Summering 18/19

Jaha då var säsongen slut, förtidigt igen…

Hur ska man summera denna säsong?

En sparkad tränare…igen
Fruktansvärt dåligt PP…igen (ingen skillnad på pp oavsett vem som tränar)

Slutar 8a i serien långt under vårt mål.

Åker ut i kvarten…IGEN

Nu MÅSTE det väl ändå rulla lite huvuden i Hv71? Hult kan ju bara inte få sitta kvar efter det här?
Hans förbannade skit ide med 4 jämna femmor dödar vårt lags chanser till att kunna få ett rimligt fungerande PP…
Som sagt spelar ingen roll vem som tränar laget när vi inte har några spelare med PP skills i laget år efter år…

YSH…DETTA ÄR INTE HV71 att hamna 8a i serien och ut i kvarsfinal ???

AVGÅ HULT

Ja nu MÅSTE nåt hända för oavsett om det har sett bra ut i kvarten så kvarstår faktum att vi tar oss inte vidare till Semi i år heller. Hults facit är skrämmande dåligt och som jag skrivit tidigare så är en sportchef den som har det yttersta ansvaret för det sportsliga. Gör man inget så är det ett hån mot oss supportrar och visar på att det är okej att HV ska harva i den nedre delen av tabellen. Nä fy fan så bittert och surt, sån tomhet. Då ska det vändas på ytterligare stenar framöver då

Summering…
Höga berg, avgrundsdjupa dalar.
Hult bevisar återigen att han är en av landets (sett till budget) sämsta sportchefer.
För många som inte levererar, en tränarkonstellation som på 3 säsonger inte fått till special teams.
Många stjärnor som blev till medelmåttor när de behövdes som mest.

Jag hatar att jag älskar HV71. När hösten kommer så är jag där igen, hoppfull och jävlig.

Vi åkte på några tunga skador på t ex Thörngren som har varit riktigt vass i matcherna mot FBK.
Den kedjan var inte alls detsamma utan honom.
Sen visste man inte om Thörnberg kunde komma tillbaks vilket han inte gjorde 100. Sandberg blev borta! Men Hult tittade bara på!

Mem inte en jävla vunnen tekning i sista perioden.
Några halvfarliga lägen men inte i närheten idag samt att vi bjöd FBK på mål samt utvsingar.
Då vinner man inga såna här viktiga matcher.

Vilka gjorde FBK mål? Nygård, Lindqvist och Ryno! Spetsspelare som Hult inte tycker man behöver.

Grymt imponerad av HV71 att ta det till game 7 mot FBK och hade vi haft ett PP av div 1 klass så hade vunnit i 4 raka.
Nu hade vi ett PP som säkert är i mått med Thailands landslag, bedrövligt!

Hults spetsspelare försvann ju längre kvartsfinalen gick och vi levde på 67-27-17. Det räcker inte!

Backarna lyfte sig enormt jämfört med serien medans på tok för många framåt vek ner sig fullständigt!

Nu blir det till att vända sten och hoppas att Hult nu inser att kvalité är helt avgörande. Det såg vi ikväll tyvärr. Det har vi sett länge utan att något hände.
Men med tanke på vilka som det ryktas in så verkar Hult inte förstått det ännu en gång! Man tar sig inte långt utan ett bra PP! Fixar inte Hult det så är han inte rätt man på rätt plats! Vilket jag inte tycker han är med alla uttalanden han gjort genom åren. Spets och killar som kommer in och lyfter. Rätt karaktär!!! Är jävligt less på karaktärssnacket!!

Nu får man genomlida en lång vår och en förhoppningsvis härlig sommar!
Sen får vi ta nya tag alla kära HV71 fans! Oavsett så är ändå vi bäst i Sverige! Alltid något att glädjas åt!
Visst man bjöd upp till dans mot FBK men oavsett så kan man inte annat än att summera denna säsong som fiasko!

  1. Sparkad tränare igen!
  2. Plats 8 och play in spel, målsättning topp 4!
  3. Ut i kvartsfinal!

Är det ett måtto för HV71 numera?
Om inte så måste man sätta ner foten och agera en gång för alla!
Hult ska bort och en man med pondus ska in och som vill och våga agera tidigare när alla andra ser vart det barkar utan sportchefen(Hult).

