Tippa SHL Slutspelet

Jaha boys, transferfönstret stängdes igen med en jävla smäll.

Nu vet vi vilka lag som kommer att göra upp om slutspelsplatserna och i slutspelet.

Tänkte det kunde vara kul med en liten betting tråd kring slutspelet.

Vilka 4 lag tror ni kommer till semifinal?
Vilka hamnar i final?
Vilka vinner SM-guld?

Personligen så tror jag.
DIF, Luleå, FBK och Växjö hamnar i semifinal
FBK och Växjö i final
FBK tar SM-guld (fick precis upp en droppe spya i munnen när jag skrev det där)

Sen tar jag på mig full målvaktsutrustning nu för att skydda mig från alla onda kommentarer. SJÄLVKLART så önskar jag att Hv71 står där med guldet i hamn och jag säger inte att det inte finns en chans att det kan bli så, men jag tror tyvärr som jag sagt så många gånger förr att laget är ALDELES för tunnt i år, dessutom så verkar vi ha skavanker på bärande spelare som Ljungh, Thuresson mfl. Men som sagt ingen blir mer glad än mig om mitt tips blir fel, jag anser att det är en skillnad på hjärta och hjärna, mitt hjärta tippar sm guld till hv varje år men hjärnan min brukar ha ett litet mer analytiskt och realistiskt tänk.

(En grejj som jag tror skulle kunna spräcka mitt tips är om Hv har tillräckligt stora bollar att chansa lite mer med juniorerna nu, testa och ge några av de lovande juniorerna lite istid nu sista matcherna, det kan vara så att vi sitter på en riktigt stor joker i tex Zion, Heikinen eller någon annan, vad har vi att förlora där känner jag?)

De fyra som tar sig till semi är: Färjestad, Luleå, Djurgården, HV71
Final : Färjestad- HV71

Vinnare: Färjestad :imp:

Lag i semi:
Luleå
Färjestad
Djurgården
Frölunda
Final:
Luleå - Djurgården
Guld:
Lu-dju-lu-djur…Luleå

Hoppas att jag har fel.

Semi:Färjestad, Luleå, Växjö och HV71
Final:Lilla syster Växjö - HV71
Guldet hamnar såklart i Jönköping

Har länge haft en känsla av FBK-Djurgården i final.

Om nu HV skulle missa är det en final som kittlar. Minns 97/98, som jag räknar (med undantag för HV:s fem guld) som en av de roligaste.

Med det sagt hoppas jag ju självfallet på HV. Men just nu är magkänslan i bästa fall semi. Tror nästa år är vårt.

Vilka som vinner? FBK.

Men jag säger som Grillen. Hellre dem en nån uppstickare. De blir så kaxiga då.

jag har samma känsla. Grillen är kung, och du kan ändra din signatur, den är besvarad nu :wink:

Så, dags för slutspel (om man nu tycker play in är slutspel). Inför säsongen trodde jag stenhårt på en SM-final mellan Djurgården och Växjö där stockholmarna kniper guldet. Det tipset kan fortfarande slå in så jag håller fast vid det.

Vi börjar med play in:
Växjö - Örebro. Där måste jag ju tippa Växjö då jag har dom som silvermedaljörer. Tror dock dom flesta har Växjö som vinnare här. Shinnimin saknas men Växjö har så mycket kvalitet att dom bör slå ut Örebro även om Örebro har lyft sig nu på slutet.

HV71 - Rögle. Var helt övertygad om att vi skulle åka i två raka och ärligt talat så blir jag inte allt för förvånad om vi gör det. Stundtals har det sett bättre ut nu på slutet och jag känner att vi ändå nog är minst lika bra som Rögle. Hemmafavör avgör.

Kvartsfinalerna:
Färjestad - HV71. Trodde aldrig jag skulle tippa att Färjestad skulle slå oss i ett slutspel men här känns det som klasskillnad. Färjestad har dessutom toppat formen och är, tillsammans med Luleå, guldfavoriter. Tar vi en match är det godkänt utifrån nuvarande förutsättningar. Vi kan ju bevisligen slå alla lag i serien men i den form både vi och FBK befinner oss i bör detta bara kunna sluta på ett sätt.

Luleå - Växjö. Luleå är rättmätiga favoriter här men Växjö är ett lag som jag inte tror någon vill möta. Luleå har varit det stabilaste laget under säsongen men har dom den där riktiga toppnivån för ett slutspel? Naturligtvis väldigt tufft att slå dom fyra gånger i en matchserie men om Växjö kommer upp i den nivån man förväntar sig så är dom ett lag som kan göra det. Tror dessutom att Hardt kommer bli oerhört nyttig för Växjö i slutspelet.

Frölunda - Malmö. Jag tror Frölunda kommer få en riktigt otrevlig överraskning här. Malmö är som gjort för slutspel och har nått semifinal två år i rad som underdog. Malmö med Emil Sylvegård i spetsen känns som en riktig outsider i årets slutspel. Jag tror dom har guldchans faktiskt.

Djurgården - Skellefteå. Djurgården är det lag som jag tycker har haft den högsta nivån i årets SHL. Inledde serien fantastiskt och jag trodde dom skulle leka hem både seriesegern och guldet. Snittade väl en fyra mål per match ett tag och hade hela förstakedjan med Josefsson, Lilja och tredjelänken (Brodin?) låg i topp i poängligan. Har efter skadan på Josefsson varit oerhört ojämna. Avslutade dock med att slå Färjestad borta. Skellefteå är en besvikelse. Får det tufft här.

Då borde semifinalerna bli dessa: Färjestad - Växjö och Djurgården - Malmö. Jag tror som sagt fortfarande att Djurgården slår Växjö i finalen men så som säsongen har utvecklats så känner jag mig inte alls så säker som innan. Dom flesta tror nog på Färjestad - Luleå i final, och det känns ju inte helt ologiskt. Hade jag inte redan lagt mitt tips så är det mycket möjligt att jag också hade haft dom två i mitt finaltips. Kommer bli stenhårt vilket som.

Så tror (inte hoppas) jag det går i slutspelet.

Hv-Rögle HVs bredd och hemnafavör SKA avgöra…men HV är ojämna att det likväl kan bli 0-2, men tipset 2-1 i matcher i HV.

Växjö-Örebro, här finns en rejäl skrällchans, Enroth i Örebros mål tror jag blir tungan på vågen, Örebro vinner i 2 raka.

Då blir kvartsfinalerna följande:
Fbk - Örebro 4-2 till Träsko

Luleå-HV 4-3 till Lappträsk

Djurgården-Skellefteå 4-2 till Apgården

Glennlunda-Danmark, 3-4, Skåne skräller

Växjö - HV i final.

HV tar guld och play-in läggs ner :slight_smile: