Tråden om #18 Zion Nybeck

Jag hade önskat att Zion skulle kunnat axla ett större ansvar i år. Att han skulle kunna dominera på allsvensk nivå. Tyvärr är han ännu inte riktigt där, men det är ju överhuvudtaget ingen diskussion om att killen hör hemma i HV just nu. Vi har på totalen en fin offensiv där flera spelare som har uppfostrats i vår arena valt att stanna kvar i klubben trots lockrop från bättre ligor. Är det inte det alla gapat och skrikit om, att det är hjärtat som saknats? Nu vill ni alltså skicka iväg en potentiell storspelare för att hämta hem en överbliven Malmösnubbe och röra runt i gruppen? Jag tror hårt på Nybeck. Behåll, och ge gärna ett lite större ansvar. En nobrainer i min bok!

Jag skrev aldrig att jag inte vill ha Zion i laget. Tror bara det blir en svår sits när faktumet enligt SMP verkar vara Zion som inte vill vara kvar men HV vill. Om han sätter sig på tvären blir inget bra för hela laget. Då får HV lösa det dock, han kanske får mer chanser redan imorgon. Det viktiga är att vi som förening tar oss upp och allra helst vill också jag ha Zion med mig på tåget.

Blir svårt läge hur man än gör.

  • är det hållbart att behålla någon som inte vill?
  • är det taktik från Zion för att sätta press på lagledning om annan roll? Ska man i så falla gå med på det? Vilka signaler sänder det?
  • Vilka andra spelare kan få liknande anbud från andra klubbar?

Brukar shl göra såhär? Har hv tidigare “snott” någon från lägre division under pågående seriespel och kontrakt?

Förvirrat inlägg. Men jag grubblar…

Om jag förstår det rätt är det Zion som INTE vill lira i den lina och roll han tilldelas. Problemet är dessvärre att det är 6,7 spelare som går före honom sett till hur alla presterat.

Tycker därför inte problemet ligger på HV i det här fallet. Det verkar ju vara Zion som inte accepterar sin roll, tvärtemot vad Ulla, Önerud, Teden med flera gjorde innan de slog igenom.

Så. Detta verkar vara mer av en Filip Ahl-situation än “HV slarvar bort egna produkter” - grej.

Vill Lakers ha honom får de också betala. Han har kontrakt med HV och inte med Carolina, som kan domdera rakt av hur och var han ska spela.

Självklart ska de betala. Men om HV säger nej? Men hur blir det att ha en spelare i truppen som inte accepterar sin roll?

Jag tycker det blir skit hur man än gör…

Tror inte Zion har något hv hjärta inte mig emot om han sticker, en vek spelare som knappt håller för HA.

Tycker dock Zion har används helt fel, han är en offensiv spelare som kan slå väldigt bra passningar, han har inte fått chansen i ett enda PP ,däremot väldigt mycket Boxplay spel som han dock har gjort det bra men trodde faktiskt man skulle ge honom en offensivare roll.

det är nog inte 100% ena parten som felat för att det skall ha kommit till denna punkt, tänker jag…

Det skulle vara så förbannat onödigt att tappa Zion. Den typen av spelare finns ju knappt på HA nivå. Men föredrar man bröderna Davidsson och även Kokkonen i PP så är det väll som det är. Då kanske man förtjänar att dräggla över brunkar Bryggman istället. Bryggman vore ju en bra ersättare till Kokkonen, knappast till Zion.

Sedan om man har attityden att om det inte passar i HV så kan han sticka, då har man kanske inte hängt med så mycket i utvecklingen. Nurförtiden så kräver varenda talang en utarbetad plan från klubben och hur man ska hjälpa spelaren till NHL. Men jag är säker på att en spelare typ Kokkonen inte kräver det, inte Bryggman heller efter han fått foten från rödhökarna.

Spelare ska vilja ta sig upp på en så hög nivå som möjligt, blir ju lite fel att ha mätta spelare som är nöjda med att spela i serieledaren i HA liksom. Med mätta spelare så får man de avslagna insatserna vi sett en del av på sistone.

Är beredd att hålla med om analysen här.

Frågan Hv ska ställa sig är ju om man tror att man kommer ha så mycket nytta av honom denna säsongen eller ej.

Jag tycker vi kan låna ut honom till Lakers, varför ska vi släppa honom, då mister vi ju kontrollen.
Säljer vi honom kan han ju lånas ut till vilket lag som helst!
Nybeck lär lämna Sverige efter säsongen oavsett var han spelat, och bli begravd likt alla andra någon farmarliga oavsett.

Jag tycker du har fel!
Om han knappt platsar i HA varför är då Växjö och lag i NHL
intresserad av honom.
I mina ögon är han en supertalang som har spelats fel.
Han kommer bli en mycket duktig hockeyspelare om han bara får förutsättningarna .
Dessutom skulle dem gett honom den istid som kokkonen nu får trots att han inte är speciellt bra.
MEN om Zion inte vill spela i HV så är det bättre att släppa honom.
Alternativet i mina ögon är att ge honom chansen framförallt i PP istället för koko.

Men som sagt detta är bara min helt egna åsikt.

För mig så är Zion en spelare med en enorm utvecklingspotential. Det är mycket som fattas, men också mycket som finns.
Jag vill påstå att det är just sådana spelare man borde satsa lite mer på nu när man leder serien tämligen komfortabelt trotts att spelet i sig hackar. Zion skulle kunna lyfta sig ett antal snäpp från nu fram till April.
Jag har svårt att se liknande utveckling på tex Kokkonen & Wennlund (som jag ändå gillar skarpt)
Men upplevs han gnällig/thurig i omklädningsrum osv så är det givetvis en helt annan sak.

// Henrik

Redigering ang Wennlund. Skulle man våga omskola honom på riktigt så finns det verkligen en “High Risk High reward” möjlighet med Wennlund. Och vad riskar man egentligen? Han lär ju inte öka speltiden och möjligheten att utvecklas när Ulla börjar spela matcher…

Det var ju skönt :smiley:

Som jag sade på några ställen: man måste ta dessa saker med en nypa salt. Det är inte alltid blodigt allvar. Killen är ung och många överreagerade imho.

Säsongen troligtvis över för Zion:
hv71.se/article/rb2rakycs-3 … ecks-skada

Hult intervjuas i JP om lagbygget och spelarna som kom in i transferfönstret.
Han nämner i detta sammanhang att Zion “är ett gäng veckor bort”.

Jag trodde det var i princip klart att han var borta resten av säsongen. Någon som har aktuell status på rehab? Borde vara svårt för honom att hinna läka, köra rehab, träna upp sig och lyckas spela in sig i truppen?