Man är ledsen, förbannad och så jävla revanschsugen!
Må hoppas att 19/20 blir ett bättre HV71 år!

Så, det räcker nu…
Nu borde framförallt HV:s tyngre sponsorer ställa HV:s styrelse mot väggen och kraftigt markera att man INTE accepterar att Johan Hult som nu återigen bevisat att han inte är rätt man för jobbet som föreningens sportchef och därmed INTE får förlängt förtroende för denna uppgift i föreningen!

Detta i all respekt för alla fans som senaste säsongerna kunnat bevittna hur märkliga nyförvärv och förlängningar gjorts i frånvaro av fingertoppskänsla. Samtidigt måste man förvånas hur man säsong efter säsong inte lyckas få till ett välfungerande PP, är det någon kod som alla utan HV lyckas knäcka?

En förändring borde gjorts redan i vintras om man i styrelsen hade haft en större insikt om detta men nu skulle jag som sponsor gått in och gjort en kraftig markering om missnöjet med hur det sportsliga resultatet utvecklat sig och ifrågasätta varför fortsatt stöd skall göras till föreningen om ingenting ändras…

Hult måste bort om HV71 ska kunna lyfta mot toppen igen!
Sanningen svider och det gör det jävligt mycket nu i hjärtat!

Som föregående talare skrev så är det nog bara sponsorerna som kan rädda oss fans samt laget framgångar framöver!

Helt rätt, Hult bara måste bort och man hoppas sponsorerna ryter ifrån. Så många miljoner som trillar in i klubben år efter år och laget har bara lyckats ta sig vidare en kvartsfinal EN gång på dom senaste NIO åren!! Sen pratar Hult mfl. om vi är ett topplag?

Bara in o maila Agne Bengtsson om vad ni tycker!
Det har jag gjort. Vi måste agera för ingen annan verkar ju inse problemet!

Alltså man känner ju sig väldigt besviken just nu men att ändå kunna hota grundserievinnaren så här pass bra med urkassa specialteams får ju ändå ses som godkänt. Men som sagt att ha ett så här dåligt pp som vi hade under slutspelet (men även haft under flera säsonger nu) tycker jag inte är okej och någon borde stå till svars för de!?

Jag klistrar in mitt inlägg från inför den här säsongen. Inser att jag hade väldigt mycket rätt i mina farhågor. På samma sätt som inlägget var mina tankar inför säsongen så summerar det rätt väl mina tankar efter säsongen:

HV har blivit en förening för mitten/botten av tabellen. Alla beslut och resultat pekar i den riktningen. Allt snack om att vara topp 4 och gå till semi är bara just det - snack. Laget kanske var bättre än plats 8 men föreningen är det inte. Man har tappat det mesta av det som en gång var och det som ledde klubben till toppen.

Man brukar säga att rikedom och framgång har tre generationer:
Förvärva (90-talet som lade grunden med Denny Eriksson vid rodret)
Ärva (00-talet med de stora framgångarna med Fritz och Stillman m.fl. vid rodret)
Fördärva (10-talet med Hult, Agne m.fl. vid rodret)

För att kunna ta nästa steg måste HV inse var man är på skalan och agera därefter. Det har man ännu inte gjort, utan man klamrar sig fast vid vad som en gång var, men inte längre är.

Jag har slutat hoppas på förändring. Det får bli som det blir. Mitt intresse har sjunkit för varje år med Agne, Hult och de andra vid rodret. Jag kommer inte få tillbaka det med dem i ledningen.

Spot on!

