Spelarbetyg säsongen 15/16

Inspirerad av Davestar tänkte jag att vi i den här tråden kunde samla alla våra spelarbetyg. Ett rätt skönt sätt att sammanfatta säsongen, och få ur oss både positiv och negativ energi.

Så här är mina spelarbetyg för säsongen 15-16. Snor nämnde Davestars 1-5-skala där
1= underkänd 2= godkänd 3=bra 4= mycket bra 5= Fantastisk

Målvakter
Ersberg- 1. Skadorna har gjort att han inte har kunnat konkurrera med PW. Sällan godkänd när han fått stå.
PW- 2. Ojämn med höga toppar och djupa dalar i grundserien. Uselt slutspel.

Backar
Pilut- 3. Kanske lagets jämnaste back. Lär växa ytterligare nästa år.
Johansson-3. Svag inledning och faktiskt utanför laget om det inte varit för alla skador. Fantastiskt slutspel drar upp betyget.
Karalahti-1. Kom in helt fel i säsongen, men hade ändå förväntat mig så mycket mer. Trist.
O’Byrne-1. Skulle vara en ny Ward, men påminner mer om en nallebjörn. HV:s sämsta värvning någonsin?
Campoli-2. Alldeles för ojämn och ovårdad i sitt spel. Ändå en stark poängmässig säsong.
Eidstedt-2. Blivit rätt misshandlad av Lindbom. Vår tuffaste spelare som är en av få som har kunnat stå upp framför mål.
Hansson-2. En etta om det inte varit för säsongsinledningen. RIktigt svag i defensiven.
Berglund-3. Tillsammans med Pilut en av våra bästa backar. Förstår fortfarande inte hypen, men bra har han varit.
Almqvist-2. Sett rätt loj ut, men har ändå gjort en del poäng. Kan mycket bättre.

Forwards
Sundh-4. Årets stora överraskning som knäppte alla tvivlare på näsan. Enorm arbetsmoral.
Önerud-4. Fick en otacksam roll inledningsvis men när han fick ersätta skadade Brithén lossnade det. Pålitlig.
Arlbrandt-3. Har gjort det bra utifrån förutsättningarna. Bättre kedjekamrater och det lär bli ännu fler poäng nästa år.
Abbott-2. Gör vad han ska - inget mer. Såg tyvärr rätt ointresserad ut i slutspelet. Vad hände med glöden?
Christensen-2. Har trots skadebekymmer producerat en del, men dessvärre alldeles för lite.
Brithen-1. En bromskloss i varje kedja han spelade i. En riktig katastrofsäsong. Rögle nästa?
Sandberg-5. Fantastisk utveckling på Sampa som varit lagets genomgående bästa forward. Användes för lite i slutspelet.
Thörngren- 2. Hade förväntat mig mer av Thörngren. Hoppas på lyft till nästa säsong.
Bengtsson-2. Hög arbetsmoral men passar bäst i en fjärdekedja.
Thörnberg-3. HV:s bästa spelare i slutspelet, som fått oförtjänt med kritik. Vann interna poängligan.
Tedenby-3. Stark inledning, svag avslutning. Ojämn, men en klart bra säsong.
Andersson-2. Otacksam roll i fjärde där han alltid gör sitt jobb.
Stenlund-2. Har gjort jobbet, men måste tuffa till sig. Skulle nog må bra av en utlåning.
Laine-4. Stort lyft jämfört med förra året. Bildade en intressant kedja med Tedenby och Abbott.
Melin-2. Började faktiskt säsongen rätt bra. Trist att han inte fick ett värdigt avslut.
L. Andersson-2. Rivig och tar för sig på isen. Bra!
Ahl-1. Har gett hybrisen ett ansikte. Spelade sig ur laget tidigt på säsongen och har inte varit speciellt vass i allsvenskan.

Jag håller nog faktiskt med dig om samtliga betyg. Coolt

Håller med om mycket men tycker definitivt PW har gjort en bra säsong. Var ju direkt dominant under långa perioder i vinter. Var heller inte dålig i slutspelet, höjde sig dock tyvärr inte, men bortsett från Jimmie Ericssons skott på tekning egentligen väldigt få uppenbara misstag.

Stenlund är en trea. Har tagit ett stort steg framåt och är inte alls lika valpig som förra säsongen. Stark i närkampsspelet, relativt teknisk och gjorde absolut inte bort sig när han fick vikariera i bättre omgivning. Kan knappast förvänta sig mer av hans första riktiga seniorsäsong.

