Tråden om #20 Lawrence Pilut

Rätt sjukt igentligen hur dominant Pilut är på banan. Han är helt mästerlig på att vinna loss puckarna i våra hörn, vänder spelet blixtsnabbt, har en otrolig fart, hittar rätt passningar och dessutom behärskar han offensiva spelet runt blålinjen som få.

Bara att njuta innan han far till amerikat.

Kæmpa Larry!

Nån som har nån som helst info om hur det är ställt med vår kära Pilut får gärna skriva det här.

Det enda jag sett från officiellt håll är från HV71’s twitter:

aftonbladet.se/sportbladet/ … nting-fult

Lawrence verkar må bra iaf efter otäcka smällen. Skönt.

hv71.se/artikel/bdp6ajerm-3i … luts-skada

Pilut tillbaka på is och säger att han mår bra. Frågan är om han kommer spela med HV nästa år?
Jag skulle bli förvånad om han inte har en massa kontraktsförslag i sin brevlåda. I det HV gick ut med så räknas han in inför nästa säsong, men det tror jag inte Hult egentligen tror på. Det vore generalfel av ishockey-världen om de inte försökte sno åt sig Larrys signatur.

En sak till:

Jag ser Larry > Almqvist.

Almqvist kom “nästan” till NHL. Vad tror ni om ovan storleksfördelning och hans chanser i NHL?

Jag ser Pilut som en betydligt mognare spelare är Almqvist var när han drog. Jag tror att han har en betydligt större chans att slå sig in “overthere”. Samtidigt börjar det bli många lag där borta som har lite väl många spelare i sina organisationer. Samtidgt växer väl inte KHL på samma sätt som det gjorde för några år sedan. (Eller har jag missat ytterligare expension?) Det borde betyda att det snart börjar komma hem spelare i nära nog samma takt som det skeppas över.

Värdig vinnare av Salming Trophy! Vilken säsong han gjorde.

Ganska intressant då man tittar på tidigare års vinnare av Salming trohpy att ingen förutom Ekholm har lyckats i NHL efter vinsten (Ragnarsson vann efter sin NHL karriär):

2008/2009 - Marcus Ragnarsson, Djurgårdens IF
2009/2010 - Magnus Johansson, Linköpings HC
2010/2011 - David Rundblad, Skellefteå AIK
2011/2012 - Mattias Ekholm, Brynäs IF
2012/2013 - Magnus Nygren, Färjestad BK
2013/2014 - Patrik Hersley, Leksands IF
2014/2015 - Tim Heed, Skellefteå AIK
2015/2016 - Niclas Burström, Skellefteå AIK
2016/2017 - Henrik Tömmernes, Frölunda HC
2017/2018 - Lawrence Pilut, HV71

De flesta har lyckats bra på Europa nivå. Men inte slagit igenom i NHL.

Vi får hoppas att Lawrence bryter förbannelsen. För är det någon man unnar framgång i NHL så är det han. Bet ihop och blev ändå bättre trots att han blev odraftad och har storleken mot sig.

Noterar att Pilut är i Jaroslav. Är det så att KHL tar honom?

Det vore i så fall bättre för HV. De betalar garanterat mer än vad NHL gör för kontraktet. Dock unnar jag Larry en NHL chans.

Sverige spelar mot Ryssland i Ryssland imorgon, både han och Brännström är där.

Då fick jag svar på det iaf. Hoppas jag inte skrämde upp nån.

JP:s Carl Ljungquist intervjuar Lawrence Pilut.
Betalvägg, därav lång text.

HV-stjärnan om besöket vid Livs minnesplats: Det var speciellt"
Efter genombrottssäsongen med HV71 belönades Lawrence Pilut med en plats i Tre Kronor. Facit hittills? Fyra landskamper – fyra poäng.
– Jag försöker njuta varenda sekund, säger 22-åringen.

