Spelarbetyg säsongen 17/18

Visst, säsongen är över och vi blickar framåt. Kan ändå vara skönt att summera årets. Har betygsatt årets spelare, vissa har jag lämnat utanför då de spelade för lite.

Vad säger ni? Håller ni med? Vad sätter ni för betyg?

5 Världklass
4 Mycket bra
3 Bra
2 Godkänd
1 Underkänd

Fredrik Pettersson-Wentzel 1
Blev på grund av skador förstemålvakt, och sett till statistiken en av de absolut sämsta i serien. Vinstprocenten och snittpoängen med PW i mål på tok för dåligt för att han ska få godkänt.

Linus Söderström 2
Snudd på underkänt med anledning av alla skador. Vann ändå merparten av sina matcher när han väl stod. Kom aldrig in i säsongen, och var inte på långa vägar den guldmålvakt vi såg ifjol.

Felix Sandström 2
Märklig säsong för Sandström. Gjorde på inget sätt bort sig. Stor och trygg i mål men med en tendens att släppa enkla puckar. Ändå bäst av våra etablerade målvakter.

Adam Åhman 3
Med tanke på målvaktskrisen är det ett under att Åhman inte fick stå mer. Fick chansen i tre bortamatcher, vilket slutade med tre segrar, inklusive en nolla, en assist och en straffseger. HV:s bästa målvakt i år. Krönte säsongen med J20-guld och landslagsspel. Succé!

Stefan Elliott 3
Efter en halvdan start spelade han upp sig rejält. Dominerade framåt. Men efter OS blev spelet sämre. Förväntade mig mer i slutspelet. Trots allt, här måste Hult jobba för en förlängning.

Lawrence Pilut 5
Ord är egentlig överflödiga då spelet och siffrorna talar för sig. Tog enormt med ansvar, både offensivt och defensivt. HV:s överlägset bästa spelare.

Topi Jaakola 2
Värvades som en stjärna. Var väl egentligen inte dålig. Men nog hade man förväntat sig mer? Stabil defensivt men uddlös framåt.

Erik Brännström 2
Blandade och gav. Hade det inte varit för alla skador hade han förmodligen blivit utlånad. Spelade dock upp sig rejält i slutet av säsongen. Måste bli bättre på sina avvägningar. Har en tendens att spela för svårt.

Christoffer Persson 2
Om förra säsongen var en succé, var årets ett steg bakåt. Inte alls den försvarsgeneral vi hoppades på. Persson är en duktig back, men när ansvaret blev för stort med alla skador, blev prestationen också lidande.

Marc Zanetti 1
En femma när det kommer till vilja och hjärta. Men helt ärligt håller inte Zanetti på den här nivån. Gav ett virrigt intryck på isen.

Fredrik Styrman 1
Levererade precis det man förväntat sig. Absolut ingenting. En av de märkligaste HV-värvningarna någonsin.

Kristoffer Berglund 2
Inledde som hela laget rätt svajigt, innan den oturliga skadan. Men Berglund är Berglund och nog hade försvaret sett betydligt bättre ut om han fått vara hel.

Dylan Reese 2
Ännu en back som blandade och gav. Var trots allt en av de bättre i en rätt svag backuppsättning. Har bara spelat drygt 60 procent av matcherna sedan han kom till HV och det är självklart underkänt. Synd, för Reese verkar ha en bra attityd och hjärtat på rätt ställe.

Alexander Ytterell 1
Fått oförtjänt mycket kritik. Men ska man gå på de inledande omgångarna övertygade han inte. Dessutom skadad. Hoppas och tror det finns en uppsida till nästa säsong.

Tom Hedberg 2
Något valpig, men visst syntes det vilken talang han är. Här borde väl Hult vara intresserad av förlängning?

Jacob Cederholm 1
Inte dålig, men inte heller bra. Märktes tydligt att det här inte var Lindboms favorit. Men nog hade det varit bättre och billigare att ge Cederholm chansen (eller Edwin Johansson) istället för att ta in Styrman?

Martin Thörnberg 2
Nej, Thörnberg är inte samma spelare som han var 2010. Lik förbannat är han en av våra bästa målskyttar i år igen. Kraven är extremt höga på Thörnberg, vilket gör att kritiken ibland blir väldigt orättvis. Men visst märks det att han blivit äldre.