Tack för i år, vilken berg-och-dalbana. Kanske i fel tråd, men här kommer lite tankar kring årets upplaga och laget inför kommande säsong, så här direkt efter uttåget:

Gunnarsson - Hade en dipp under några matcher men har visat att han är en potentiell guldmålvakt. Klivit upp riktigt starkt för oss mot Familjen och förhoppningsvis får vi behålla honom (ryktats en del till KHL). BEHÅLL

Sandström - Känns som han inte fått till det i HV. Först PW/Söderström i vägen och Gunnarsson i år. När han väl fått chansen har han inte riktigt visat att han förtjänar förstaspaden. Inget emot att han lämnar till förmån för Åhman? SLÄPP

Gunnarsson - Åhman

N. Andersson - Presterat klart under vad man hade förväntat sig inför säsongen. Finns uppenbar potential där och med lite självförtroende (lite enkla poäng i PP) bör han vara en offensiv toppback i SHL. Tror han växer med känslan av att han är vår go-to back i PP, vilket han bör vara. BEHÅLL

Berglund - Stabil som vanligt, finns inget direkt att klaga på. Är rejäl och relativt trygg i defensiv zon. Hade gärna fått stanna en säsong till, men hörde nånstans att han vill norrut. Dock inte oersättlig och en spelare som A. Karlsson från silverköping hade kunnat göra samma jobb som Berglund. BEHÅLL/SLÄPP

Fehérváry - Inte visat något direkt toppspel i grundserien, men oj vad han klivit upp i slutspelet. Var vår bästa back tillsammans med Lehtonen och vill han stanna ett år till är det säsongens näst mest självklara förlängning. Tyvärr kommer Washington med största sannolikhet plocka över honom. BEHÅLL

Lauridsen - Upp och ner under säsongen precis som laget. Varvat väldigt darriga och slarviga prestationer med stabilt och smart spel. När han väl får till det är han bra på att lyfta spelet ur egen zon, antingen genom en uppåkning eller ett hårt förstapass. Ibland fått lite för mycket oförtjänt kritik här på forumet i mitt tycke. Lyfter förhoppningsvis inget jättelön och kan göra ett jobb i ett tredje backpar/sjunde back. BEHÅLL

Lehtonen - Ja, behåll om möjligt. BEHÅLL

Persson - Skadefylld säsong och börjar väl bli till åren. Ser hans fysiska spel och förmågan att lösa krångliga situationer utmed sargen (med en kort pass snett in i mitten) i defensiv zon som hans bästa attribut. Har kontrakt en säsong till och kan likt Lauridsen göra ett jobb i tredje backpar. Verkar ha en ledarroll i omklädningsrummet. Bryter dock inte ihop om han försvinner. BEHÅLL/SLÄPP

Strömberg - Berglund 2.0. Tycker Strömberg varit en utav våra bästa backar genomgående under säsongen. Är väldigt fysik och spelar med stor pondus i egen zon. En spelare vi kan bygga vår defensiv kring under en lång tid framöver då NHL/KHL inte lär vara och rycka i honom i första taget. BEHÅLL

Ytterell - Utgående kontrakt och bör inte få förlängt. Bra (läs hårt) skott. SLÄPP

Backsidan är den del av laget som kommer genomgå störst förändring inför kommande säsong. Fyra kommer antagligen försvinna och ska ersättas. Tackar inte nej till Almqvist och A. Karlsson (ryktats till oss men senare “dementerats” av MrMadHawk), men vill ha in en SUPERBACK som ersätter Lehtonen. Vem den backen är vet jag inte. Ser gärna att Hult hittar en ny Borgman som börjar med Lauridsen/Persson i tredje men växer ut under säsongen.

Ny - Ny (Almqvist)
N. Andersson - Strömberg
Lauridsen - Ny
Persson

J. Andersson - Stabil tvåvägscenter som är lite för bra för en tredje- eller fjärde-kedja men lite för dålig offensivt för en andra. Med Holmström på väg in är tanken antagligen att han ska centra fjärde, vilket jag ser som väldigt positivt (om han kan finna sig i den rollen). BEHÅLL

Bengtsson - Aldrig riktigt fått det att släppa sen han spelade tillsammans med Sandberg och Törngren. Stort HV-hjärta men kommer antagligen leta sig vidare för att få en större roll i ett lag på undre halvan av tabellen (ny Önerud?). Holmström en klar uppgradering enligt mig. SLÄPP

