Tråden om #20 André Petersson

Från Svenssons artikel i Expressen: “Nu vill man försöka hitta en form av prestationsbaserad lösning med André Petersson.”

Låter ju vettigt för Hv:s del i alla fall.

7 gillningar

Det låter rimligt :blush:

Kan Björn förhandla ned lönen med AP genom att erbjuda två år istället för ett så är det inte så dumt tycker jag. Det är ju kommande säsong vi verkligen är tjocka ekonomiskt med Tikka, Teden och Brännströms kontrakt kvar. Sen försvinner deras löneposter (plus ytterligare ett gäng).

Det är en risk att skriva två år med AP, men det kan också komma att betala tillbaka bra om lönen är rimlig.

4 gillningar

Prestationsbaserat avtal på två år tycker jag låter som en kanonlösning, hoppas André tycker samma…

2 gillningar

Petersson ej med i VM-truppen

6 gillningar

Märkligt att Ehn, Bengtsson, Fröden och Friberg tas ut före Sörensen, Petersson och exempelvis Oskar Lindberg

Men skönt för då kan Petersson börja fokusera på HV

Håller med. Men SHL-spelarna lär få en undanskymd roll i truppen, och vissa kanske faller bort vid ytterligare förstärkningar från NHL

Ang. Peterson så är det bra att han inte riskerar skada och att marknadsvärdet inte stiger ytterligare i och med ett bra VM, även om det varit roligt att se honom där.

1 gillning

Allra helst 1+1…

Men hade jag fått bestämma så hade jag gett typ 150 i månaden i grundlön, och sen dubbla det som bonus om han kan spela alla matcher, eller typ 90%. Då skulle en skadefri säsong ge högre lön än idag, samtidigt som risken är mindre för klubben. Win-win :wink:

4 gillningar

Olika typer av spelare. Bengan passar nog bättre att brunka i en 4e lina än vad AP hade gjort. Spets får de i NHL spelarna.

3 gillningar

Men tillexempel Sörensen och Lindberg. Hur fick de inte plats i truppen??

Vilka NHL-spelare skulle de petat?

Behlver inte peta några NHL-spelare. Finns många SHL spelare att peta. Typ Bengtsson?

Som jag skrev så gör nog Bengtsson mer nytta i en 4e lina än vad Lindberg eller Petersson hade gjort. Bengtsson är en brunkare, det är inte övriga. Det behövs rollspelare också inte bara målskyttar.

3 gillningar

Hmm. Hade nog ändå valt att ta ut skickligare spelare än Bengtsson och Ehn.

Hallam har tagit ut 14 forwards. Så Bengtsson och Ehn kommer nog vara närmare läktaren än isen. Skador på fel spelare och Hallam riskerar att tvingas matcha nån av ovan nämnda i en toppkedja (lex OS 2016 när Jimmie Ericsson plötsligt blev förstacenter).

Lite samma kritik som jag haft mot HV:s lagbygge de senaste åren. Är bredden för ”dålig”, ja, då straffas du rätt hårt vid manfall.

1 gillning

Om du menar mitt inlägg så var det min spekulation, inte ett rykte om du nu trodde det.

För övrigt så ska förhandlingarna påbörjas nu, och som jag skrev och som ”bekräftas” av det höken skriver, så står man långt ifrån varandra gällande ersättning. Som jag skrev och som höken skriver så kommer HV inte betala nuvarande lön, vilket är APs startläge i förhandlingen.

Det här kan sluta på två sätt: man kommer överens och AP stannar (till en sannolikt lägre ersättning), eller att man inte kommer överens. Vilket innebär att AP i så fall lämnar. Om det blir fallet så tror jag att han kan hamna i Växjö, men det är som sagt min spekulation och inte ett rykte.

1 gillning

André är André! En spelare som kan avgöra matcher. Men han behöver otroligt skickliga spelare bredvid sig och kanske den stora frågan är om hans kropp håller! Lasta pengar på André känns tufft då vi behöver ha in spets! André är spets men tyvärr finns det ju inga garantier på att kroppen håller hela säsongen. Så en prestationslön bör vara på sin plats! Men ytterst tveksam om André är beredd på detta! Cash lär han ha i överflöd och då är det ju upp till bevis om hjärtat för HV71 är så stort!

1 gillning

Mycket fokus på AP:s skadehistorik.

Man kan också vända på det och se till vad vi skulle förlora om AP försvinner till nästa säsong. De tre senaste säsongerna har AP varit inblandad i 23 procent av HV:s mål framåt. Alltså nästan en fjärdedel av lagets mål. Vi har redan tappat Borgström som under sina två säsonger var inblandad i 29 procent av alla mål.

Min poäng. Det är inte bara att ersätta AP hur som helst.

Jag hoppas Liljander hittar en lösning som båda parter är nöjda med. Men det är inte bara HV som har leverage i förhandlingarna.

12 gillningar

Å andra sidan så tror jag inte lakejerna är intresserade att värva AP till dem pengarna heller. skulle snarare gissa på att de kan erbjuda runt 180-200 likt det vi förmodligen kommer erbjuda.

Fördelen i allt detta är att vi betalar bäst lön i SHL så de andra klubbarna kommer sannolikt erbjuda 20% mindre än vad vi kommer göra oavsett.

2 gillningar

Finns fortfarande några NHL forwards som inte gett besked om NHL. Kan mycket väl bli så att alla SHL/NL spelare förvisas till läktaren innan turneringen är över. Jesper Bratt är en kille jag gärna sett i Tre Kronor. Var Devils bästa spelare denna säsongen.

1 gillning