David Ullström 2
En trög säsong där han först i slutet visade vilken otrolig hög högstanivå han besitter. När han är som bäst är också en av SHL:s bästa. Tyvärr visade han det allt för sällan.

Mattias Tedenby 2
Mycket upp och ner för Teden i år. Har fortfarande svårt att hitta jämnheten. Skapar ändå mycket framåt. Problemet, precis som tidigare år, är att det ofta inte leder till mål.

Kevin Stenlund 2
Efter genomslaget ifjol trodde många att han skulle lyfta till ännu högre höjder. Det gjorde han inte. Men faktum är att Stenlund levererade i nivå med det han gjorde förra året. Väl värd NHL-kontraktet.

Bill Sweatt 1
Nej, här blev det mesta fel. Stjärnvärvningen som egentligen inte ville spela hockey var mestadels skadad. Presterade sedan alldeles för dåligt sett till vad han var värvad för. Ingen överraskning dock med tanke på hur formkurvan sett ut de senaste åren. En riktig floppvärvning, tyvärr.

Anton Bengtsson 2
Kanske inte samma leverans som förra året, men tar ett enormt ansvar. Behöver hjälp kommande år för att stadga upp ett svagt BP.

Victor Ejdsell 3
En riktig svag inledning följdes upp av mål- och poängsuccé. En aning ojämn, men som alla poängspelare har han en förmåga att göra mål från ingenstans.

Pierre Engvall 3
En olycklig skada ställde till det för Engvall som verkligen var på gång i början av säsongen. Kom tillbaka ännu bättre. Man kan ju bara undra hur bra han varit om han fått vara hel.

David Gustafsson 3
Snacka om genombrott. Så ung men ändå så klok på isen. En av våra bästa forwards som också fick igång poängproduktionen när han placerades mellan Engvall och Ejdsell.

Oscar Sundh 2
Slitvarg som alltid kommer till jobbet. Ingen flashig spelare men levererar ändå stadigt med poäng.

Max Wärn 2
Fick inledningsvis en mycket märklig roll och parades ihop med juniorer och brunkare. När han väl fick chansen blev han också ett hot framåt. Gör sig bäst framför mål i PP. Hoppas han används bättre till nästa säsong.

Robin Figren 1
Sett till vad han gjort tidigare kan man ju tycka Figren gör en godkänd säsong. Men då ska man inte glömma hur formkurvan pekat stadigt nedåt sedan dag ett. Spelade sig längre och längre ner i hierarkin och mot LHC hade han bara en istid på drygt 9 och 12 minuter. Varken HV eller Figren kan vara nöjda med hur säsongen artade sig.

Sebastian Wännström 2
Precis som Ejdsell en riktig poängspelare. Bra i PP och fantastisk på straffar. Men alldeles för skadebenägen och när han väl kom tillbaka såg han rädd ut.

Erik Andersson 1
Här hoppades nog Hult på att Andersson skulle ta ett par steg framåt. Men det blev tvärtom och han spelade sig ur laget. På läktaren i slutspelet. Inte förvånad om man bryter.

Isac Brännström 2
Gjorde det han kunde av den speltid han fick. En enorm talang som ska bli spännande att följa.

Ja det här ser bra ut och stämmer i stort med min uppfattning.

Kan dock tycka Ullström får ett för högt betyg och för bra omdöme, sett till lön och förväntningar. Han är den spelare som jag tycker är den absolut största besvikelsen i år och tyvärr tror jag inte att han kommer att höja sig till nästa år heller. Detsamma gäller tyvärr även Thörnberg. Om man tar Ullströms, Thörnbergs, Tedenbys och Perssons prestation i slutet av SHL och i play in och jämför den med t ex SAIKs motsvarande spelares prestation i slutspelet; Lindström, Möller, Lindholm och Ericsson, så är det bara att konstatera att det är milsvida skillnader. När det gäller som mest så är SAIKs toppspelare med högst lön och höga förväntningar på sig, som bäst. HVs motsvarigheter var i samma situation som sämst.

Sen är Figrens säsong lite speciell. Han har levererat precis det jag förväntade mig och som du skriver; han borde därmed få ett godkänt betyg. Men det han levererar är PÅ TOK för dåligt för en klubb som HV påstår sig vilja vara. Men det är ju samtidigt någon som har rekryterat Figren till HV. Och betyget för värvningen är med beröm underkänt! Vad såg man i Figren? Som man inte redan har i överflöd? Men som sagt, Figren har levererat EXAKT det man hade kunnat förvänta sig av honom. Och det gör värvningen av honom långt mer skrämmande än hans undermåliga, men förväntade, prestation.