Brännström - Inte heller fått det att lossna i HV. Visat i slutspelet tillsammans med Gustafsson och Törngren att han kan hålla en bra nivå (under en kortare period). Tror mycket i den kedjan beror på Gustafsson och den tyngd han bidragit med. Börjar se fullt ut på forward-sidan med Sandin och Bergman(?) på väg in. Gråter inte floder om han går samma väg som Bengtsson. SLÄPP

Figren - Sin poängbästa säsong under grundserien men varit nästintill osynlig i slutspelet. Kan fylla en roll i tredje/fjärde, vilket han är lite för bra för, men verkar ersättas av en yngre och mer utvecklingsbar Sandin (nyligen ryktats en del till NHL/AHL) vilket jag ser som positivt. SLÄPP

Gustafsson - Har under slutspelet visat vilken oerhört bra spelare han är. Dock inte visat samma spel i grundserien, men får vi behålla honom en säsong till bör han allt eftersom matchas i en första- eller andra-kedja. Förhoppningsvis vill Winnipeg att han fortsätter utvecklas ett år till hemma i Sverige. BEHÅLL

Johnsson - Finns inte så mycket att säga. Bra spelare att ha i en fjärde-kedja alt. som trettonde. Spelar med bra intensitet men producerar inte mycket poäng. BEHÅLL

Ljungh - En utav våra bästa spelare i grundserien, men har i slutspelet inte visat upp samma spel. Hade säkerligen kunnat göra 5-10 poäng till om inte PP hade varit värdelöst (vilket han till viss del bör hållas ansvarig för). Ryktas om intresse från KHL/NLA, stannar han är han inför säsongen vår förstecenter. BEHÅLL

Sandberg - Otur med skada efter tre matcher. Blir som ett nyförvärv inför nästa säsong och visade 16/17 vilken bra spelare han är. En kedja med honom, Gustafsson/Holmström och Tedenby kan sätta motståndarnas skridskoteknik på prov. Har kontrakt till 20/21 och bör få en stor roll i nästa års spelartrupp. BEHÅLL

Sundh - Arbetshästen. Kommer alltid till jobbet, både på match och träning vad det verkar. Gjort runt 20 poäng de senaste säsongerna i HV och är en perfekt spelare för en fjärde-kedja. BEHÅLL

Tedenby - Gubben i lådan. Ibland bäst i SHL, ibland pucktapp på offensiv blå efter att åkt runt med pucken i en halv evighet. Men, bör såklart stanna. BEHÅLL

Thuresson - Inte alls levt upp till de förväntningar jag hade inför säsongen, iallafall. Känns oftast seg på skridskorna och i tanken, vilket var väldigt tydligt när han spelade PP med Gustafsson och co. i senaste hemmamatchen. Antagligen relativt dyr. Kan han acceptera en roll i tredje/fjärde bör han stanna. BEHÅLL/SLÄPP

Thörnberg - Martin. Lägger han skridskorna på hyllan efter i år ska han hyllas och tröjan upp i taket. Betytt mycket för vårt HV. Stora skadeproblem under säsongen och spelade inte de sista matcherna i slutspelet.

Törngren - Vet inte riktigt var man har Törngren. Dominant med Gustafsson och Brännström, men känns som han likt Brännström har levt lite på Gustafssons framfart. Kan absolut fylla en roll i tredje/fjärde och ersätta någon högre upp i hierarkin om spelet hackar, men känns ibland som en trettonde-forward. BEHÅLL

Wännström - Har av någon anledning varit bänkad under större delen av säsongen. Tycker ibland det känns som han inte går in i närkamper till hundra procent, vilket kanske stuckit i ögonen på ledartrojkan? Vasst skott vilket han visade senast hemma. Lär dock leta sig vidare då han inte fått förtroende hos oss, vilket jag inte har något emot då han antagligen är relativt dyr. SLÄPP

Önerud - Önerud är Önerud. BEHÅLL

Med de rykten som finns om spelare på väg in känns forward-sidan ganska så färdig. Ser det dock som en nödvändighet att en poängstark spelare kommer in och styr upp PP (Petersson är såklart drömmen). Vi kommer vad det ser ut som ersätta spelare som Bengtsson och Figren med Holmström och Sandin, tumme upp på det. Center-sidan känns oerhört stark och blir med största sannolikhet den bästa i SHL (utan att ha någon som helst aning om hur resterande tretton lag ställer upp).

