Tråden om #19 David Ullström

Hjärnskakning säger HV. Andra viskar om att höften inte höll och att karriären är över.

Varför går man isåfall inte ut med det? Är man fan skyldig fansen, ändå många som gått väntat på Ulla. Är väl bättre o vara ärliga isåfall?

Tre veckor sedan hjärnskakningen nu och inga nyheter angående hans status. Känns tyvärr som att något annat ligger bakom. Någon som har sett honom på isen i samband med träning?

Om man ska tro papa ovan så är hans karriär över

Nu kan det det ju också vara ett hjärnskakningsproblem. Att det gått 3 veckor, för en person som tidigare haft hjärnskakningar, är inte särskilt lång tid.

Ullströms säsong är över enligt HV. Detta pga hjärnskakningen han ådragit sig.
Maximal otur.

Jag gillar Ullström så in i bängen: spelsinne, målsinne, fart och kraft i ett och samma paket, tänkte att han skulle ha goda chanser att bli långvarigt etablerad NHl-spelare när han lämnade för Nordamerika, det var väl efter HVs guld 2010, och även om det inte blev riktigt på det viset så har han ju gjort en bra karriär.
Men jag är lite inne på samma linje som du… kanske att Ullström har satsat lite för hårt i lägen där det inte alltid behövts och att han tagit mycket stryk av det. Minns den makalösa satsning han gjorde i en tackling i andra kvartsfinalen mot trädsko 2017 där han bröt armen och detta just efter att han kommit tillbaka efter en axelskada. Men å andra sidan, det är ju den sortens spelare och spel man älskar att se når det funkar.
Hur som helst, jävligt trist att vi nu inte får ha med Ulla på isen i slutspelet och hoppas innerligt att han repar sig och att hans karriär fortsätter!

Karriären över?

Elr kan man skriva en try-out över sommar och försäsongen och testa?

För både Hvs o Ullas skull hoppas jag att de inte blir något nytt kontrakt. Är liksom inte värt de.
Hoppas nu att han återhämtar sig som han ska.

Tråkigt för Ulla. Har haft otur så fort han tar på sig Hv71 tröja.
Verkar som det räcker för att kropp och knopp ger vika för honom.

Får hoppas huvudet blir som vanligt och inte som Johan Franzéns. Då är inget värt efter allt slit man gjort för att tjäna de pengar han gjort.
Krya på dig !

Dåligt med info kring ullas status tycker jag. Vore kanon om han kan spela nästa säsong och få vara hel.

Man får väl utgår från att han är på g. Annars hade de väl gått ut med att han avslutar karriären.

Två år med mängder av skador och bara spelat en handfull matcher. Känns rätt långsökt att han ska komma tillbaka och hålla SHL-klass

Håller med här. Han kommer ju naturligtvis inte hålla. Den skulle de ju vara en rejäl chansning att ha kvar honom. Jag menar. Hur många matcher skulle han göra. Inte många va.

Det var en chansning som inte gick hem. Sorry, men det är dags att gå skilda vägar.

Kan tänka mig man kan ge en try out under sommarträning och försäsongen och se ifall de funkar

Well. Skills har han och det visade han två föregående åren i NL, där hans poängutdelning var väldigt stark.

Klart att operationen satte sina spår i rehaben, men väl sedan tillbaka och då gick det som det gick, med ett matchstraff samt en rätt ful huvudtackling som stängde säsongen. Där vi för ungefär 5:e gången denna säsongen inte heller fick med oss en utvisning för en huvudtackling.

Hjärnskakningen, som jag har förstått, har inte varit särskilt snäll mot honom. Att han skulle vara ringrostig efter rehab under lång tid tillsammans med matchtempo kan ingen vara särskilt förvånad över.

Om han kan återställa sig från hjärnskakningen och får fortsätta där han varifrån, då rehaben hade gått enligt plan, ser jag inga problem i att han kan komma tillbaka.

