Tråden om #20 André Petersson

“– Mitt råd är att André inte spelar i HV71 under sitt sista år på kontraktet utan en ordentlig förlängning, säger han.”

Alltså, han hänger ju ut André när han rekommenderar honom att han helt oprofessionellt skulle kunna tänka sig att sabotera för HV en hel säsong under gällande kontrakt för att få ett nytt fint kontrakt. Att han ens nämner det skickar signalen att han inte anser att André har någon moral alls. Obegripligt hur André kan ha något med honom att göra.

14 gillningar

Utan att veta vad som försiggår bakom dörrarna så säger jag. En apkass agent, liknar en chef som inte ser helheten där människan är viktigast utan bara tänker på beslut ur egen vinnings skull.

1 gillning

Agentens enda roll är ju att lösa ett så gynnsamt avtal ekonomiskt för sin kund och sig själv. Han kan skita fullständigt i klubben

Skillnaden är att en agent väljer du helt själv.

Tedenby, AP och Adam med flera tycker att denna clown är den som bäst representerar dem, det är det tragiska i kråksången.

Så frågan är om vi vill ha spelare i HV med det omdömet? Jag tycker inte det oavsett vem det gäller.

En chef blir oftast utsedd av någon annan.

3 gillningar

Ja den frågan skulle man gärna vilja ställa:

Varför har du/ni honom som agent?

2 gillningar

Min gissning är att denna galning har stöd från “putin”, dvs en av de personer som kan leverera absolut mest pengar till utländska spelare, för spel i KHL. Detta som led i att sportswasha ryssland.

Hade dessa personer samma agent innan KHL-delen av dessa spelares karriärer?
För i så fall så skiter sig min gissning totalt.

1 gillning

Jag har för mig att agenten är allmänt känd för att kunna skaffa extremt lukrativt och förmånliga kontrakt utomlands för spelare, är väl flera som valt honom och sen helt plötsligt fått monsterkontrakt utomlands för att säkra pensionen? Är väl enda anledningen de har haft honom som agent.

Premiumartikel: Aljosa Piko - superagent i hockey - som slussar SHL-spelare utomlands

Lite citat:

Mikael Wikstrand —
" Kan man säga att Aljosa Pilko tryggat din ekonomiska framtid?

– Inte på bara ett år (skratt). Men visst, stannar jag här några år till och jobbar med Aljosa så är det helt klart att han säkrat min familjs framtid.

– Och när vi spelare tjänar pengar så tjänar han ju också bra pengar."

Andrés situation:

" Agentens sagostund med André Petersson

Allra märkligast blir det ändå när Aljosa Pilko berättar om sin första stora svenska affär i KHL. När André Petersson hamnat illa till i sin klubb Sotji - och ringde och bad Pilko om hjälp.

– André hade en ganska galen situation i Sotji. Ingen av agenterna runtomkring honom kunde lösa det - så klubben var på väg att skicka honom till ett riktigt, riktigt dåligt lag."

Varför tror du så många svenska spelare anlitat dig?

– Jag gjorde ett bra jobb med André Petersson. Och han pratade i sin tur med några av sina kompisar som var less på agenter som bara pratar och inte får något gjort.

1 gillning

Är nog helt enkelt så att dessa spelare gillar honom och inte bryr sig om att han är en Putinkramare och inte tycker det är konstigt att stödja Ryssland och spela där.

Vill vi ha spelare i HV med dessa moraliska kompass?

Jag tycker inte det. Bojkotta honom och alla hans spelare. Vi vill kunna vara stolta över vårt HV71 och detta vore ett bra steg ytterligare i den riktningen.

Som jag skrivit innan. Har man honom som agent så säger det mer om spelarna än om honom.

Han och hans spelare är som de är och det är allmänt känt. Nu är det upp till klubbarna att välja om man vill samarbeta med dessa individer. Är inte svårare än så.

4 gillningar

Det är väl just det där sista, klubbarna samarbetar inte i sig med Aljosa. Han får inte representera spelare i förhandling med svenska lag, det ska SICO-anslutna göra. Så allt som allt, sköter också en annan agent Andrés framtid med HV, inte Aljosa, som jag ska ha förstått det. Och det kan vara en del i att Abbott faktiskt inte pratar med honom, precis som Madhawk skrev till Aljosa på X.

Detta är inget försvar för Aljosa får jag väl flika in, han är en idiot.

Ja det är klart, cashen trillar in.

Så Andre hade inte denna tjomme som agent innan Sotji alltså?

Min hypotes håller således fortfarande :wink:

1 gillning

Tycker agenten är 5 plus. Lyckas man få Tedenby på 4 år med skaplig lön i totalt oduglig form så är man inte helt kass ändå.

Hur funkar det med agenten. skriver man som spelare på för ett visst antal år? Och isf vad krävs för att bryta ett sådant kontrakt i förtid?

Vare sig agenten får förhandla med Hv direkt eller ej, så har väl dom kontakt med varandra? Vägledning osv?
Jag kan inte uttala mig i frågan om agenter osv. Jag har på tok för dålig koll.
Av vad jag kan läsa så understryker detta min uppfattning av brist på karaktär etc. Kanske har fel, men jag vill gärna se något på andra sidan av vågen.

1 gillning

Tråkigt att det blir Hv, sponsorer och oss supportrar som betalar för ett sämre lag på isen.

1 gillning

Sämre och sämre vet jag inte. Kvalifikationerna finns där. Men så länge man väljer att spela dumpa puck så är det få spelare som kommer få ut sin potential. Den dagen man applicerar någon form av spelidé/grundspel så kan spelare lyfta, även Teden.

Jag förstår inte vad mitt påstående har med grundspel att göra? :thinking:

Att om man sätter ett grundspel så kan man få ut mer potential i spelarna. Spelarna är inte dåliga. Några är bättre än andra. En ledarstab måste skapa förutsättningar för sitt material.

Spännande o se om andre är med på återsamlingen.

Klart att man får ut mer av spelarna om man har ett fungerande grundspel, speciellt om det gynnar deras egen spelstil. Jag syftade på dåligt skrivna kontrakt. Att lägga pengar på kontrakt som inte gynnar klubben i längden är förlorade pengar som man hade kunnat lägga på något som gör laget bättre, laguppställningen bättre. Konkurrenskraftig.