Sen tycker jag helt klart Campoli är en trea. En krigare med vinnarmentalitet. Bäst när det gäller!

lejacques, håller i princip med dig om alla betyg men skulle dock vilja höja PWs betyg om man ser till hela säsongen.

jkpglive.se/blogginlagg/har- … a-spelare/
Här har vi fler som vill vara med och leka :wink:

Håller med i det mesta men tycker att PW har fått väl dålig kritik han är en 3:a tycker jag. Var inför säsongen riktigt orolig över målvakterna men tycker det blev ok. Man får ju tänka på att PW oftast har lämnats i sticket av övriga i försvaret.

Ja PW räddade HV många gånger under säsongen och var väldigt stabil.

Tycker det känns svårt att ge adekvata betyg så här nära inpå en ytterligare kvartsfinalsförlust. Man är liksom fortfarande i affekt.

Men att ge PW 2 i betyg är direkt felaktigt. Det tror jag ALLA personer kan skriva under på.

Tycker (uppenbarligen) att två är ett rätt rättvist betyg. Betänk att han var en etta i säsongsinledningen för att sedan bli en fyra november till januari. Avslutade februari och slutspelet som underkänd.

PW har varit väldigt ojämn och medelbetyget hamnat väl någonstans runt 2,5. Då är ju bara frågan om han ska ha en tvåa eller trea. Och pga hans ojämnhet och att han var en bidragande faktor till att vi åkte ut är han i min bok värd en tvåa.

Men det här är ju min syn på saker och ting. Sätt gärna era egna betyg - de är minst lika rätt/fel som mina :wink:

Håller med om att han var rejält ojämn under hela säsongen. Men att han var en bidragande orsak till att HV åkte ur håller jag inte riktigt med om. Förstår inte vad en annan målvakt skulle göra kunna göra på de styrningar som ZAIK gjorde de flesta målen på. Att stå typ 1-2 meter framför PW och kunna styra in puckarna är väl mer försvarets fel och när ZAIK inte var framme och störde gjorde istället Campoli det, helt ensam. Var väl i situationen där ZAIK gjorde 3-4.
Säger inte att PW gjorde några monstermatcher i slutspelet men att säga att han var en bidragande faktor till att HV åkte är fel… Enligt mig. :slight_smile:

Jag säger ingenting om styrningarna. Men femte hålet hade han återigen stora problem med. Och sen kan man inte bortse från att han släppte in en del billiga puckar. Jag skulle säga att målvaktsspelet blev direkt avgörande då Svensson klev fram medan PW inte gjorde det.

Angående PW så är jag övertygad om att hans spel skulle se mycket bättre ut om laget var bättre. Om man kollar statistiken på SHL är han den keeper som har räddat näst flest skott! För att jämföra med Markus Svensson så har PW räddat 406 fler skott (PW har räddat 1186 Svensson har räddat 780, PW har alltså över 50% fler räddningar). Detta tolkar jag som att HV är ett av de lagen som släpper flest skott på sin målvakt. Ju fler skott en målvakt får ju fler tillfällen att göra misstag på, fler tillfälligheter som kan spela roll, fler svåra situationer för PW o.s.v. Lite halvdant resonemang kanske och utan att ha fördjupat mig något i det så tror jag att det spelar en viss roll.

Alltså, hade HV haft ett bättre försvarsspel så hade PW sett mycket bättre ut och kunnat haft en 3 eller 4 i betyg efter säsongen.

Edit: Kollar man vidare på de keeprar som har lägst GAA så har alla dem runt samma antal räddningar som Svensson, alltså avsevärt lägre än PW.

Om man vidare ska leka snille som spekulerar så har kan det ju vara så att ju fler skott en keeper får ju mer exponeras deras svackor när de har kassa perioder o.s.v.

Fan måste börja ta tag i mig själv och göra vettiga saker istället för att bara sitta och blaja nu.

PW har varit HV71 bästa spelare sätt över hela säsongen om det inte vore för hans storspel under större delen av säsongen skulle HV71 hamnat antigen i kval eller i no mans land. Backarna och hela försvaret va kasst hela grundserien inte lätt att stå då.

4/5 får han av mig.

TOPP-5 2015/16

1. Oscar Sundh - Man måste bara älska Oscar. Har ett genuint HV-hjärta, ger alltid 100% och ödmjuk som få. Lossnade rejält målmässigt andra halvan av säsongen.

2. Filip Sandberg - Tog ytterligare ett kliv den här säsongen. Gör, liksom Sundh, sällan en dålig match.

3. Martin Thörnberg - Fått tagit emot en hel del skit sedan återkomsten. En del befogad. Vinnare av interna poängligan för både grundserie och slutspel. Det ska han ha cred för även om vi hade hoppats och trott på mer.

4. Simon Önerud - Gjorde sin mål- och poängmässigt bästa säsong. Alltid ett hot.

5. Fredrik Pettersson-Wentzel - Forumet känns väldigt delat när det gäller PW. Tycker han gjorde en bra grundserie. Speciellt med tanke på att HV förmodligen är det svåraste laget att vara målvakt i. Tyvärr så höll PW inte alls samma nivå i slutspelet men han kvalar ändå in på min topp-5.

