Den backsidan låter spontant svindyr, speciellt med de utköp som tillkommer.
La ingen vikt vid det först, för tänkte att det definitivt inte kunde vara aktuellt. Men en finsk brunkare (Topias Haapanen) som lämnat TPS började följa HV nyligen. Kanske ligger något i det trots allt om Björn tänker spara in pengar på forwardssidan…
Så är det förmodligen. Följer inte några av de där (Kalle borde du avfölja och försöka glömma ).
Men faktum kvarstår. Om det stämmer att erbjudanden ligger ute till både Lalaggia och Kaski (som jag inte tvivlar på) är det fem dyra pjäser. Det gör att jag inte förväntar mig en frälsare (om det ens blir en ytterforward till utöver AP).
Även att Kaski förhoppningsvis blir rätt mycket billigare ser jag inte storheten i honom. Hade nog hellre sett en sådan spelartyp som Pokka då.
Har inte världens koll på just Pokka, men när han värvades till FBK beskrevs han som en spelare med sina styrkor i defensiven. Borgman, Alsing, Day, Fransson är väl hyfsat tvåvägs allihopa, men skulle säga att de är mer offensiva än vad de är defensiva. Sen Laleggia på det.
Absolut, finns god potential för honom att göra en del poäng. Men det förutsätter att han har en given plats i PP (12/20 poäng gjordes i PP 23/24). Där finns det god konkurrens i form av just Borgman, Alsing & Laleggia*. Hans usp är ju hans klubbhandsfattning, men blir han utkonkurrerad där bidrar han inte med så mycket.
Håller Laleggia och Kaski framför både Alsing och Borgman i PP.
De skulle också kunna vara i samma PP med Kaski på blå och Laleggia i “Borgy-position”.
Han är väl den mest kompletta tvåvägsbacken i truppen, så han spelar väl alla situationer tänker jag. När han var i SHL senast spelade han mest PP av alla frölundas backar. 21/22 snittade han 3.42 och 22/23 2.21 minuter per match. Svårare att hitta statistik i Schweiz. Denna säsongen har han ju inte spelat generellt, men föregående var han tvåa bakom Gunderson.
Om Borgman kommer upp i nivå tycker jag definitivt att han ska spela PP.
Känns inte otänkbart att Kaski får ett try-out för att se hans status efter skadan. Verkar ju inte vara en huggsexa om LaLeggia heller, så tror inte de kommer vara lite dyra som de har varit bakåt i tiden.
Hanssons namn nämndes tidigare i vintras som ett man kollade på. Rögle hade ju kanske varit naturligt men de sägs gå hårt för en annan Zug-back; Gabriel Carlsson. Precis som Fredrik Olofsson förresten, som är ett intressant center-namn.
Gabriel Carlsson hade ju annars varit en kanonförstärkning. Dessvärre tjockt på vänstersidan så lär inte vara aktuellt i dagsläget. Hansson däremot fyller väl samtliga önskemål för Björn. Har en halvtaskig magkänsla där, vet dock inte varför… Haha.