Tråden om #20 André Petersson

André kanske kan tyckas osynlig. Men jobbet han gör i det dolda, åtminstone igår, gör han på en hög nivå. Får fast pucken offensivt. Kan hålla i pucken på små ytor, även i pressade situationer och hänger en balja när läget uppstår.

Oavsett vad man tycker om André, så när han bidrar med ovanstående på det sätt han gjorde igår, så anser iaf jag att han gör laget bättre.

10 gillningar

Snodde pucken riktigt coolt i egen zon och vände spelet. Även en snygg stöld offensivt vill jag minnas

3 gillningar

Slås alltid av när AP är på isen att han tänker hockey på en betydligt högre nivå än många av sina lagkamrater. Som Shitkicker skriver handlar det inte bara om det offensiva. Även i defensiven gör AP mycket bra grejer.

Nu gäller det att nyttja AP rätt.

I PP har han ju varit halvblek, inte bara den här säsongen. Så just PP1 tycker jag inte man ska röra. Tycker även man fortsatt ska lägga så mycket tid som möjligt på den kedjan. AP får helt enkelt fortsätta i PP2, vilket väl egentligen bara har fördelar då vi plötsligt även får in ett offensivt hot där.

Sen tror jag som sagt man kan få ut ännu mer av AP och Borgy i fem mot fem. Så dem skulle jag vilja se ihop redan till nästa match mot Frölunda.

7 gillningar

Håller med i allt du skriver. Speciellt när det kommer till att använda honom rätt, kan han hålla sig skadefri så kommer han steppa upp och synas betydligt mer. Underbart att han är tillbaka

1 gillning

Ap är en av Sveriges mest begåvade hockeyspelare. Han spelar för HV71. Han är hel och motiverad. Han har tidigare burit fram vårt lag och kan på egen hand avgöra matcher.

Det är klart som korvspad att en hel AP ska vara given i truppen om han är i spelbart skick!? Alla plumpna kommentarer om AP är snudd på vuxenmobbning.

10 gillningar

Jag har under min förhållandevis korta tid på forumet tjatat om SHL nivå och några parametrar som ingår där.

Detaljspelet, ex se igår när AP bryter en möjligt direkt skott igår, för att vinna puck och ställa om.

Att kunna hitta lösningar och passningar ur fler positioner som låser upp eller skapar ytor för varandra. Dvs skapar tid. Det som våra motståndare ofta gör mot oss.

Att bara vara där, jobba klubba, stänga ytor. Osv

Vissa spelare har en nivå i sig som andra inte har. Antigen av sig själv eller så har dem vuxit in i kostymen. Andra inte.

Min poäng är att AP är den typen av spelare. Utifrån det vill jag att han spelar. Sen att jag inte har saknat honom under dec månad är ju för att laget går bättre, och det är jag tacksam för. Mer än så har jag inte.

2 gillningar

Jag tror ingen här, i så fall väldigt få, ifrågasätter APs skicklighet som hockeyspelare. Han platsar i alla SHL lags toppkedjor gällande den individuella skickligheten.

Diskussionen har ju mer handlat om hans impact på gruppen och dynamiken där. Fakta visar märkligt nog att vi som lag är sämre med honom i laget och att vi tar färre poäng. Inte känslor, tycke och smak utan rena fakta.

Sen allt annat som hänt med hans val av agent och beteendet där och allt som hänt med hans krav på ett långt lukrativt kontrakt gör ju inte att bilden om personen AP blivit positivare precis. Sen finns det ju annat som ryktats om hans personlighet men upplever ändå att diskussionen mestadels handlat om var han ska spela och hur han ska användas och om han ska vara kvar.

Exempelvis i PP tycker jag att han drar ner tempot och trots hans individuella skicklighet tycker jag inte att han ska spela i PP1. Sen har vi ju hans återkommande skador och diskussionen om vi ska förlänga med det som faktor i beslutet.

Jag tycker inte att vi ska förlänga med honom men tycker inte att det är en kontroversiell åsikt. Sen att statistiken dessutom visar att vi blir bättre som lag utan AP gör ju ståndpunkten att ha den åsikten ännu lättare.

4 gillningar

Enligt Lejacques inlägg så presterar laget statistiskt inte bättre utan AP.

Tycker att jargongen mot AP som person är ovärdig då den inte baseras utifrån prestation eller konkreta exempel på hur han bidrar till dålig stämning eller kollektivt sämre prestationer.

Så vitt jag vet kunde det varit precis tvärt om.

6 gillningar

AP Kero Brännström ska spela ihop.
Tedenby kan sättas på läktaren för han är nog den som är sämst i laget just nu.

8 gillningar

Man får dock vara lite försiktig med skillnaden mellan “fakta” vs “statistik”

Om man slår med en viss tärning och får i snitt 3,63 i medeltal med den tärningen och sen slår med en annan tärning och får 3,43 i snitt på 100 kast så kanske det ser ut som den första tärningen ger högre utslag.

Men det kan förstås vara en ren slump …

Man slår 100 gånger till och då ger första tärningen 3,48 i snitt och den andra 3.61 … Tvärtemot vad man först trodde …

Så fakta var inte att första tärningen gav högre utslag …

Sen när det gäller ishockey och statistik finns flera fällor att gå i

Det kan hända att en spelare bara spelat under den “vinnande” perioden med Ang och LaLeggia och i sitt radar-diagram därför ser ut att vara bättre i snitt än en som endast var med i tiden före eller aldrig spelade i en kedja tillsammas med dem o.s.v.

Ja, ni vet säkert detta - men det är ofta att man måste börja med att vara djävulens advokat och tänka vad det finns för fällor med den statistik eller det utfall man betraktar, vad som talar MOT det man först trodde sig se, små “sample sizes” är en vanlig fälla etc.

4 gillningar

Jag tror det bottnar i att André ofta tillskrivs att vara ligans bästa spelare, och då är förväntningarna skyhöga på honom. Han har tyvärr inte kunnat leva upp till de förväntningarna pga skador och att han spelar i ett lag som haft motvind.
Och så räknar många med att när ligans bästa spelare väl spelar mellan alla sina skador, så ska laget vinna fler matcher. Men tyvärr vinner vi inte fler matcher med andré i laget. Utan det gör varken till eller ifrån enligt statistiken.
Jag tycker personligen att laget HV är roligare att titta på med en så skicklig spelare på isen, även om vi inte vinner fler matcher. Att han sprider dålig stämning hoppas jag är en forum sanning, och att det inte ligger nått i det i verkligheten.

1 gillning

Kloka ord. Jag försöker själv numera i större utsträckning motbevisa mig själv mer när jag sitter hemma på kammaren och kollar siffror (terapi för att försöka förstå HV och varför det går som det går. I synnerhet när laget går dåligt).

Som exempel kollade jag på mål gjorda och insläppta i fem mot fem. Sett till antalet insläppta de senaste 11 omgångarna i den spelformen skulle det kunna tala för din sak att inte röra kedjorna😉

Slut på OT.

Med det sagt tror jag gällande AP att det som FAKTISKT blivit bättre när han varit skadad är PP. Just gällande vårt första PP blir det därför svårt att just nu hitta en plats till honom. I fem mot fem ska man dock kunna få ut betydligt mer av AP och ett antal spelare till.

4 gillningar

Ifall ribban för vuxenmobbning är där, så ligger den fruktansvärt lågt i så fall. Tycker det verkar som att de flesta är överens om att han ska spela om han är hel och frisk. Däremot argumenterar många kring hur framträdande hans roll ska vara, hur han bör användas samt huruvida han bidrar till laget på ett sätt som gör att laget tar fler poäng.

• Ska han spela? Absolut
  • Ska han spela PP1? Absolut inte mtp att han varit ganska dålig i PP.
  • Spela i PP2? Givetvis, chanser ska han få.
  • Bidrar han? Nej, det är ju svårt när han är skadad så pass ofta, men kan han nu visa att han kan bidra till att vinna matcher nu när laget verkar må bättre och spela bättre, då kan AP vara en av de avgörande faktorerna till att vi slipper kval. OM han kommer upp i nivå.

Jag tycker att han har mycket att bevisa nu. Laget har visat att de kan spela som ett bra lag, så ursäkterna för utebliven leverans börjar sina.

• Bör man förlänga? Njaa, möjligen till en lön om max 150k/månad.

Sedan ditt första stycke: när ska vi lägga dessa forumsanningar åt sidan? Att AP skulle vara en av ligans bästa spelare, eller HV71s bästa spelare, är en sanning som skapats här på forumet för att han spelar i HV. En spelare som går skadad så ofta kan aldrig bli varken lagets eller ligans bästa spelare.
Och när har han ”burit” vårt lag förutom från februari 2023 tillsammans med Ortio? Det är under den perioden, ingen mer. Visst, han gjorde några bra matcher när vi behövde det som mest i kvalet mot IKO, men också några slätstrukna insatser. Framförallt överglänstes han av Viktor Lodin i jämförelsen mellan ”lagets stora stjärnor”.

In med honom bredvid Borgy och Louto alternativt med Kero och Bränn. Om kedjan kallas första, andra, tredje, sjunde eller artonde. Kunde inte spela mindre roll.

4 gillningar

Att det skulle vara en forumsanning att AP är en av ligans bästa spelare?

Sen han kom tillbaka säsongen 22/23 är han 16:e bästa poänggörare i hela ligan. AP har producerat 77 poäng på 94 matcher. Kollar man till spelare som minst spelat det antalet matcher under de här säsongerna så har AP tredje bäst poängsnitt.

Jag håller med om att det kanske inte är jättesmart att ge AP, som missat en tredjedel av matcherna sedan han kom tillbaka, en topptopplön. Men vill han vara kvar i SHL så kan vi nog räkna med att han kommer få bra bud från x antal konkurrenter. Och där lär han gissningsvis fortsätta producera. Så bra är han.

Hoppas Liljander kan lösa något som både gynnar HV och AP.

