Två dagar kvar tills SHL drar igång! Lite förundrad över att ingen har startat en tipstråd ännu. Nåväl. Nu har vi en.
Här kommer mitt tips (läs: facit):
1. Skellefteå
SAIK har SHL:s starkaste trupp i konkurrens med Växjö. Samtliga lagdelar ser väldigt starka ut. Föll oväntat i finalen mot Lakers efter att ha lekt hem serien. Har en mättnad smygit sig in i klubben efter all framgång? Möjligen. Janne Pesonen bör vara favorit att vinna poängligan nu när han är med från start.
2. Frölunda
Värvningen av Johan Gustafsson gör i mina ögon Frölunda till guldfavorit. Jag tycker att man har saknat en riktig matchvinnare i målet tidigare säsonger. Janmark, Johnson och Lehkonen kommer vara ännu bättre i år. Framförallt Lehkonen som var lite av en besvikelse i fjol. Backsidan ser lite tunn ut. Lukas Bengtsson är den enda backen som sticker ut. Här skulle man behöva en riktig ersättare för Wikstrand.
3. Växjö
Svenska mästarna Växjö:s (det bär emot att säga) trupp ser i stort sett jämnstark ut med den som vann guld i våras. Welch, Rakhshani och Johnson ut och Heikkinen, Gynge och Hillding in. Alltid svårt att följa upp ett guld men jag tror på semifinal.
4. Linköping
Jag tror starkt på LHC i år. Fyra av mina favoritspelare spelar här; Rahimi, Rakhshani, “Pajen” och Nichlas Hardt, som på nästan egen hand sänkte HV i slutspelet i fjol. Nu ska man bli ett jobbigt och fysiskt lag att möta. Har dominerat stort under försäsongen och kommer bli starka den här säsongen. Tror på silver efter finalförlust mot Frölunda.
5. Färjestad
Kanske SHL:s bästa backuppsättning trots förlusten av Wikstrand och en riktigt bra målvaktsduo. Men forwardssidan ser alldeles för klen ut för att slåss om guldet. Tror heller inte att Johan Ryno är en kille man bygger ett guldlag kring.
6. Luleå
Årets mest överskattade lag. Visst, man värvade in min personliga favorit, speedkulan Bill Sweatt och Rajala och Micflikier kommer med poänggaranti. Men var är centrarna? En hel del bra spelare men förväntningarna är orealistiskt högt satta och jag tror varken fansen eller ledningen kommer ha så mycket tålamod den här säsongen då den uttalade målsättningen är att “vinna allt”. Kommer säkert komma in ytterligare två-tre meriterade (läs: dyra) spelare som räddar klubben till slutspel. Men mer än så blir det inte.
7. HV71
Fan. Jag vill ju så gärna placera HV högre upp - åtminstone kvartsfinalplats, men jag känner vi är alldeles för beroende av våran, och hela SHL:s bästa spelare, Erik Christensen. Backsidan höll knappt SHL-klass redan innan Piluts skada. Här skulle jag vilja se två toppbackar in. Frågan är om vi har råd?
8. Malmö
Frågan är om det är Malmö som är bra nog för en åttondeplacering eller om det är ÖHK, DIF och BIF som är för dåliga. Hur som helst så har Malmö värvat riktigt bra spelare (Meech, Galiardi, Mueller och framförallt Alsenfelt) som skulle gå in i vilket SHL-lag som helst. Gör Alsenfelt en kanonsäsong så gör Malmö det med.
9. Örebro
Jätteviktigt att man fick behålla Martin Johansson. Han och Julius Hudacek kommer få dra ett tungt lass. Tung förlust i Derek Ryan.
10. Djurgården
Gjorde årets bästa värvning i Patrick Thoresen som kommer att betyda allt i detta Djurgården. Tror dock inte att han kan lyfta Djurgården till några högre höjder. Truppen ser väldigt tunn ut. Backarna extremt orutinerade. Möjligt att DIF överraskar men jag tror inte det.
11. Brynäs
Kan mönstra en stark förstalina med Rödin, Scott och Johnson (som ersätter Sweatt från i fjol). I övrigt rätt blekt. Salmela blir Brynäs viktigaste spelare tillsammans med Starkbaum. Ganska profilfattigt lag. Publiken kommer knappast att återvända.
12. Karlskrona
Laget som alltid slår ur underläge. Kommer spela mycket på rus. Räcker knappast hela säsongen men kommer nog ta en hel del poäng inledningsvis. Kellman och Henrion (33 mål för Asplöven i fjol) kommer säkert producera även i SHL. Riley Holzapfel kommer få slita hårt och blir väldigt viktig i ett nederlagstippat KHK. Har dock gjort det helt ok under försäsongen.
13. Modo
Modo har plockat in 9 (!) transatlanter inför den här säsongen. Vissa kanske tycker det är fräscht och kaxigt men jag tycker bara det känns desperat. Hur mycket hjärta kommer de att visa när det börjar gå emot (vilket jag tror det kommer att göra redan inledningsvis)? Hur många Hensicks har vi i det här laget? Modo har sett allt annat än bra ut under försäsongen där man har släppt in 7 mål mot både Brynäs och Skellefteå samt förlorat mot både Asplöven och Sundsvall. Whitney är rutinerad som få men har paserat zenit. Endast en av Modos transatlanter är under 30. Vad har hänt med talangfabriken? Modo är en klubb som desperat söker efter en identitet.
14. Rögle
Sämsta truppen i serien i mitt tycke. Har inte så mycket att tillägga förutom att det kommer bli intressant att se Jordan Smotherman i SHL. Rögle brukar sällan bli särskilt långlivade i högsta serien.