Önerud - Ljungh - Ny (Petersson)
Tedenby - Holmström - Sandberg
Thuresson - Gustafsson - Sandin
Sundh - J. Andersson - Bergman
Törngren/Johnsson

Haha din sista mening där, fyfan vad spoton, känner exact likadant.

Håller inte med om Ljungh, Vi behöver en bättre första center, speciellt för att fåigång vårt PP.
Sen ser jag gärna Ljungh kvar, men då som andra center.

[size=150]3 punkter för att sammanfatta säsongen inklusive slutspelet 2018/2019:[/size]

Punkt 1: Vi hade vunnit denna serien enkelt med 4-0 i matcher OM Johan Hult hade vart lyhörd för var både spelare inom laget önskade och vad hela Jönköping med omnejd skrek efter, nämligen spets. Johan Hult valde att stänga av hörseln och gå sin egen väg i tro på att spelare som Mattias Tedenby skulle kliva fram och vara en “joker” i slutspelet. I stället för 2 vassa toppkedjor valde Johan Hult att köra på 4 kedjor i samma kaliber.

Punkt 2: Under hela säsongen har vi haft Sveriges sämsta spel i numerärt överläge. Det har resulterat i mål bakåt mer än framåt (med lätt överdrift). Årets powerplay blev också HV71:s uttåg i denna kvartsfinalserie. Jag har sagt det, ni har sagt och t o m Sanny Lindström sa det ikväll: “Hade HV71 haft ett fungerade POWERPLAY så hade de förmodligen redan stängt denna matchserie genom att vinna 4 raka matcher”.

Punkt 3: HV71 har hela tiden satt krokben för sig själva på grund utav att de inte haft en 100% spelidé att luta sig emot. När de väl kommer till lägen blir de nervösa, strular och tappar pucken. Eller så när dom väl har läge och skjuta så passar dom bort hela målchansen. De har vart alldeles för komplicerade och i slutändan hela tiden fått tävla mot sig själva. De har med andra ord satt krokben för sig själva. Istället för att motståndarna har bjudit upp till motstånd så har HV71 själva lyckats krångla till det genom horribelt spel.

[size=150]Bonus:[/size] Spelarna i HV71 ska ha en stor eloge. Jag trodde aldrig de skulle komma till slutspel ens. Det säger en del om hur fel jag hade. Att nästa slå ut seriesegrarna är inte kattskit heller. Med lite avstånd och perspektiv till det hela så kommer nog vi alla tycka att trots alla uppenbara fel och brister så gjorde grabbarna var det kunde. Det finns tyvärr bara en syndabock i HV71 och hans namn är Johan Hult. Jag påpekar och står för att det är hans fel att vi satt oss i den sist vi är. Och jag kan lova Er att det kommer fortsätta så länge han får sitta kvar. Nu vet jag via “insiders information” att t o m spelare inom laget hade önskat mer handling från Johan Hult.

Tycker som sagt inte nån i laget ska hängas för det som hänt denna säsongen. Visst, det finns spelare i laget som inte håller måttet och inte ens borde spela i SHL. Må så vara, men hela uppbyggnaden och stommen är fel från början och säg vad ni vill, men det är Johan Hults fel.

Tack grabbar för denna säsongen.

Shitkicker. Riktigt bra inlägg.

Fansen kunde, med all rätta, härja när AJ snackade röda och gröna gubbar. Var är de nu?

Jag hoppas och förväntar mig kaos när HV:s årsmöte ska hållas. Allt sedan Hult, Agne och Lillis/Lindbom satte sina riktlinjer har det pekat spikrakt nedåt.

Jag älskar HV. Jag skäms över hur föreningen sköts.