Magnus Sundvall JP
Ullström om tuffa säsongen och ovissa framtiden: ”Klart man har börjat fundera”

11 maj 2022 18:02

Det blev bara tre matcher för David Ullström den här säsongen.
Han sitter på ett utgående kontrakt och funderar nu över framtiden. Några samtal med HV71 har inte ägt rum.

David Ullström satt förra året nere i Schweiz med magont och tittade på HV-matcherna. Han ville hem till Jönköping igen. Han ville hem och bidra till att ta laget i sitt hjärta tillbaka till SHL.
På midsommarafton förra året presenterades han som HV-spelare.
– Jag och HV pratade ganska tidigt och jag meddelade att jag ville hem. Vi visste att jag behövde göra min höftoperation, men jag sa ändå att jag ville vara med från uppstarten förra sommaren. Jag ville vara med när gruppen samlades och köra min rehab här hemma, säger Ullström på telefon snart en vecka efter HV:s SHL-avancemang.

På frågan om hur han mår kommer svaret rappt.
– Jag mår jättebra just nu. Både för egen del men också för HV:s.

David Ullström spelade den senaste matchen den 9 februari mot Vita Hästen. Sedan dess har han fått sitta vid sidan på grund av en hjärnskakning.
– Det har varit otroligt nervöst att titta på matcherna i slutspelet och man hade ju helst velat vara med. Men det var väldigt kul att sitta bredvid och följa hur gruppen agerade tillsammans och hur den har vuxit under säsongen.

För HV:s del blev ju säsongen en succé, för Ullström blev den dock bara tre matcher lång. Han kom tillbaka efter sin höftoperation den 12 januari. Sedan saknades han under ett par matcher innan han var tillbaka den 4 februari. Matchen efteråt fick han en hjärnskakning och spelade inte mer.
– Det fungerade inte riktigt så bra som jag och HV hade hoppats på. Det tog längre tid att komma tillbaka än vad vi trodde och när det började kännas bättre igen, då var säsongen i princip slut.

Känner du av hjärnskakningen idag?
– Nej, men jag sätter mig inte heller i de stimmigaste miljöerna. Jag har tagit det lugnt de sista veckorna och det har varit bra. Jag var med på lite firande men annars har jag tagit det lugnt.

Hur är det med höften då?
– Den är jättebra, jag spelade golf igår och har kört en del padel så den känns bra.

David Ullström sitter på ett utgående kontrakt med HV71. Och den frågan alla ställer sig är givetvis: Hur ser han på sin framtid?
– Det är oklart vad jag ska göra. Jag får se om jag börjar träna här lite snart, men jag fick en dotter för två veckor sedan så jag har faktiskt inte funderat så mycket på framtiden.

Blir det någon mer hockey för dig?
– Jag spelade tre matcher i år, det är klart man har börjat fundera. Jag har knappt testat höften efter operationen och sett vad den går för. Jag ska ha en bra sommar nu och så får vi se hur det blir. Jag är jättetråkig, men jag har inget annat svar.
Har du haft någon kontakt med HV om framtiden?
– Nej, det har jag inte haft.

Hur ser du på hela säsongen som den blev både för dig och HV?
– För HV:s del har det varit helt fantastiskt. Det kändes skönt att det inte blev någon match sju mot Björklöven får man säga. När det var klart var det ju ren och skär glädje, men också lättnad. Mitt mål med säsongen var att vi skulle gå upp igen och det gjorde vi.
– Sen för egen del blev det ju som sagt inte riktigt som det var tänkt. Men även om jag inte har bidragit på isen så känner jag mig verkligen som en del av gruppen. Jag har bidragit utanför isen med det jag har kunnat, säger David Ullström som fyllde 33 år i april.

Tack David och synd det blev som det blev detta år.

Vore kul att se mer av honom i HVTV om det nu inte blir mer spel nån annanstans.
Kan han va aktuell i nån roll kring laget?

Ledningen meddelar inte äns David att de inte förlänger, dålig stil av hv att han får veta detta av media, dåligt skött och arrogant hanterat av årets ledning