BUBBLARE

Mattias Tedenby - Poängmässigt helt i linje med vad man kan förvänta sig men odisciplinerat spel och många dumma utvisningar håller honom utanför topp-5.

Teemu Laine - Var vår bästa spelare tills skadan satte stopp. Bäst poängsnitt samt plus/minus.

Niklas Hansson - Inledde säsongen urstarkt och blev nominerad till årets rookie. Tappade sedan allt. Hade Hansson hållt samma nivå genom hela säsongen hade han varit solklar etta.

SPELARE JAG HADE FÖRVÄNTAT MIG MER UTAV

Erik Christensen - Skulle nog vilja påstå att den största skillnaden på HV71 14/15 och 15/16 är en frisk Christensen. Frågan om vi får se Christensen i HV något mer.

Ted Brithén - Allt självförtroende är som bortblåst. För ett par år sedan trodde jag att Ted skulle vara en del av våran stomme under många, många år framöver. Blir han ens kvar här? Surt, jag gillar verkligen Ted.

Ryan O’Byrne - Vi ville ha en ny Lance Ward - vi fick Björne.

Thörnberg ligger idag 5a i tacklings ligan i slutspelet med 18 tacklingar…KUL men också inte kul.
Här är det största problemet i Hv enligt mig.
Kolla Thörnbergs tacklingar i grundserien…
Skit bra att Hv taggar till när det gäller som mest men samtidigt är kontrasten i Hv aldeles för stor. Man kan inte stor slappa nästan hela grundserien och sen bara kötta på och försöka hitta ett nytt spel i slutspelet. Kolla på tex Hv emot Karlskrona vi vinner knappt fast vi är många klasser bättre. Saik tex är också många klasser bättre och man mosar Karlskrona… bästa med saik är att samtliga 4 femmor gör 100% i varje match oavsätt grundserien slutspel eller motstånd…där vill jag se Hv vi har ett fåtal soelare som gör detta tex Sundh. Vi måste ha in mer vinnar skallar i kombination med sport psykolog OCH bättre tränare som kan undvila detta och inte bara säga “motståndaren ville vinna mer idag” efter varenda förlust

Måste bara bemöta ett inlägg när man tar egen påhittad fakta och gör den till en sanning för att lösa ett problem som inte finns? Till att börja med kan man ju undra om du sett samtliga ZAIK:s matcher i år för att kunna bedömma att varje spelare har gått 100% i varje match, till skillnad från HV? Dessutom stämmer ju inte “faktan” du målar upp. ZAIK har 2 kryss på fyra matcher mot KHK, och 4-2, 3-2 i de andra två. Så mycket var det med den krossen som HV så lätt borde kunna svara upp till. Tänk om det vore så enkelt att alla lag alltid vann alla matcher som man kämpade i…

Det han syftar på är att ZAIK har alla dagar i veckan en bättre inställning än vad HV har. Det kan man verkligen inte säga emot. De vinner serien varje år tar mer än 100 p varje år känns det som. Medan HV tappar 21 p mot de lag som kom utanför slutspel. Här tror jag han menar att HV har alldeles för dålig inställning när de ska möta dessa lagen de har inte ZAIK. Hade de tagit hälften av dessa poäng hade vi inte mött ZAIK i kvarten och då hade de sett annorlunda ut.

Nu skall de anställa en mental coach vad det verkar som enligt senaste artikeln i JP så vi får hoppas på förbättring.

Glöm gärna inte andra lagens inställning. Tror många lag tycker att det är bra mycket roligare att möta ett HV i ett fullsatt Kinnarps eller åka upp till Skellefteå och möta seriens bästa lag i en halvfull arena.

Kan dock hålla med att HV borde ha tagit fler poäng mot “bottenlagen” men att tro att det enbart beror på inställningen från HV-spelarna stämmer nog inte.

Visst att båda lagen blir mer taggade av en fullsatt Kinnarps Arena - men HV borde ju bli ännu mer taggade än motståndarna av att hemma-arenan är fullsatt. Hade kännts lite kontraproduktivt att gå dit och hejja annars :slight_smile:

Absolut :slight_smile: Men det jag ville påpeka var att det är just HV71 som lagen möter och inte ZAIK. Tror tyvärr att många lag ger ZAIK en liten fördel genom att ha lite för mycket respekt. HV71 som har varit laget att mäta sig på under 2000-talet har på senare år som har blivit ett mediokert lag som alla kan slå och vill slå.

Summa summarum, många lag taggar till extra mot HV och det minskar eventuella fördelar/marginaler som finns på pappret.