Men allt som allt håller jag med om både dina omdömen och betyg.

JAAAAA äntligen, en wrap up på säsongen som sig bör, tack!

Bra genomgång av folk man nästan glömt spelade detta år…

Tedenfart gjorde sin målmässigt bästa säsong (ett mer än förra säsongen) så man skulle kunna tycka att han borde fått en trea, dock går han 0 i +/- Detta från +22 förra säsongen. Det säger ganska mycket om hur stor skillnad det varit på hur laget formerats och kedjorna spelats detta år.

Hade jag varit ZAIK-fan hade jag inte tyckt att Lindström är som bäst när han gör en idiottackling och blir avstängd 5 matcher mitt under brinnande slutspel. Och det var inte den enda situationen som var tveksam från hans sida när det gäller att riskera avstänging. Så fort han försvann torskade ZAIK 2 raka matcher. Men som tur är för hans del höjde sig laget och levererade iaf. Hade ZAIK åkt ut mot FBK efter hans avstängning hade han blivit totalsågad, än mer än han redan blivit för tacklingen.

Sen har ju 3 av spelarna du nämner i ZAIK varit bra hela säsongen, så jag tycker inte man kan säga att just dom höjt sig nämnvärt. Med det sagt tycker jag ändå att ZAIK som lag och Jimmie Ericsson personligen har höjt sig i slutspelet och att våra hjältar tyvärr inte gjorde det i år.

Fint skrivet.

Håller med om de flesta betygen förutom:

Tedenby är jag beredd att ge en 3a, jag håller med dig om att hans avslut fortfarande har mycket att önska men
han levererade ändå nog poäng och fick med sig utvisningar för att få en 3a av mig.

Ejdsell är snuskit nära en 4a

Och engwall hade nog varit en 4a om det inte vore för skadan.

Ullström och Thörnberg vill jag ge en 1a faktiskt, på den lönen och de viktiga possitionerna som dessa killarna har så räknar jag med betydligt mer!

Håller med om de mesta betygen, kan tänka mig ge Ullström och Thörna 2 riktigt svaga 2or, sen imponerade Engvall på mig de matcher han spelade, så där blir 3an nästan en 4. Hade vi inte haft Pilut i laget så hade vi nog fått kvala…

Det svåra här är lite vad man ska utgå ifrån. Utgår man ifrån en spelares lön, och de förväntningar som kommer med den, så får man inte nödvändigtvis fram samma betyg som om man skulle utgå ifrån vilken nivå en spelare haft sett till en allmän SHL-nivå (lön och förväntningar exkluderade). Sedan så måste ju skador och dess påverkan på säsongen in någonstans i beräkningen. Försöker man dock väga in alla dessa faktorer så får man nog en ganska bra resultat. Något jag tycker att du/lejcques har gjort på ett väldigt bra sätt. Jag håller med dig i stora drag, även om det finns vissa spelare och dess betyg jag kanske skulle vilja ändra lite på.

[size=120]Marc Zanetti,[/size] från 1 till 2 (möjligen något färgad)
Ser man utifrån vilka verktyg han hade/har att arbeta med så tycker jag att han gjorde det helt okej. Det stora problemet för Marc var nog att han fick/tvingades ta lite väl mycket ansvar och plats, på grund av alla backskador. Det är även något jag tror att Christoffer Persson led av till viss del. Det kändes lite som att Marc tvingades in i en position där han fick lite väl mycket ansvar/mer änn vad han klarade av/borde haft. Ett ansvar som tvingade han att gå ifrån sitt vanliga, och otroligt enkla spel, till att tvingas spela ett mer kreativt spel. Något han uppenbarligen inte klarade av. Kollar man på hur han spelade i början när han kom till HV71 (när han lirade i tredje backpar/extra back) kontra hur han agerade i slutet på säsongen (matchades som en top4-back) så tycker jag man ser en markant skillnad. Han dalade sakta men säkert ju mer förtroende och istid han fick. Jag skulle dock ändå vilja flytta upp Marc från en 1:a till en 2:a. Baserat på hans förutsättningar, förväntningar och hjärta. Inställning är nämligen något man kan komma väldigt långt på, Jag menar hade alla i laget haft den inställningen och karaktären som Marc visat upp så hade vi fortfarande varit med i racet om Le Mat-pokalen, utan tvekan. Visst han hade sina fläckar i positioneringsspelet och spelet med puck.
Dock ska man inte glömma bort det jobbet han bidrog med och hur han faktiskt stundtals var väldigt duglig i boxplay.
Så nej jag skulle vilja flytta upp Marc från en 1:a till en 2:a. Gjorde Marc det jobbet man kan förvänta sig av han, sett utifrån hans verktygslåda och den rådande situationen med alla backskador? Jag skulle nog vilja svara ja på den frågan. Han gjorde det man kunde förväntat sig (varken mer eller mindre) av en spelare av Marc’s kaliber. Det känns därför lite dumt att underkänna denna amerikanska skönhet. Sen så kan man möjligtvis höja ett litet finger för att jag kanske, kanske är lite enögd i detta fall då Marc är och förblir en personlig favorit :wink: (lyckades vinna auktionen gällande hans matchanvända tröja vilket jag är jävligt nöjd med).

