejäl förstärkning till nästa säsong.

1 gillning

Tycker många helt missat poängen med lejacques resonemang kring nubben helt, (vilket jag f ö helt delar uppfattning i). Ovanstående är ett tydligt exempel på det.

missade denna post, kul och snyggt gjort!