Tråden om #18 Joey Laleggia

Hörde i TV4-hockey podden att Laleggia har en relativ XG på 53%, vilket är bäst i hela ligan. Om jag förstår begreppet rätt så står HV för 53% av chanserna när han är på isen. Över hela säsongen ligger HV på 40%.

Ni kan höra om det cirka 50 minuter in i senaste avsnittet (power ranking december).

4 gillningar

Vilket bör föranleda att man gör allt för att säkra upp Joey ett par år framöver. Han är för bra för att tappa bort.

6 gillningar

Samtidigt ingen ungdom längre så max 2 år på honom i så fall.

Tror inte vi kommer förlänga med honom tyvärr. Finns anledningar till att man inte plockade in honom tidigare än va man gjorde även om ja gillar honom starkt och hoppas man ändå gör det

Absolut att man ska förlänga med Släggan. Även om han får en midre roll. Är en av SHLs just nu skickligaste backar i det offensiva spelet.

1 gillning

Samtidigt så tror jag att Joey är ganska villig att förlänga, förutsatt att vi håller oss kvar i SHL dvs. Det har ju varit snack tidigare att han vill ha lite längre kontrakt/stabilitet. Att han sedan vände tillbaka till HV71, för en ganska billig peng (hade säkerligen bättre erbjudanden med högre lön), visar ju ändå att en dörr för att vilja spela här och kanske eventuellt förlänga står öppen från Joey’s sida. Han har nu testat på Schweiz som inte blev någon höjdare för hans del och NHL känns inte aktuellt så jag skulle inte bli förvånad om man skriver ett 2-3 årsavtal med Joey. Tror man kan komma undan med att skriva ett kontrakt på kanske ca 130-160k/månad och sedan lägga in lite prestationsbaserade bonusar.

8 gillningar

Känner inte till han som person riktigt. Är han pedagogiskt av sig?
Om ja, förläng(förläng vilket som) och låt han utveckla backar i HV? Kanske eventuellt scouta backar?
Ta i beaktande att jag har inga belägg för den tanken. Den slog mig och kände för att yttra den.