6 gillningar

Tycker en garanterad grundlön med riskdelning av återstående del när det kommer till skador vore rimligt.

1 gillning

Tycker AP var en av ligans bästa spelare 22/23. Sen dess har han hållt ett fortsatt bra poängsnitt, men enligt mig långt ifrån varit en av ligans toppspelare. Och där har dåliga medspelare samt skador varit en stor orsak.

Jag tror nog inte att vi två år senare kan hålla honom som en av ligans bästa spelare. Men jag är spänd på att se honom i ett fungerande lag, och hoppas att vi kan vara det över tid under vintern/våren.

1 gillning

För att dem siffrorna ska hålla är det väl ändå av största relevans att veta om han är 16:e bästa av de som har spelat i SHL under samma tidsperiod och fortfarande spelar? Hur många kan det vara som är inne på sin tredje raka säsong, eller spelat minst samma antalet matcher, med samma tilltänkta topproll som AP?
Är det i så fall inte mer rättvist att bryta ner det till per säsong? Annars måste vi ju räkna bort sånna som Suomela, Smejkal, Tomasek, Lodin, Omark, Koukkanen osv osv.
Vi måste ändå prata samma sorters äpplen om vi nu ska jämföra äpplen. Att plocka fram isolerad statistik för att underbygga sina argument lämnar vi åt tv4.

Jag är imponerad av hans poängsnitt, även om det är långt ifrån allt som jag förväntar mig av en ledande spelare för att han ska få kallas en av ligans bästa spelare. Han kan inte rå för att han dras med skador och det lastar jag såklart honom inte för. MEN, han behöver spela fler matcher per säsong.
Jag hoppas också Liljander kan lösa något som gynnar båda parter, men om det inte går. Då måste han lämna. Om han då lämnar för en SHL-konkurrent så kommer skadorna säkerligen fortsätta gäcka honom och han kommer på sin höjd ”producera” på samma nivå som han har gjort den här säsongen. Om ett annat lag är beredda att betala det som AP och hans agent vill ha för den leveransen, jag är ledsen, men varsågoda.

5 gillningar

Exakt så, tack! 22/23 var han en av ligans bästa spelare. Efter nyår.
Därav ser jag inte relevansen i att komma dragandes med statistik som på något märkligt sätt ska summera senaste säsongernas bästa poänggörare och få det till att André är en av ligans bästa spelare just nu. Han kan ju inte leva på vad han gjorde under förra säsongen eller säsongen före det för att få kalla sig en av ligans bästa spelare just nu. En enögd forumsanning.

Med det sagt ser jag också fram emot att se honom i ett mer fungerande lag, med förhoppning om att han håller sig skadefri. Då finns det förutsättningar för att hitta en nivå i paritet med våren 2023. Och det, det skulle vi behöva! Men det är upp till bevis.

Allt är ju en färskvara, även form, skadebenägenhet och kvalité. Lejacques, går det att få en liknande statistik för endast denna säsongen och förra säsongen gällande poängsnitt för HV när han spelar och inte spelar? Inte medräknat de sju kvalmatcherna mot IKO.

Blir ju färskt och även ganska jämnt fördelat gällande antal matcher i båda kategorierna men ändå ett ganska stort underlag och också i närtid. Känns som om AP missat minst en tredjedel av SHL matcherna gällande de senate 82 matcherna som det gäller.

Vore intressant att se hur det ser ut gällande dessa senaste säsonger.

”Hur många kan det vara som är inne på sin tredje raka säsong, eller spelat minst samma antalet matcher, med samma tilltänkta topproll som AP?”

Det var ju exakt det jag kollade. På spelare med minst lika många matcher som AP. Bland de spelare som han haft ett bättre poängsnitt än, spelare som alltså SPELAT MINST lika många matcher som AP under samma period så återfinns bland andra Ty Rattie, Jonathan Dahlén. Richard Hugg, Jonathan Johnsson, Markus Ljungh, Broc Little och Joakim Nygård. Jag skulle inte kalla dessa spelare för mellanmjölk.

Kollar vi i år har AP 25:e bäst poängsnitt i ligan. Plats 22 bland forwards. Sett till målsnitt är han fyra i hela ligan.

Sedan har jag aldrig kallat AP för ligans bästa spelare JUST NU. Om du syftade på det så glömde du nog att skriva ut det. För nu skrev du nämligen följande:

”När ska vi lägga dessa forumsanningar åt sidan? Att AP skulle vara en av ligans bästa spelare, eller HV71s bästa spelare, är en sanning som skapats här på forumet för att han spelar i HV”.

Jag tolkar det inte som att du syftar till ligans bästa spelare här och nu. Hade du skrivit det hade nog flera svarat att Tomasek är ligans bästa spelare just nu. Du skrev som sagt en av ligans bästa spelare. Och ja, där står jag nog fast. Har man fjärde högst målsnitt i SHL så räknar jag nog den spelaren, oavsett om han heter Petersson eller Tomasek i efternamn som en av ligans bästa.

10 gillningar