Där har du nog helt rätt. Och om vi sätter in AP i ekvationen igen…jag har, genom åren hört en hel del om AP i Kinnarps och Gardens korridorer, både bra och dåligt. Men, ska AP fungera, måste han få vara den stjärnspelare han är. Han ska kanske ha en gräddfil och paras ihop med, för honom, rätt spelare.
Jag har funderat mycket på detta och kommit fram till att antingen bygger man en kedja kring AP, där han får va sig själv och göra sin grej, eller så sätter man honom på läktaren. En grovarbetare, en i mängden blir han aldrig och har aldrig varit.
Att man måste låta AP vara den han är. Eller inte låta honom spela alls.
Nu blir det kanske lite off topic. Men det känns som att Blomman inte skapat en dynamisk miljö där man ser till varje enskild spelare (vilket var en av de positiva egenskaper han sades ha inför säsongen). Det är väldigt likriktat, de som passar Blommans vision premieras medan andra spelartyper, individuellt skickliga spelare (inte bara AP), inte kommer till sin rätt. Tror exempelvis även detta kan drabbat OSL, som ju faktiskt är den spelare som underlevererat mest.
Det här har diskuterats förr. Men säger det igen. Jag tror ju på dynamik i en trupp. Inte att alla ska vara bra på samma sak. Gäller i o f inte bara hockey. Gäller alla arbetsplatser.
Gillar hur du resonerar - min följdfråga är då vilka spelare han ska matchas med? För 46-19-20 var ingen super succé. Inte heller 17-16-20 har fungerat något vidare.
Den senare tiden så känns den spelaren AP fungerat bäst med är Shore.
Kanske X-16-20 kunnat vara något? I och med att han får en renodlad C
Frågan är väll kanske mer vem som skulle kunna spelas in på plats X…
Håller med. Det känns som kanske Lindbom lät honom vara “stjärnan” på ett annat sätt och med AB så förväntas det att alla ska vara grovjobbare. Lite som jag skrev i nov med en liknelse med Ryan Lasch o Joel i fhc. Det landar väl till slut på coachen, antingen så anpassar man en line efter AP och får ut det han är bäst på, jag tror inte på att det går att “forma” honom och tvinga honom vara en Joel-typ… speciellt inte när han varit målskytt och offensiv hela karriären. Antingen spelar han och då anpassar man spelet så det passar honom för alla vet att han kan göra poäng. Eller så står han över för jag tror inte det gynnar någon att försöka klämma in honom i ett system där han inte kan nyttja sina styrkor lika väl.
Rektor bänkar prisbelönt och duktig föreläsare.
“Vår undervisningsidé är att alla ska vara bra på att rätta tentor och vi känner att hans hjärta inte varit där när vi rättat tentor hela dagen”
Precis. Att behandla alla lika är inte alls så bra som många tror. Alla är vi olika individer med olika behov även om det handlar om elitidrott. Tyvärr tror jag varken Rahm eller blomman resonerar på det sättet
Nja. Jag tror nog vi ska behandla alla lika. D v s försöka ge alla samma omsorg att få optimala förutsättningar att göra sitt jobb att nå ett mål. I detta fall är målet att vinna matcher. Problemet med byråkratiska “systemcoacher” är att de tenderar glömma bort att de delmål mål som de sätter upp i systemet är helt godtyckliga och oftast har ett bias kring vad de anser är korrekt förfaringssätt.
Att behandla personer på samma sätt utifrån godtyckliga kriterier fungerar inte.
Vad jag förstått kring diskussionen kring AJ så var hans nackdel som coach i teorin samma problem som AB uppvisar - en fix idé att behandla alla utifrån en viss princip. Vissa spelare svarar bra på det. Andra svarar extremt dåligt.
Och kan man inte som coach lista ut vilka olika sorters nycklar som krävs för att låsa upp spelare i ett lag … då kanske man inte är en så bra coach.
Det jag menar är att alla behöver ofta olika förutsättningar för att vara sina bästa versioner av sig själva. Där är jag lite orolig att det inte räcker till från ledarhåll
Exakt såsom lejacques och zico resonerar är även jag inne på, AP är just humörliraren AP och måste få vara det om han ska funka, det gick väldigt bra när lindbom gav honom närmast fria tyglar som jag uppfattade det men under anton hans förkärlek till fysiska och hårt slitande men väldigt begränsade spelare funkar AP inte alls.
Väldigt bra är väl att ta i. Han hade sina toppar och sen långvariga dalar även då, även om han poängmässigt gjorde det bra 2022.
Det känns som att han inte varit tillfreds i HV sen han kom tillbaka, och att han inte kan prestera som han/vi vill i ett lag som inte är i harmoni.
Innan skadan 7+6=13 p på 17 matcher.
Efter skada 4+3=7 p på 17 matcher och nu poänglös de senaste 7 matcherna.
Han har inte saknat målchanser som han normalt sätter 99 gånger av 100. Men det vill sig inte just nu. Det är som att han hämmas han av någon känning / skada.