– André fick en underkroppsskada i går på matchen och vi har valt att inte specificera det mer än så. Det är ingen allvarlig grej, men han kommer inte att kunna spela matcherna som är kvar här nu, vilket gör att vi då väljer att ersätta honom med en frisk spelare.
Det ska inte föreligga någon fara för nästa säsong, säger Kalman.
– Nej, det ska det inte göra. André får ett par veckors välbehövlig vila här nu och sedan kommer han nog att kunna köra igång med försäsongsträningen relativt obehindrat, säger Jonas Kalman.
Det är väl en liten missuppfattning här. Kalman är läkare och har gjort en undersökning. Han menar som jag fattar det att han nu får vila några veckor och då kommer fotleden bli ”okej”. Sedan har sjukgymnast Frostemark uttalat sig om rehab. Läkare Kalman menar väl att det inte är så allvarligt det hade kunnat bli med fotleden. Frostemark arbetar väl snarare nu med förebyggande för att fotleden inte ska bli dålig igen och stärka den än mer och det krävs mer tid.
Edit: Såg att det var just det Frostemark sa till Sportbladet igår:
” Frostemark reagerar på att det har framkommit lite olika uppgifter i media kring behandlingstiden med stöveln. – Den ligger på ungefär fyra till sex veckor. Det som inte tas hänsyn till där är att man jobbar vidare med en rehabiliteringsprocess utan stövel och den kan ta ett visst antal veckor.”
André pratade med JP idag och sade följande:
“Förhoppningsvis ska skadan egentligen inte hindra mig alls utan jag kommer att kunna köra på som planerat och ska kunna vara tillbaka om ett par veckor. Jag kommer inte missa någon isträning eller så.”
Vilken skada han har ville han inte säga, mer än att det är en underkroppsskada.
Lite kryptiskt, då man inte brukar gå på is förrän i början på augusti (?) och “ett par veckor” kan verkligen variera beroende på vem som säger det…
Men men, jag är glad så länge han är hel och redo när säsongen startar
Sagt det förr och säger det igen. Eter Davidsson, Pettan och Thörnberg har vi saknat de där storlirarna. Petersson har all potential att nå den nivån. En av få, kanske den enda på flera, flera år som har en rimlig chans att få sin tröja i taket.
Han har ju inte lirat i föreningen så mycket ännu i sin karriär, men jag håller med @lejacques att han är den enda i den nuvarande truppen som har kapaciteten att nå till den nivån, som det jämförs med.
Bara 269 A-lagsmatcher till och så ett VM- eller OS-guld på det. Lätt fixat
Edit. Faktiskt inte helt omöjligt. Spelar André tills han är 38 så kommer han ju dels samla på sig de matcherna. Dessutom kommer han nog få ett par, tre chanser till att ta hem en turnering med landslaget. Och sånt kan ju ske nångång ibland.
Men ja, Diabolics fångade väl lite essensen av det jag ville ha sagt. Han är det närmsta vi kommer en tröja i taket-gubbe. Så bra tycker jag han var ifjol. I synnerhet i slutet av säsongen då han var uppe och snuddade på de storas nivå.
Är bara glad att vi har en kapten som är av ren klass, som dessutom är ”bygdens son”. Så jäkla viktigt!
Var i synnerhet rätt bitter på valet av Matson förra året där man försökte tvinga fram en ”kämpa hårt som fan så vinner vi attityd” Dessutom var han inte SHL mässig.
Det var inte hårt arbete som löste SHL-platsen, det var en ny trupp och nya tränare!
Andre är en klass för sig, absolut, men vad vet vi om hans ledaregenskaper och hur han driver på laget? Är han " den vuxne" i rummet som man naturligt vänder sig till? Har han kaptensegenskaper eller är han bara en väldigt bra spelare från bygden?
De intervjuer jag sett verkar han ju bra på att tala och analysera, men någon som har mer insyn än så?
Jag undrar lite över vad det egentligen innebär att vara kapten. Jag menar, bara för att man inte har ett C på brösten kan man ju ändå sätta ner foten eller hylla sina lagkamrater.