Ser man till slutspelet så ser man att HV kan betydligt bättre än grundserien visade. 5 mot 5 nosar vi på toppen. Det saknas något men inte så mycket. Om detta beror på Lindbom’s ledarskap eller taskig attityd i gruppen är svårt att säga. Lillis fick i stort iordning på spelet och fick initialt en rejäl formtopp där vi var bäst i SHL följt av en mindre dipp inför slutspelet.

Med ett OK PP så hade vi troligen legat runt topp 4.

Med ett OK PP hade vi troligen slagit ut FBK och kommit till semi iaf.

Förvänta dig ingenting från fansen, här inne på detta forum tycker jag de flesta av er har grymma åsikter och ventilerar bra. Men i verkligen livet tex på Facebook, där blir man uthängd som pedofil om man så mycket som yttrar ett enda negativt ord om Hv71. Försökte ha diskussioner igår på Facebook men där är man medgångsfan. Hv71 är bäst ändå heter det, varpå jag frågar “Hur är Hv71 bäst när man kommer 8a? då är man väl 8e bäst?” får som svar “medgångssupporter, gnällspik” osv… Världen börjar bli tragisk. Man ska inte ha åsikter för då är man smutsig. Själv anser jag att man är hjärntvättad om man inte har åsikter kring något man har passion kring, att säga att Hv är bäst ändå när man kommer 8a och åker ut i kvarten 7 av 9 säsonger, det skrämmer mig hur hjärntvättade endel är alltså. Nästan så jag börjar tro på en polares konspirationsteori om att vi har FLOUR i tandkrämen för att det ska trubba av våra tankar och sluta ifrågasätta regeringen (rätt komiskt va?)

Summering 18/19 är att vi hamnade ungefär där vi förtjänar av många anledningar. Jag skulle säga att alla värvningar i år har presterat nästan exakt vad man kan förvänta sig av dem förutom Nils Andersson som presterat något lägre. Detta är en anledning till att det gått som det gått(och varför det gått som det gått i flera år, HV har ofta fått EXAKT det de värvat med nått undantag per säsong).

En annan är i många lägen konstig matchning. Om jag inte är helt off så matchades Lauridsen mot slutet med öppet mål (rätta mig gärna om jag har fel här) och även jag med mitt begränsade hockeykunnande fattar att man inte matchar en defensiv back med 1 mål på hela säsongen. Känns som att jag såg sånthär helatiden med Lindbom (Bulan loggade mycket tid på blå) medans Lillis har gjort det bättre men även han har ibland riktigt konstig matchning.

Min spontana tanke är att det kommer bli samma visa nästa säsong. Målet är top 4 och semi, man värvar spelare som man tror är bättre än de är, får exakt det man önskat och hamnar 8a igen och så håller vi på av nån anledning. Vi sitter i nått hamsterhjul känns det som. Sänk förväntningen på kommande säsong eller värva spelare som kommer göra skillnad. Sänk förväntningen är jag öppen för helt ärligt, visa att vi tar ett mellanår och värva in spelare som kommer dominera SHL om två år men idag är medel. Eller visa att vi på allvar ska vara top 4 och agera därefter.

Jag anser att Nisse underpresterat kraftigt. Thuresson nästan lika illa. Ljung hade sina ljusglimtar under säsongen men underpresterade kraftigt när det gällde som mest. Thörnberg och Sandberg har av naturliga skäl inte alls presterat det jag hade förväntat mig. (Även om Thörnberg överaskade postitivt i de få matcher han spelade i slutspelet)
DG underspresterade i förhållande till mina förväntningar utan sista 10-15matcherna. (20?)
Brännström underpresterade grovt tidigt på säsongen men lyfte sig långt före DG. (I mina ögon)
Thörngren har nog varit lite underskattad. Jag begrep i alla fall inte hur viktig han var för 17 & 27 innan sista matchen när han inte var med…
Lehtonen, Strömberg & Fehervary har definitivt överträffat mina förväntningar.

Men övriga kan jag väl hålla med om att de har presterat ungefär som man kunde förväntat sig. Eller åtminstone borde förväntat sig. Jag kan erkänna att jag egentligen förväntat mig mer av både Teden och Önnerud. Men ser man nyktert på det så är det nog mer mitt eget fel…