Tråden om #18 Kevin Fiala

Kevin Fiala #18

Jävligt skoj att se honom idag. Hoppas han stannar i organisationen!

Jesper Fasth tröjnummer och han bär upp det bra hitintills :slight_smile: Lite lik Fasth i spelet faktiskt.

Jorå! Skulle dock säga att Fiala är mer teknisk skicklig, medans Fasth har bättre speluppfattning och är oömmare. Annars är de ganska lika, bra skridskoåkning, bra passningsspel och bra speluppfattning :slight_smile:

Det har ryktats om att Fiala ska kunna vara lite odisciplinerad ibland, men det är förhoppningsvis något Anders Olsson har jobbat mycket med nere i J20, och kommer fortsätta att jobba med här i A-laget. Sen kan en annan faktor till att han har visat sig lite lat i J20 (tänker främst på tiden i malmö) att han varit så pass dominant för att vara så ung. Han gjorde ju 28 poäng på 33 matcher i Malmös J20 som 16åring. Sen om man tittar tillbaka under hans ungdomsår så har han alltid spelat i “äldre serier” och producerat riktigt bra. Det är lätt hänt att man kan skapa lite glidartendenser om man är såpass överlägsen i sin omgivning. Något som vi troligtvis slipper oroa oss för i A-laget på ett tag i alla fall! :slight_smile:

Fialas statistik från tidigare säsonger: eliteprospects.com/player.php?player=87971

Det jag såg av Fiala i JVM gav mig mersmak ändå. Dock så blev han lite väl puckkär när Schweiz låg under och han försökte göra för mycket på egen hand. Samtidigt måste det vara svårt att vara den bästa spelaren i sitt lag, i Fialas fall tror jag det handlade om hästlängder bättre än näst bästa spelaren.

Hoppas han får mer speltid och till nästa säsong kan han ingå i en ren juniorkedja tillsammans med Sandberg och någon mer.

Att Fasth är “oömmare” är ju dock mest av ondo då killen är så fruktansvärt skadebenägen :neutral_face:

Hoppas Fiala får mer chanser. Ser riktigt lovande ut!

Jag tycker inte att jämförelsen mellan Kevin och Jesper är helt korrekt. Tycker allt att Kevin är mer lik Tedenby än Fasth.
Kan dock till viss del hålla med om att Jesper är lite “oömmare”. Både Jesper och Kevin har inga problem med att dela ut tacklingar och spela fysiskt men när det kommer till ta “stryk” så är de som natt och dag. Jesper har inga problem med att ta en tackling medan Kevin ibland är lite väl lättprovocerad. Har många gånger sett prov på detta. Han har svårt att släppa vissa situationer och delar ofta ut onödiga efterslängningar pga att han blir irriterad. Ett exempel på detta såg vi i JVM-matchen mellan Sverige och Schweiz där han helt onödigt “attackerade” Anton Karlsson efter avblåsning och drar på sig en 2:a. Sverige hade då en avvaktande utvisning om jag inte minns helt fel vilket gör det hela ännu värre. Detta är väl dock iofs en typisk “junioregenskap” som Kevin förhoppnngsvis kommer arbeta/växa ifrån när han blir äldre/mognare/erfarnare.

De stämmer nog kanske ändå bättre, Fasth var duktig att hålla i pucken och vända runt i anfallzon tills han skapat ytor för att passa pucken, tycker dock att Fiala visade prov på det flera gånger idag också. Han är nog kanske snarare på G att bli lite av båda :slight_smile:

Härligt att se honom ikväll kunna göra saker som snudd på ingen annan i HV71 lyckats med allt för många gånger, Trots att han fortfarande ser lite Juniormässig och svag ut.

Att Kevin Fiala ser lite Juniormässig och svag ut håller jag definitivt inte med om.
Tycker att #18 Fiala var bland dom bästa spelarna på isen, där en stod för en mycket bra insats mot Leksand.
Frenesi, orädd och levererade dessutom med 1+1.
Ser en kommande storspelare.

Jag håller med dig. Visst, han är bara 17 år så man får räkna med misstag som man kan sätta in på juniorkontot. Men han har också den där “det löser sig”-attityden man kan se juniorer ha. De vågar ta för sig och försöker sig på sina små konster (som inte alltid kommer fungera).
Jag tar för givet att han är en som kommer vara med i a-laget den närmsta tiden.