[size=120]David Ullström[/size] från 2 till 1.
Jag är otroligt besviken på David och hans prestation den gångna säsongen. Visst han hade under första delen av grundserien stora problem med en mystisk mjölksyreproblematik. Det väger dock inte upp det faktum att han underpresterat rejält jämfört med vilka förväntningar han, och alla andra, hade. Poängmässigt gör han det ändå helt okej med 30 pinnar på 49 matcher. Det känns dock som att i alla fall 20 av dessa 30 poäng varit jävligt enkla. Ungefär så som Adam Almqvist förra året lyckades peppra in assist under en period som han egentligen inte gjorde så jättemycket under. Det skulle vara intressant att se hur många andra assist David hade under säsongen. Jag skulle nämligen vilja lägga en guldtia på att en stor majoritet av hans assistpoäng var just andra assists.
Bortser man ifrån poängproduktionen så tycker jag att David såg ut som en riktig soffpotatis i år, med undantag för sluttampen av säsongen där han verkligen steppade upp. Lägger man dock ihop alla pusselbitar så tycker jag inte David’s säsong kan räknas som en godkänd sådan. Jag må kanske vara ganska hård men jag vill dra ner David till en 1:a. David kan betydligt mer än vad han visade upp denna säsongen. Något vi fick se glimtar av i slutet av säsongen. Jag håller tummarna för att han tar vid kommande säsong så som avslutade den gångna.

[size=120]Pierre Engvall[/size] från 3 till 4
Jag tycker Pierre gjorde en riktigt bra säsong. En säsong som i och för sig inte är över (han kämpar ju fortsatt på i Nordamerika) men jag väljer att enbart kolla på hans säsong i HV-tröjan. Han började säsongen i fjärdekedjan och avslutade med att spela i HV71’s mest framträdande/bästa kedja. En kedja som jag faktiskt såg som vår första kedja när boken stängdes igen för ett par veckor sedan.
Otroligt starkt av Pierre att komma tillbaka så som han gjorde ifrån en väldigt tuff och oläglig skada. Hade han inte åkt på den där skadan så är det inte omöjligt att han hade varit och snuddat på en 5:a. Riktigt så högt hamnade han dock inte till slut men en fyra tycker jag absolut att Pierre är värd. Jag håller tummarna för att vi får behålla han även nästa säsong.

[size=120]David Gustafsson[/size] från 3 till 4
Baserat utifrån vart David började respektive avslutade säsongen så tycker jag en fyra är på sin plats. David var, tillsammans med Piluten, HV71’s mest stabila spelare sett över hela säsongen. David gjorde/gör sällan en dålig match utan kommer alltid till jobbet.
En spelare som, precis som t.ex Rasmus Dahlin, är otroligt anpassningsbar. Han behövde ingen större inlärningskurva när han kom upp till A-laget utan han anpassade sig väldigt snabbt till spelet/SHL-nivån och gjorde det väldigt bra. När säsongen för A-laget sedan tog slut så klev han ner ett steg och lede HV71 J20 till SM-guld. Ett guld David var högst delaktig i med sitt otroligt mogna, tunga och nyttiga spel. Jag skulle vilja påstå att David nästan bidrog mer till guldet än vad Erik Brännström gjorde. Framförallt i finalen där David var helt jävla lysande. Så nej David får en fyra, med en liten men ack så vacker stjärna i kanten.