När JP-sporten når Lawrence Pilut har landslagstruppen installerat sig på hotellet i den ryska staden Jaroslavl.
Det är kvällen innan torsdagens landskamp mot Ryssland i Carlson Hockey Games och Pilut trivs med sin hockeytillvaro just nu.
– Det är lite dåligt väder här i Ryssland så vi hänger på hotellet, men annars är det bara bra. Det här har varit otroligt roligt och jag försöker njuta av varenda sekund. Det är en jäkla rolig hockey som spelas och väldigt bra spelare man spelar med. Att vara med landslaget ger verkligen en extra boost, säger den skridskoskicklige backen.
Lawrence Pilut hade en genombrottssäsong i HV71 den gångna vintern. Efter att ha varit en lovande och skicklig SHL-back i några säsonger exploderade utvecklingen för den Tingsrydsfostrade stjärnan.
Han hamnade i topp i backarnas poängliga med 38 poäng, fick ta emot Salming Trophy som bäste svenske back i SHL:s grundserie och mycket tyder nu på att han kommer att spela i Nordamerika nästa säsong.
Efter HV:s uttåg mot Linköping i åttondelsfinalen blev Pilut landslagsuttagen och har nu gjort sina fyra första landskamper där det har blivit två segrar mot Slovakien och två segrar mot Danmark. Pilut själv har noterats för fyra passningspoäng på sina fyra A-landskamper.
– För egen del har det väl gått helt okej, jag har vuxit in i det mer och mer. Men det känns som om jag kan komma upp ytterligare några nivåer, jag har många nivåer kvar i mig. Jag hoppas att jag kan få ut det nu.
I Carlson Hockey Games ingår förutom Sverige och Ryssland också Tjeckien och Finland. VM i Danmark (4-20 maj) närmar sig och ju närmare VM kommer, desto fler NHL-spelare kommer att spetsa till den svenska truppen.
Lawrence Pilut märker av att konkurrensen har börjat stiga och att kampen om VM-biljetterna blir hårdare.
– Ja, det känns verkligen. Speciellt nu, när det blir matcher mot Ryssland, Finland och Tjeckien – det blir tuffare och tuffare. Jag tar vara på varje dag jag är här och försöker hela tiden göra mitt bästa.
Vågar du drömma om en VM-plats?
– Vi får se hur det blir. Jag vill inte säga någonting om det. Jag fokuserar på matcherna som kommer nu.
Kan du beskriva hur det är att dra på sig Tre Kronor-tröjan?
– Att dra på sig den tröjan dag efter dag är en mäktig känsla. Det är verkligen speciellt och roligt.
I truppen som ska lira den här veckans turnering finns också HV-målvakten Adam Åhman, HV-backen Erik Brännström och HV-produkten Adam Almquist. När Tre Kronor spelade träningslandskamperna mot Danmark fanns också HV-läkaren Jonas Kalman med runt laget.
– Det har varit ett litet HV-gäng här, det känns bra, säger Pilut, som har imponerats av backkollegan Brännströms spel.
– Han har skött sig riktigt bra. Jag tycker att han har vuxit mer och mer ju längre säsongen har gått och han har även tagit mycket ansvar. Det är kul att se honom ute på isen, man sitter nästan och skrattar när han gör vissa saker. Han är så otroligt spelbegåvad.
När Tre Kronor-truppen kom till Jaroslavl blev det också ett besök på en mycket speciell plats. Det var i Jaroslavs lag Lokomotiv som HV-ikonen Stefan Liv spelade när den tragiska flygkraschen inträffade den 7 september 2011.
– Vi besökte minnesplatsen för Stefan Liv och de andra spelarna i Lokomotiv och det var verkligen speciellt att få vara här och se den, säger Lawrence Pilut.

Ser ev ut att bli Buffalo för Pilut. Tre klubbar är intresserade så han försvinner med största sannolikhet oavsett.

jnytt.se/article/uppgifter- … -stjarnan/

Lycka till var du än hamnar!

Intressant att välja Buffalo, NHL´s bottenlag, dit även Rasmus Dahlin med störst sannolikhet kommer att draftas till. Är det en tanke bakom det ?

Det kanske är störst chans att ta en ordinarie tröja i Buffalo? Slippa traggla i AHL först.

Mmm tror det är tanken, Dahlin har 18.5 % chans att hamna i Buffalo så det är ju inte direkt någon garanti att han hamnar där. Bara att de har den bästa chansen. Sen är det väl också så att det måste vara ett lag som är villig att satsa på honom. Tror Pilut kan lyckas bra i NHL men det är ju inte absolut inte lätt att ta steget, Borgman var ju nära att slå sig in under den säsongen som varit men inte riktigt lyckats ännu.

VM är fortfarande en möjlighet för Pilut. Han är en av 8 backar som är uttagna i truppen som åker till Danmark. Nu återstår det bara att se om han blir anmäld också, vilket självfallet hoppas på!

jnytt.se/article/hv-stjarna … truppen-2/

Grattis och lycka till!