Ni som följer juniorhockeyn lite mer än undertecknad, hur skulle ni säga att Fiala står sig vid denna åldern som vissa andra juniorer som dragit till Nordamerika nu (t.ex. Fasth) gjorde vid samma ålder?

ojoj vilken spelare Kevin bara åker upp och spelar skiten ur Leksingarna riktigt imponerande.

Kevin jobbar starkt över hela banan och fick in någon riktig pang tackling.

Synd att inte Uffe tog upp Kevin tidigare.

Hoppas att han får till det i hemmadebuten på lördag!

Han är så pass bra att han förmodligen går i andra rundan i draften, han är dessutom bara 3 månader ifrån att draftas 2015 istället. Vi har inte haft någon spelare som gått så högt sen Davidsson (28) och Tedenby (24). Det säger en hel del vilken klass han håller. Samma sak med Pilut, som kan gå relativt tidigt om inte hans storlek förstör för honom. Små backar draftas till ett enormt discount.

Om man jämför med de riktigt tidiga valen i svenskhockey, Elias Lindholm, Victor Hedman, Adam Larsson, Zibanijed, Pääjärvi etc. Så var de helt ordinarie i elitserien hela säsongen innan de gick.
OEL, Filip Forsberg etc. spelade ju i allsvenskan.

Så Fiala är bland det finaste vi haft i våra juniorled. Hoppas att han kan överraska att gå i första rundan.

Absolut finns chansen att han kan gå i första rundan tack vare sitt JVM spel, Fiala blev nyligen rankad på plats 11 av Europa Draft berättigade spelare midterm 2014.
nhl.com/ice/news.htm?id=699913 (publicerad 13 jan)
Ifall han går i första rundan så kommer han bli val 25-30 kanske vilket betyder något av topplagen i NHL; Blackhawks, Blues, Ducks.

Chicago hade varit grymt för Fiala. Har på känn att det förmodligen är Chicago, Penguins och möjligen ducks som är mest intresserade. De spelar en hockey där storlek på forwards inte är lika viktigt som t ex i Tampa. Mycket puckkontroll och inte så mycket dump. Bara det inte blir som Oilers andra val eller något. Det vore en katastrof.

Det låter riktigt intressant! Hoppas han hamnar i en bra organisation, som ni säger så passar hans spelstil nog in mer hos t.ex. Chicago som bygger mer på hålla i pucken än vissa andra som kör mycket dump-and-chase.
Men först ser jag fram emot att, förhoppningsvis, se honom i a-lagsdressen ett par säsonger! :slight_smile:

Jag tyckte också han var grymt bra senast och lyste som en stjärna om man jämför med de andra, Det jag menar är att han har den där Juniorkroppen fortfarande som är lätt att flytta på för motståndare och kanske inte har lika mycket kraft i skottet som äldre spelare. Men han verkar klara sig bra ändå. Han hittar istället vägar att runda motståndarna så att det inte tar stopp :slight_smile:

Tedenby som du jämförde med hade också liknande problem, Han var och är nog fortfarande lite nätt och lätt att få stopp på. I början av Tedenbys genombrott i HV71 så var det inte många som fick tag på honom och han kunde hålla i pucken och snurra upp spelare hur länge som helst kändes det som. Men efter ett par matcher så läste dom sönder Tedenby så det blev svårare för honom att behålla pucken genom att ständigt gå på kropp. Fiala kommer nog snart också tvunget bli sönderläst av motståndarna och uppstoppad överallt så att han inte kan göra det han är bra på om han nu fortsätter som senast.

Så det är bäst att njuta av honom medans man kan, För sen måste han nog bygga på sig en del för att fortsätta sin klättring.
Så är min uppfattning i alla fall av det jag sett.

Det jag har blivit extra imponerad av Fiala är, förutom hans extremt bra offensiv och att han vågar hålla i pucken samt utmana, är hans fysiska spel. Visst, han är ingen jättestor spelare men jag tycker ändå man har sett några offensiva tacklingar och flera hemjobb där han har hjälpt till att återta pucken. Han är inte på långa vägar komplett, men fy fan vilken sugertalang Fiala är!

88 kg är väl inte lätt, han har kilona för att undvika tedenby syndromet som ni talade om

Måste bara säga:VILKEN LIRARE :smiley: :smiley:

Tyckte han såg ganska liten ut på isen förra matchen, Men idag såg han rätt stor ut :slight_smile: Märkligt.

Vilken lirare alltså. 6p på 2 matcher