Jo, jag förstod det. Jag ifrågasatte mest relevansen i att han skulle vara 16:e bästa poänggörare sen den säsong han kom tillbaka. De spelare du nämner är definitivt ingen mellanmjölk, men jag håller också fast vid att det är isolerad statistik eftersom du likväl behöver räkna bort en hel del spelare, bland andra de som jag räknade upp. Mer rättvist att bryta ner det per säsong som sagt, om man nu tycker poängsnitt är en bra värdemätare för att argumentera för att en spelare är en av de bästa i ligan.
Fast det här blir väl mest en fråga om svensk grammatik? Visst, sorry om det var otydligt, men om jag skriver ”att AP skulle vara” så pratar man väl nutid? Annars skulle jag väl ha skrivit ”att AP skulle ha varit” om jag menade dåtid.
Tittar man på denna skrivning så utgick jag ifrån att vi var överens om att vi pratade nutid och EN AV LIGANS bästa. Har aldrig själv påstått eller hävdat att någon annan syftar på LIGANS BÄSTA. En av ligans bästa. Så det var korrekt och tur att du inte tolkade det som att jag menade ligans bästa, för det har jag aldrig skrivit.
Slut på grammatik.
Att André är en av dina favoriter och att du håller honom som en av ligans bästa. Det är tydligt och helt ok. Jag håller honom högt, men långt ifrån så högt, då jag tycker att han har mkt att bevisa.
Men när André enbart behöver lägga ETT fint pass på en period för att man ska tycka att han bidrar, medan OSL lägger TVÅ fina pass som frispelar medspelaren, som tyvärr missar, och i och med det är OSL iskall. Då blir det fånigt tycker jag.
Sedan kan man ju nämna spelare som Ang, Fisken, Luoto, Borgström, Laleggia, Alsing, t.o.m Hallquisth som jag tycker varit bättre och bidragit mer denna säsong än vad André har gjort. Och det är bara spelare från HV…
Utgå från att alla som pratar om AP som en av de bästa enbart syftar på när han är frisk och spelar. Det är relativt få spelare som bidrar jättemycket på bänken elller läktaren.
Sen får man väl jämföra spelare under samma period, så det ska bli väldigt intressant att se när AP får spela i ett lag med dels ett par nya väldigt bra spelare (Tidigare nämda Ang, Släggan, Louto osv) och en (som jag upplever det) ny inställning och känsla i laget. Om AP spelar 10 matcher nu och inte bidrar, då kommer jag omvärdera hur jag ser honom.
Sen tycker jag att hans roll i laget tidigare var lite sned (fel spelare att sätta ett C på osv), mer en spelare som leder genom att göra mål och göra snygga saker på isen, kanske inte så mycket i båset eller mellan avblåsningarna.
Lägger denna figur i AP:s tråd. Näst bäst i ligan sett till mål per 20 min (i 5 vs 5). Riktigt fina spetsegenskaper när det gäller att hitta målet!
Edit: Inser nu att jag läst slarvigt i denna tråd eftersom mycket av AP:s statistik redan lyfts (av bland annat lejacques). Tycker dock alltid att det piggar upp med en figur, så låter den ändå ligga kvar.
Med tanka på skador mm så hoppas jag att man är lite försiktig med Andres speltid.
Han behöver inte spela mest. Bättre han spelar bäst… Ursäkta floskeln men jag tror i just hans fall på att lite mindre speltid per match skulle ge mer speltid över säsongen.
Man får kanske ha lite tålamod med André som missat ett gäng matcher. Men han får inte missa mer nu utan börjar varva upp och visa den klass han har hållit tidigare.
Man är ju lite trött på alla skriverier det senaste gällande AP20. Jag förstår dock båda sidorna i detta. André är en fantastik lirare och den absolut spetsigaste vi har ( Ang ligger jävligt bra till också ). Men man skulle enkelt kunna jämföra honom med Zlatan i landslaget. För mycket kretsar kring honom oavsett han vill det eller inte. Se bara hur hans tråd utvecklats sen han kom tillbaka förra matchen. Tråkigt som fan:(
Ska man vara den stjärna han förväntas vara så har man höga krav. Sen köper jag att man måste ha tålamod efter frånvaron. Men hans kropp verkar sargad och måste vara hel nu för att leva upp till den statusen man förväntar sig av honom.
En sliten Petersson är ingen stjärna.
Tycker synd om AP. Det måste vara så otroligt provocerande att inte kunna prestera enligt förväntan. Tycker att det är fel av AB att spela honom såhär tidigt. Han skulle debuterat mot Timrå efter ett par rejäla träningar för att komma i form igen.
Som jag ser det så har vi inte hittat en bra omgivning för AP. Det är naturligtvis inte bra att ha en så bra spelare som vi inte kan nyttja till fullo.
Hade AP haft kvar sin top dog-status, så att vi kunde välja bland alla andra spelare, för att komponera ihop en kedja, ja då kanske det hade funkat med några andra, men nu har vi redan två hyffsade kedjor som vi nog inte borde röra på, så det finns liksom inte så många alternativ kvar att bygga kedja med.
Tycker inte vi har två hyfsade kedjor. Tycker vi har EN bra, som nu många vill splittra.
Det naturliga vore att som ett första steg testa AP på OSL:s plats i förhoppning om att få igång, inte bara AP, utan även Luoto och Borgström i fem mot fem.
Tycker inte AP kommit in i grejorna helt ännu, så pass att han borde få chansen i den kedjan. Jag är inte emot att testa, men låt han spela sig varm och se så han håller innan vi börjar fippla.
Om man ändrat om för att hitta en bättre omgivning för AP kunde det kanske varit något likt detta?
Luoto - Borgy - Ang
AP - Fisken - Lenc
Brännström - Reber - OSL
Tänker med Fiskens smarta spel tillsammans med en hårt arbetande Lenc som jag tror kommer gynna AP i båda zonerna. Slipper det “stora” ansvaret i defensiv zon och kan istället lägga fokus på där han är som bäst, offensiv zon. Väl där så med en Lenc som är villig att göra “skitgöran” och Fisken som är på den nivån av skicklig så känns det som AP kan bära ett stort ansvar där istället och bygga offensiven som “han vill”.
Som ovan skrev tror jag inte på att spela honom med en Tedenby, alls.
Ser inte glöden hos André! Tävlar inte överhuvudtaget utan känns loj. Sånt sprider sig när ”stjärnan” inte krigar.
Han har varit skadad men jag känner inte igen AP! Förr var han där det hände saker men ser inte det längre.
Han har skills men när inte han kommer till lägen så bidrar han inte med mycket annat på isen måste jag säga. Har han driver som krävs för att komma tillbaka till den han en gång va?
Jag är tveksam!