Tråden om #19 David Ullström

Officiellt: HV71 fortsätter att rusta – forwarden återvänder: “Det känns helt rätt tid”
Bortsett från en säsong i HV71 har David Ullström spelat utomlands de elva senaste åren.
Nu återvänder forwarden till moderklubben.
– Det är en fantastisk känsla att få vara i Husqvarna Garden som HV-spelare igen, säger HV-produkten.

2010 lämnade forwarden David Ullström HV71 för New York Islanders och skrev ett treårskontrakt. Bortsett från en säsong i Hv71, 2016/17, har Ullström spenderat de elva senaste åren utomlands med spel i NHL, i ryska KHL och i Schweiz – nu återvänder 32-åringen till moderklubben.

Under midsommar meddelade HV71 att Ullström har skrivit på ett ettårskontrakt.
– Det är en fantastisk känsla att få vara i Husqvarna Garden som HV-spelare igen. För mig är detta helt rätt tid att komma hem och det var länge sedan jag var så här taggad på att spela hockey och hjälpa HV71 tillbaka, säger David Ullström.

HV71-produkten David Ullström har noterats för tre säsonger i Nordamerika, fem säsonger i KHL och kommer senast från den schweiziska ligan. 32-åringen har det senaste året dragits med skador men efter en höftoperation är nu prognosen betydligt ljusare.
– Vi känner oss lite fram men den prognosen läkaren meddelat mig är att jag kan vara redo för match senare i höst, men att jag kan gå på is relativt snart och börja träna skridskoåkning. Det har varit viktigt för mig att hela tiden vara öppen mot HV71 med min situation.

Sportchefen Johan Hult är väldigt glad över att Ullström återvänder till HV71.

[i]– Det är en fantastisk hockeyspelare och en person som brinner för klubbmärket, säger Hult och fortsätter:

– Vi har under en stor del av våren haft en bra dialog med David om hans framtid och den operation han gått igenom och han belastar inte HV71 ekonomiskt under rehabiliteringsperioden. David blir en extra forward som kommer att krydda vårt lag senare i höst och det ser vi fram emot.
[/i]

Åke Holmberg
ake.holmberg@bonniernews.se

Välkommen hem! Det här året har vi spelare som kommer kämpa för klubbmärket. Även om han inte är i spelklart skick så tror jag att det är extremt viktigt att ha spelare som Ullström i omklädningsrummet.

Agreed, David vet hur man vinner och det är viktigt. Han verkar vara en pådrivare. Jag har tidigare varit lite skeptisk mot David, mestadels för att han vid sin återkomst inte varit så dominerande som kunde förväntas. Jag väntar fortfarande på den dominansen på isen, men i HA bör det inte vara några problem. Dessutom så omvärderar jag vikten av att ha en tjurskalle som vill vinna i laget, något som vi hade gott om förr, men inför förra säsongen tappade. Således har jag fått nytt förtroende för David och hans nytta i laget.

Välkommen hem och in i värmen!!! :wink:

Lås upp den gamla tråden istället :wink: https://forum.hv71fans.se/t/traden-om-41-david-ullstrom/568/1

Men välkommen tillbaka Ulla! :slight_smile:

KUNG! vilken sjuk jävla värvning för ett allsvenskt lag. Stort tack att du är med på resan tillbaka till SHL igen David. All respekt till dig!
Hoppas verkligen alla fans förstår vilket hjärta Ulla har!

Glad midsommar alla HV-bröder och systrar

Uppdaterat nummer.

hockeysverige.se/2021/07/13/dav … -till-hv71

Fantastisk intervju. Man blir glad.

Mycket lovande, tror han är rätt underskattad bland hv fans. Han en speciel ledearstil känns det som och han kanske inte passade in i Hults, Lindbom och Rahms ledartänk. Känns som han har höga krav på ledarna i ett lag

hockeynews.se/articles/21079/?f … UpVYoNqBo8

Osäkert om Ulla kommer spela nått mer

Tror allt han kommer att lira. Dom få som gjort denna typ av operation har ju kommit tillbaka. Och enligt honom själv i intervjuer ligger han där han ska ligga vid denna tid.

Ja jag tror samma. Det låter mest som att Tommy försöker spela ner det lite. Lägga vikten på att det är dom här och nu som ska lösa det oavsett och förstärka bilden av att han har fullt förtroende för de grabbarna som spelar nu.

Tror det är ganska sunt att se Ullström som en bonus. Att luta sig mot en spelare som är borta halva säsongen innan säsongen ens börjat är nog lite dumt.

Måste säga att min respekt för Ullström ökat markant efter att han hängde med ner i allsvenskan. Visst han är inte ung längre men när han var det så vart han inte helt klockrent behandlad av HV och han hade garanterat kunna tjäna bättre pengar på att gå till ett svagt lag i SHL som Timrå eller Oskarshamn.

Han har säkert så han klarar sig livet ut utan problem men ändå, det är nog ganska mycket pengar han ger upp för att spela upp HV.

Noterar först nu att Ullström valt nummer 19. Inte bra. Kan inte minnas en spelare med nummer 19 som gjort succé i HV-tröjan.

Vesa Salo, Jonas Johansson, Mathias Tjärnqvist, Yared Hagos, Johan Björk… Ett riktigt skitnummer.

Vesa Salo var ju ändå helt ok, har jag för mig iaf. Men det var ju inte igår.
Hagos och Björk dock, riktigt usla förvärv.

Någon måste vara den som bryter trenden!

Desperationen är överbevisad. Släpp matchpucken för böveln :wink:

Melin och Falk har haft #19

Du tänker på Björn Melins supersäsong 02/03 när han gjorde 16 poäng på 48 matcher (genombrottet kom året efter i slutspelet 04 då han spelade med nummer 31 på ryggen), eller Andreas Falk som kom tillbaka och noterades för sex poänglösa matcher innan han la skridskorna på hyllan. Filip Sandberg tog över numret samma säsong och hann spela tre matcher innan säsongen var över.

Nej, jag är inte vidskeplig. Men visst ligger det nån form av förbannelse över tröja nummer 19 i HV.

Så om vissa tröjnummer kan hissas i taket så borde man ju kunna begrava andra. Mitt råd till Ullström: släng tröja nummer 19 i Vättern och begär ett nytt.

Jonas Johansson hade dock 16 :wink: Svagt minne att Tjärnqvist hade 17 men jag kan ha fel där dock…