Jag vet inte om jag skulle äta puck eller gå in i jobbiga situationer om jag inte fick ersättning vid skada.
Det hade ingen tagit. Mer Orespektfullt erbjudande får man leta efter. Han skall ha ett bra avtal, det har han förtjänat. Utan AP hade vi inte vart i shl.
Så AP hade spelat precis som vanligt då menar du? ![]()
Nä men skämt åsido - självklart hade man lagt upp det ekonomiska med kanske hälften som grundlön och sen hälften uppdelat per spelad match
Möjligen. Jag personligen tycker att AP borde bara få sina 260 lök direkt. Han är den sista HV-stjärnan. Men om han nu vill tjäna mer pengar än vad HV är beredd att betala borde man kunna hitta något prestationsbaserat med en ok men lägre grundlön och sen prestationsbaserat tillägg med uppsida för båda
Jag har varit för prestationsbaserat men vetefan längre. I så fall ska det vara ett prestationsbaserat kontrakt som ger honom bra grundlön och riktigt bra deg om han spelar många matcher. Men varför ska AP av alla ha ett sånt kontrakt men inte Lindström som missade en hel säsong? Eller Hatakka som varit minst lika mycket skadad som AP senaste säsongerna?
Varför ska just AP bli negativt särbehandlad?
Nä, som sagt ju mer jag tänker på det ju mer skeptisk blir jag. Erbjud 1+1 isåfall med lönen år 2 delvis baserad på hur det ser ut år 1.
Exakt som du resonerar tänker jag. Jag tycker dock inte ens det är ett komplext problem om AP väljer något annat. Jag är alltid team spelare i organisationer där ledningen varit rövdåliga.
Va?
40k per match är väl drömmen?
Menar bara att om AP (eller kanske framförallt hans agent?) inte accepterar den lön som Liljander tycker att han är värd så borde man kunna hitta en deal med en relativt låg grundlön som riskminimering för HV men å andra sidan rejäl uppsida för AP. Typ 150 000/ månad och sen en bonus per genomförd match som hade slutat med mer betalt än den månadslön som AP efterfågar vid fullt genomförd säsong.
Ha i åtanke att laget från Sundsvall har en ny sportchef som inte är känd för att snåla…
Så hockeyspelare fungerar inte som andra människor? Intressant.
Enligt vissa av er låter det som att vi snackar känslolösa robotor som helt saknar de behov som finns hos oss vanliga dödliga.
Per spelad match. Skadas han 0 kr i ersättning.
Som sagt, det beror väl på vad han blir erbjuden här. Får han såna pisskontrakt som en del är föreslår så kan jag förstå om han inte är sugen. Det handlar nog inte bara om pengar, utan hur man känner sig behandlad.
Jag har aldrig hävdat att AP ska ha Teden-lön.
Sen är det ju många av er som skulle bli tjuriga på om AP lämnar för Växjö som utgår från att det i sådana fall handlar om pengar.
Med tanke på historiken och vad som nu nämns om HV:s eventuella prestationsbaserade kontraktsförslag så tror jag helt andra faktorer också kan spela in.
Om man utgår från att hockeyspelare inte är känslolösa robotor så kan det ju även handla om att man inte känner sig önskvärd, att man känner att det saknas förtroende från ledning osv. Alla människor har en gräns, och den gränsen handlar inte alltid om pengar.
Vet inte om du menar mitt inlägg, men det jag (och några andra) säger är ju precis det motsatta, att känslor bör vägas in mer om man byter lag än om man byter arbetsplats. Annars hade vi sagt “klart han ska gå dit han tjänar bäst, skit i känslor för HV osv”.
Men givetvis ska han ha marknadsmässig lön, och jag förstår helt klart om han tvekar på prestationsbaserat kontrakt, om det nu inte är så att han begär fantasisummor, som vi bara kan möta om han presterar otroligt bra. Typ, säger han “jag ska ha 350k” och Liljander svarar “ok, men då ska du spela varenda match och snitta minst 1p per match”, då köper jag det, men ett prestationsbaserat som maxar på vad han är värd…det hade jag tagit som en förolämpning om jag var AP och då har jag full förståelse för om han drar vidare.
Var inte ditt specifikt. Var mer generellt.
HV verkar bestämt sig för att inte betala överpriser för kontrakt längre. Och det är ju bra. Sen sitter man fortfarande fast i några galna kontrakt och det är synd. Däremot är ju det ingen anledning för att fortsätta skriva såna kontrakt.
Jag tror att HVs kontraktsförslag är fullt rimligt utifrån den verklighet som finns och har funnits utanför den galna kontraktsbubbla som HV befunnit sig i. Därför kanske det kontraktsförslag som HV lag på bordet i det här fallet inte upplevs tillräckligt bra av mottagaren. Men bara för det, så innebär ju inte det att det kontraktet är tillräckligt bra sett till omständigheterna. Men vad vet jag.
Om det blir Växjö så kanske det beror på att deras typ av hockey upplevs passa bättre.
Brukar du också sätta din lön i relation till din totala livsinkomst när du förhandlar lön?
Och återigen, inte säkert det handlar nödvändigtvis om pengar utan hur han faktiskt blir behandlad.
Av alla vansinneskontrakt som skrivits så är väl AP:s på 265 k i månaden över tre år inte ett av dem.
Med tanke på vad han levererat de senaste åren så är det nog där omkring en spelare av den typen ligger.
Tillägg. Skulle EJ ha varit ett svar på aimstars inlägg.
Vilken behandling pratar du om?
Vet du något vi andra inte vet? Ett skridskotest som alla deltog i? Var han ensam? Upplys mig gärna!
Eller när han och hans agent försökte köra en ‘rövare’ och mjölka för att nubben hade lovat? Då hade vi kanske suttit på ett 3-årskontrakt värt 300k i förmodligen två år till, minst.
Titta på Saik tex. Deras spelare som vänder hem spelar rabatterat. Går ner i lön även fast det finns ett bättre förslag på bordet?.
Vill inte AP spela i HV så hänger inte jag honom, absolut inte. Jag har noll koll på hans ekonomiska situation. Förutom att han ‘har’ tjänat pengar.
Nu handlar väl det om marknadsvärde när du förhandlar? Varför ska HV betala överpris för att någon annan ger sig in i leken?
Ska vi sitta här på föråldrade kontrakt till överpris? Eller är det stopp?
Vill poängtera att jag inte vet hur förhandlingarna går. Eller för den delen vet vad som diskuteras.